Nokia gaat onderzoek doen naar haar eigen marketing ethiek

Nokia gaat zijn eigen marketingethiek onder de loep nemen. Aanleiding voor het interne onderzoek is een enorme miskleun rondom de aankondiging van de Nokia Lumia 920.

Kort na de officiële bekendmaking van de nieuwe Nokia Lumia 920 werd de smartphonefabrikant in de social media verschrikkelijk op de hak genomen. Verschillende websites waren er namelijk achtergekomen dat Nokia een video had genept door een filmpje te laten zien waarin de beeldstabilisatie van de nieuwe Lumia 920 werd geshowd. Dat filmpje bleek niet, zoals de bewering luidde, geschoten te zijn door iemand met een Lumia 920, maar met een professionele camera vanuit een rijdende bus met extra licht. Dit zorgde voor veel rumoer op Twitter waardoor verschillende media zich gingen afvragen of de camera van de nieuwe Lumia 920 echt zo goed was.

Niet veel later werd ook duidelijk dat Nokia verschillende foto’s had genept door de foto’s te schieten met studio-lampen in een opgezette omgeving. Al snel gaf Nokia haar fout toe en bood haar excuses aan voor het feit dat het niet onder de video en foto’s een disclaimer had geplaatst waarin stond dat de foto’s en video in een gesimuleerde omgeving geschoten waren.

Inmiddels heeft Nokia zelfs website The Verge mee genomen naar een park om foto’s te schieten met de nieuwe Lumia 920 en om zo te bewijzen dat de camera daadwerkelijk in staat is wat Nokia in eerste instantie geclaimd heeft. De site concludeert dan ook aan de hand van de foto-shoot dat de camera daadwerkelijk erg goed is in weinig licht omgevingen, maar geeft daarbij wel aan dat het de video beeldstabilisatie niet mocht testen.

Nokia gaat nu vervolgstappen ondernemen op zulke fouten voortaan te voorkomen. Tegenover Bloomberg laat de fabrikant weten dat het haar eigen marketing ethiek gaat onderzoeken om zulke fouten voortaan te voorkomen. “Het was nooit onze intentie om iemand te misleiden, maar desondanks was het vanuit onze kant een zwak oordeel geweest om de video en de foto’s online te zetten zonder disclaimer”, aldus Nokia tegenover Bloomberg. Nokia gaat het probleem nu snel en intern oplossen en probeert het voor de buitenwereld zo als een eenmalig incident af te doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. hanszw -

    Dat ze het beter anders hadden kunnen brengen is nu wel duidelijk maar uiteindelijk blijkt er geen onwaarheid te zijn verteld. Dus waarom nog al die heisa?

  2. Timboektoe -

    Nooit de bedoeling geweest is een zwakke uitspraak.
    Dit was bewust gedaan. Het is jammer want ik geloof zelf dat
    het een stap voorwaarts is voor cameratelefoons.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via