Nationale Retourweken van start met voornemens van de telecombranche

Het telecomvakblad Connexie trapte afgelopen maandag de Nationale Retourweken af met een paneldiscussie van de Nederlandse telecombranche. In het panel waren bedrijven als Nokia, Samsung, T-Mobile en KPN vertegenwoordigd.

Nationale Retourweken HP van Tilburg

Afgelopen maandag vond in Neyenrode een interessante discussie plaats over de ontwikkeling van duurzaamheid binnen de Nederlandse telecombranche. Dit congres was een direct gevolg van de Nationale Retourweken die het telecomvakblad Connexie is begonnen samen met de grote retailers van Nederland. De gehele dag stond in het teken van de duurzaamheid binnen de branche en daaruit kwam een aantal interessante plannen naar voren. Zo wist Samsung topman Menno van den Berg te vertellen dat we nog meer groene telefoons van Samsung gaan zien in de toekomst en dat het bedrijf tot en met 2012 een paar miljard heeft gereserveerd wereldwijd om de bedrijfsprocessen te vergroenen. Ook KPN had de wens uitgesproken om voor 2012 helemaal over te zijn op groene stroom en daarnaast het thuiswerken onder zijn personeel te bevorderen.

Nokia daarentegen kon weinig vertellen aangezien de woordvoerster zich nauwelijks had verdiept in de materie. Dit terwijl Nokia een van de groenste producenten is wereldwijd en als een van de eerste kleinere verpakkingen ging leveren met zijn telefoons en ook zijn fabrieken moderner maakte met als uiteindelijk doel minder uitstoot te hebben. Ann Van Dessel wist met name te benoemen dat Nokia zijn verpakkingen nog kleiner had gemaakt onlangs en dat de consument het vooral nu bij zichzelf moest gaan zoeken hoe hij het klimaat kan verbeteren. De slogan, het begin bij jezelf, werd dan ook aangehaald door mevrouw Van Dessel. Echter publiceerde Nokia topman Olli-Pekka Kallasvuo nog geen twee weken geleden een erg interessant artikel over hoe Nokia omgaat met het milieu en wat de gigant hiermee wil gaan doen.

T-Mobile was nog iets vooruitstrevender dan KPN en wist te vertellen dat het meer op energie gaat letten en ook op de werkwijze van het personeel. Uiteraard moet ook de verpakking het gaan ontgelden en we kunnen dan ook verwachten dat die kleiner zal worden bij de telco. Opvallend was dat Sony Ericsson en Vodafone niet aan het woord kwamen terwijl deze twee bedrijven de laatste tijd grote sprongen voorwaarts hebben gemaakt wat betreft de vergroening binnen hun bedrijf. Zo heeft Sony Ericsson afgelopen week twee nieuwe toestellen geïntroduceerd in de GreenHeart-lijn en ook Vodafone had een grote groene stap gedaan door de eerste windturbine aan te sluiten op een zendmast van de telco.

Nationale Retourweken

Overigens waren alle partijen het erover eens dat de afzet van de markt de grootste boosdoener is voor het milieu doordat veel mensen om de twee jaar een nieuwe mobiel halen en soms wel meerdere wat volgens velen te gek voor woorden zou zijn. De vraag hierbij is echter of producenten en telco’s hier daadwerkelijk wakker van zullen liggen, echt concrete voorbeelden om grote stappen te zetten met groene vingers werden niet aangehaald door beide partijen. Al met al beloven de Nationale Retourweken veel goeds en is de verwachting dat veel telefoons gerecycled zullen worden volgend jaar. De actie begint op 16 januari en gaat door tot en met 15 februari 2010. Elke retailer zal een eigen actie bedenken voor het terughalen van zo veel mogelijk telefoons. T-Mobile had nog aangegeven dat het begin volgend jaar zelf ook met een grote actie zal gaan komen.

Nationale Retourweken panel

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via