MTVNL gaat het opnieuw proberen met mobiele tv

Mobiele tv is al twee keer geïntroduceerd in Nederland en twee keer is het mis gegaan. MTVNL wil het nu opnieuw gaan proberen met een geheel nieuw netwerk, het t-dmb-netwerk. Het bedrijf wil het groots aanpakken en wellicht lukt het om mobiele tv wel goed te introduceren in Nederland.

MTVNL logo

Tijdens de introductie van umts liep vooral Vodafone er flink mee te koop dat er via het netwerk ook mobiel tv gekeken kon worden. Inmiddels is de provider de dienst alweer aan het afbouwen en het moge dan ook duidelijk zijn dat de introductie niet helemaal succesvol was. Vorig jaar, net voor het EK, probeerde KPN het opnieuw met een dvb-h-netwerk. Enkele toestellen werden hiervoor uitgerust en met 40.000 gebruikers na ruim een jaar is ook de poging van KPN alles behalve succesvol te noemen. Mobiele TeleVisie Nederland, kortweg MTVNL, gaat het binnenkort opnieuw proberen en hoopt halverwege 2010 een volledig netwerk uitgerold te hebben. Testuitzendingen in de regio Den Haag beginnen later dit jaar al.

MTVNL gebruikt niet zoals Vodafone en KPN umts of dvb-h, maar een andere techniek met de naam t-dmb. Een voordeel van deze techniek is dat ze half zoveel zendmasten nodig heeft als dvb-h en ook goedkoper is in onderhoud en aanleg. Nadeel is natuurlijk dat in Nederland nog geen apparaten op de markt zijn die t-dmb ondersteunen. Hier moet MTVNL dan ook nog op wachten, het bedrijf denkt daarbij niet alleen aan telefoons, maar ook MID’s en laptop-dongels komen in aanmerking volgens MTVNL. MTVNL wil zich echt alleen op televisie richten en niet zoals KPN dat doet met een belbundel erbij, waardoor het toegangkelijker wordt voor consumenten. Bovendien zal MTVNL de dienst ook bewust enkele euro’s goedkoper aanbieden dan KPN.

MTVNL is nog aan het onderzoeken welke diensten het gaat aanbieden, er wordt niet zozeer gedacht aan reguliere zenders, maar eerder aan losse kanalen waar korte ‘tv-snacks’ te vinden zijn, veelal cartoons, soaps, nieuws en entertainment. Ook denkt MTVNL erover om in zee te gaan met grote bedrijven zoals Albert Heijn en Unilever om een apart kanaal op te zetten voor die bedrijven en zo wat extra geld te verdienen. Over erotiek wordt nog getwijfeld, maar volgens directielid Gert-Jan Raatgever komen dergelijke zenders er liever niet. “Het heeft voor ons geen prioriteit. Als het niet hoeft, dan liever niet”, zo zei Raatgever. Om de dienst commercieel nog interessanter te maken wordt ook overwogen betaalde premiumdiensten toe te voegen zoals Video On Demand en een elektronische programmagids.

Bron: Emerce

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via