Nederlandse consument loopt nog niet warm voor smartwatch

Alle ophef over de Apple Watch, Pebble, Samsung Gear-serie en noem ze maar op, heeft niet tot gevolg gehad dat de Nederlandse consument onmiddellijk een smartwatch wil hebben. Uit een grote enquête van Telecompaper blijkt dat slechts twee procent van de ondervraagde Nederlanders binnenkort een smartwatch wil aanschaffen.

'Piek in investeringen nieuwe Pebble na aankondiging Apple Watch' pebbletime

Telecompaper ondervroeg 1700 mensen over hun smartphone-, tablet- en smartwatchgebruik. Driekwart van de Nederlanders heeft inmiddels een smartphone, 61 procent heeft een tablet. Deze apparaten blijven bovenaan het lijstje van gewilde artikelen staan.

Dat komt ook terug in CBS-cijfers, memoreert Telecompaper. Winkels die dit soort elektronica verkopen, zagen vorig jaar een omzetgroei. Het volume verkochte artikelen steeg met zeven procent en de omzet met 2,2 procent.

Daarmee onttrekken deze winkels zich aan de malaise in de economie. Consumenten blijven veel geld uitgeven aan mobiele telefoons en aanverwanten. Consumenten blijken ook gevoelig voor de nieuwste modellen die fabrikanten introduceren.

Telecompaper schrijft dat driekwart van de geïmporteerde telefoons in Nederland in China is gemaakt. Dat was in 2007 nog maar de helft.

De smartphone en de tablet hebben de Nederlandse markt dus vrijwel volledig veroverd, maar de smartwatch heeft nog een lange weg te gaan. Van de ondervraagde Nederlanders heeft 17 procent het voornemen in de eerste helft van dit jaar een tablet te kopen, en tien procent wil een nieuwe smartphone. Smartwatches komen in het lijstje gewilde artikelen niet verder dan twee procent.

Bron: Telecompaper

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via