Nokia groeit nog steeds maar marktaandeel smartphones neemt af

Nokia heeft in het laatste kwartaal van 2010 meer telefoons verkocht maar de winst bleef achter. De nieuwe CEO van het bedrijf geeft toe dat Nokia haar tactiek moet herzien en zich beter aan de markt moet aanpassen wil het haar winst op pijl houden.

Producent Nokia heeft een lastig jaar achter de rug. Ondanks dat de verkopen van de producent slechts licht achter blijven, heeft de producent vooral een PR-probleem aangezien consumenten en de pers te weinig vernieuwing bij de Finnen zien. De Symbian-smartphones verkopen nog steeds erg goed, meer dan 28.3 miljoen stuks in het vierde kwartaal van 2010, maar consumenten lijken er wel steeds minder warm van te worden en ook de pers ziet te weinig vernieuwing in het platform. Nokia word dan ook links en rechts ingehaald als het gaat om imago, klant tevredenheid van het OS en groei door Android, BlackBerry en iOS. Vooralsnog heeft Nokia geen adequaat antwoord gehad op haar concurrenten en de N8 verkoopt minder goed dan dat de producent had gehoopt.

De cijfers van Nokia zijn redelijk optimistisch maar de vraag van analisten is hoe lang er nog rek in zit. Zo zag Nokia haar winst terug vallen van 1.47 miljard dollar in 2009 naar 1.09 miljard dollar in 2010. Het aantal smartphones steeg wel in een jaar tijd van 20.8 miljoen stuks naar 28.3 miljoen stuks, echter wisten Apple en Google grotere groeicijfers in deze lucratieve markt te behalen. Vooral het marktaandeel in smartphones is sterk terug gelopen. Zo was het marktaandeel in Q4 2009 40 procent in de markt voor smartphones, een jaar later is dat aantal teruggebracht tot 31 procent.

Al met al steeg de afzet van Nokia met ongeveer 6 procent naar 12.6 miljard euro terwijl de winst daalde met 26 procent naar 884 miljoen euro in het laatste kwartaal van 2010. Voor de nieuwe Nokia CEO Stephen Elop is dan ook wat er moet gebeuren. Volgens hem is de concurrentie hard gegroeid en zwaarder geworden dan Nokia had voorzien. Als gevolg hiervan moet Nokia zich sneller gaan aanpassen aan de nieuwe ontwikkelingen en wijzigingen in het bedrijf nog sneller gaan doorvoeren. 11 februari houd Elop een persconferentie in Londen waarin hij zal aangeven hoe de nieuwe strategie van Nokia eruit zal komen te zien. Tot die tijd is het nog steeds afwachten op nieuwe telefoons en vooral op MeeGo-smartphones. Nokia heeft al een kwartaal lang geen nieuwe smartphones aangekondigd voor de markt.

Bron: Nokia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Samsung-Rules -

    Als het meego niets word dan zullen ze toch echt android en of windows phone op hun toestellen moeten gaan zetten. Al zit ik daar ook niet op te wachten.. nokia is voor mij al jaren niet meer wat het vroeger was.:Y:Y

  2. adman -

    Wachten op wat?? Het gaat volgens mij niet over het bedrijf zelf maar de producten welk aangeboden worden.
    Komt Nokia op korte termijn niet met een product welk scoort dan verliest Nokia de smartphonemarkt. Denk maar aan de topproducten zoals de N900.

iPhone X

Waarom het succes van de iPhone X Google miljarden gaat kosten lees verder

Oppo, dochterbedrijf van BBK

BBK is de op twee na grootste smartphonemaker ter wereld. Precies…wie? lees verder

headphone jack

Waarom Google de headphone jack van de Pixel 2 verwijderde lees verder

OnePlus 3

OnePlus verzamelt teveel privégegevens gebruikers, maar er is goed nieuws lees verder

Google Pixel 2

Waarom het succes van de Pixel 2 slecht zou kunnen zijn voor Google lees verder

Apple opladen

Ikea richt pijlen op Apple met scherpe advertenties lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters