Nimbuzz vormt bedreiging voor Skype, eBuddy en Fring

Afgelopen twee jaar zocht Nimbuzz vooral naar focus, strategie en had tijd nodig om zijn product goed uit te ontwikkelen. Vandaag verschijnt de nieuwe versie van de mobiele bel- en chatdienst, met widgets om direct vanuit Hyves of Facebook te telefoneren en voicemailen.

“De mensen, de strategie en de uitvoering daarvan zijn nu in orde. Soms heb je wat langer nodig voordat die zaken zijn uitgekristalliseerd”. Dat zegt marketingdirecteur Tariq Dag Steinberg Khan vanuit zijn kantoor in Londen. Want hoewel Nimbuzz in Capelle aan de IJssel bij Rotterdam wordt gemaakt, wordt de mobiele dienst vandaag op de Engelse markt gelanceerd. Dat spreekt vanuit internationaal oogpunt meer aan.

Nimbuzz is een dienst waarmee gebruikers via hun mobiele telefoon gratis kunnen chatten en sms’en. Mobiele telefonie wordt verrekend tegen het lokaal geldende tarief. Vanuit één programma op de mobiel kunnen gebruikers ook bestanden versturen en hun accounts op Skype, Google Talk, ICQ, MSN, Jabber en Facebook gebruiken.

De dienst nestelt zich hiermee ergens tussen de mobiele chatfunctie van eBuddy en Fring en de mobiele VoIP-mogelijkheden van Skype en Fring.

Sinds vandaag is Nimbuzz ook met Hyves te integreren. Gebruikers kunnen een digitale interactieve sticker (een widget) met Nimbuzz-functies op hun profielpagina plakken. Bezoekers van die pagina kunnen een sms- of chatbericht sturen maar ook voicemail of direct bellen. De widget is bruikbaar bij 23 sociale netwerken.

Tariq Dag Steinberg Khan: “Dit jaar focussen we ons op het bouwen van een gebruikersbestand. We hebben afgelopen anderhalf jaar 500.000 gebruikers gekregen zonder dat we enige reclame maakten. Zij loggen wekelijks 1 miljoen keer in. Een kwart van die half miljoen is een actief, maandelijks gebruiker.” Oftewel: een actieve gebruiker logt maandelijks zo’n 8 keer in.

“Eind dit jaar hopen we dat we 5 miljoen geregistreerde gebruikers hebben”, een vertienvoudiging. Dat hoopt de ondernemer te bereiken via samenwerkingsverbanden met sociale netwerken in onder meer Duitsland, Spanje en Frankrijk. Ook zal een deel van het geld van de investeerders voor internetreclame worden aangewend. Als laatste hoopt de marketingdirecteur distributie-afspraken te sluiten met mobiele operators. Zij zouden Nimbuzz onder witmerk af mogen nemen en als ‘éigen dienst’ aan mogen bieden aan hun klanten, om klantbehoud te bevorderen en data-abonnementen te verkopen.

In december 2005 investeerde Mangrove Capital Partners in Nimbuzz, toen nog Buzzaa geheten. In een volgende ronde nam onder meer een mede-eigenaar van Mail.ru, Gadu Gadu en Tradus (QXL) een belang in Nimbuzz. Het gaat daarbij om MIH uit Zuid-Afrika. MIH investeerde samen met het Duitse Holtzbrinck en Mangrove 10 miljoen euro.

Waar Nimbuzz exact geld mee gaat verdienen, houd de marketingdirecteur in het ongewisse. “Contacten in communicatie en sociale netwerken zijn geld waard. Wij kunnen een mobiel advertentienetwerk oprichten zoals niemand anders dat gedaan heeft.”

Bron: Emerce

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Dagelijks Gebruiker -

    Ik gebruik Nimbuzz dagelijks. Zo kan ik via mijn mobiele telefoon gratis telefoneren naar familie en vrienden in duitsland en rusland. Tot nu toe is nimbuzz gratis. ik hoop dat dit zo blijft. Als ze dan geld nodig hebben, doen ze dat hopelijk niet door het programma met advertenties te verzwaren. Nu is het een light-weight software package. Liever betaal ik voor een licentie als dat ik dadelijk op mijn mobiele telefoon MB's aan reklame moet opslaan wat ook ten koste gaat van de connectie qualiteit.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via