Nog driekwart top-200 sites niet mobiel

Van de 200 grootste websites van Nederland heeft 25,5 procent een mobiele website, maar van de top e-commerce sites slechts 15 procent. Tot de beste behoren de NOS, Hyves, Funda, Dag en ABN Amro. Aanbod houdt de vraagtoename niet bij.

Dit staat in het rapport ‘Mobiel Internet in Nederland 2008’, een marktstudie van bedrijvenalliantie Open Mobiel Internet (‘OMI2’ ), Jungle Rating en Multiscope dat zojuist is gepubliceerd.

Volgens deze partijen heeft mobiel internet ‘inmiddels vaste grond onder de voet in Nederland’. Dat is een opvallend positieve conclusie. Nog vorige week liet één van de grootste uitgevers, Telegraaf Media, weten dat dit absoluut niet het geval is, ondanks haar nieuwe mobiele site.

Maar, zo stellen de lobbygroep en de onderzoeksbureau, surfen er maandelijks in Nederland als zo’n 1,6 miljoen gebruikers één of meerdere keren mobiel. Dit betekent een groei van 30 tot 40 procent per jaar. Dit cijfer is niet onderbouwd in het rapport, noch gespecificeerd. Ook is niet duidelijk hoeveel verkeer de verschillende sites krijgen en voor hoe lang.

John Kivit, directeur van Multiscope: “Dit getal komt van een opstelling van wat de drie operators die meedoen in de groep hebben gegooid. Dat is het verkeer van gebruikers die minimaal één keer per maand proberen om mobiel internet op te gaan. Uit concurrentieoverwegingen willen ze nu niet meer cijfers verstrekken, maar misschien lukt dit wel in een later stadium.”

In elk geval, zo luidt een conclusie van het rapport, blijft het aanbod aan sites achter bij de groeiende vraag naar mobiele toegang. Het heet, in positieve termen, dat de kwaliteit van het aanbod van mobiele websites ‘nog wisselend’ is. Daarmee laten sommige exploitanten ‘kansen liggen’.

In de tellingen binnen de ‘top-200’sites zijn elf categorieën vastgesteld, met verschillende percentages aan sites met een mobiele variant, plus de ‘best in class’:

  • Nieuws: 60 procent; Dag
  • Portalen: 50 procent:
  • Audiovisueel: 35 procent; NOS
  • ICT: 30 procent; Google Mail
  • Financieel: 25 procent; ABN Amro
  • Contact: 25 procent: Hyves
  • Health & Leisure: 15 procent; KLM
  • E-commerce: 15 procent; funda
  • Doelgroepen: 15 procent; –
  • Non-profit: 10 procent; KvK.nl
  • Entertainment: 0 procent; –
  • Totaal: 25,5 procent

In nieuws, weer & verkeer en communities ging relatief veel aanbod mobiel, in amusement, , non-profit, doelgroepen, e-commerce en gezondheid en vrije tijd veel minder. Maar weinig grote winkelketens en online shops hebben een mobiele variant wat kritiek ontmoet in het rapport. Jungle Rating toetste de gevonden mobiele websites op de criteria vindbaarheid, navigatie, hyperlinks, lay-out en relevantie en kwam zo tot de ‘beste’.

De categorieën nieuws, voetbal, seks, weer en verkeer, e-mail en ‘communities’ zijn verreweg het meest populair. Hier zijn (dus) ook veel aanbieders. Vroege vogels als De Telegraaf, Volkskrant of Nu.nl begonnen al jaren geleden mobiel en een MSN, eBuddy, Hyves en YouTube kwamen erbij.

Toch wordt ook gezicht naar de hand liggende trefwoorden en websites voor mobiel zoals van grote winkelketens (onder meer MediaMarkt, Hema, Gamma en Ikea), online
winkels (Bol.com, Wehkamp), gokuitslagen (Staatsloterijen Lotto), naslagwerken en
programmaoverzichten (TV Gids, bioscoopoverzicht en woordenboeken) of actuele beursinformatie. Ook naar informatie van de overheid, zoals de Belastingdienst, wordt gezocht.

Veel mobiele sites zijn nog lastig te vinden. Met zogenaamde ‘device herkenning’ is het mogelijk om mobiele surfers automatisch door te verwijzen naar de mobiele variant van een site. Google voorziet hierin door bij het intoetsen van het webadres op een mobiel apparaat direct te verwijzen naar de mobiele variant van sites, en biedt eenvoudig switchen tussen de klassieke webversie of de mobiele variant.

Opvallend was dat slechts in een beperkt aantal gevallen automatisch wordt doorverwezen naar de mobiele variant van de website bij het intoetsen van de web URL: bij 15 van de 56 geteste sites.

Het onderzoek leert dat de leesbaarheid op de mobiele sites over het algemeen vrij goed is: 40 van de 56 sites houden hier rekening mee in de aangeboden content. Met het tweede belangrijke toetscriterium, het automatisch aanpassen van de content aan het beeldscherm en de mogelijkheden van het gebruikte device, wordt een stuk minder rekening gehouden: slechts 23 van de 56 geteste sites biedt content aan die zich automatisch aanpast aan de schermgrootte. “Content aanbieders dienen zich te realiseren dat hun mobiele site bezocht wordt vanaf verschillende mobiele toestellen met verschillende schermresoluties.”

OMI kan een stuk positiever zijn dan een jaar terug nog, daar toestellen beter worden, er snellere verbindingen voorhanden zijn en vaak tegen een ‘flat-fee’ prijs. Ook het meer open worden van internet en minder gesloten portals van mobiele aanbieders helpen, net als de opkomst van mobiele zoekdiensten, dat wil zeggen van Google.

Bron: Emerce

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via