Nokia onderzoekt multitasking: vrouwen zijn beter

Nokia heeft een groot onderzoek gedaan naar multitasking in meer dan 21 landen door de wereld heen. Hieruit blijkt dat vrouwen beter kunnen multitasken dan mannen en 47% van de respondenten wist te melden dat ze wel eens een romantisch of controversieel SMS-bericht naar de verkeerde persoon hadden gestuurd.

Multitasking, ofwel meerdere activiteiten tegelijk verrichten, is een typisch kenmerk van de moderne levensstijl. Mensen zijn drukker dan ooit en proberen hun tijd optimaal te verdelen tussen werk, gezin en hun sociale omgeving. Uit een recente wereldwijd uitgevoerde online enquête van Nokia blijkt dat vrouwen betere multitaskers zijn dan mannen. Althans, dat vond 60% van zowel de mannelijke als vrouwelijke respondenten. Slechts 6% van de vrouwen was van mening dat mannen beter zijn in het gelijktijdig uitvoeren van verschillende taken.

Van de meer dan 5000 respondenten beschouwt 79% zich als multitasker; daarvan typeert 50% zich als ‘productief’ en 31% als ‘druk’. De meeste mannen en vrouwen in Denemarken en Noorwegen gaven aan dat ze verschillende dingen tegelijk kunnen doen. Het meest relaxed waren de Finnen, met 74% multitaskers. De overgrote meerderheid (80%) van de respondenten gaf aan dat ze dankzij hun mobiele telefoon hun werk en privéleven beter in balans kunnen brengen. 63% denkt dat ze zonder hun mobieltje minder productief zouden zijn en maar liefst 74% vindt dat ze dankzij hun mobieltje beter kunnen multitasken.

“Mensen gebruiken hun mobiele telefoons meer dan ooit,” vertelt Dom Fried-Booth, Insights Director, Devices van Nokia. “En omdat de moderne toestellen over functies als agenda, e-mail en SMS beschikken, worden ze ook steeds meer gebruikt voor andere doeleinden dan bellen. Zo kunnen mensen productiever werken en hun huishouden beter organiseren. In alle gevallen kunnen we stellen dat mobiele telefoons mensen helpen hun leven beter in te richten.”

Het multitasking-onderzoek werd online uitgevoerd via nokia.com tussen 15 oktober en 1 november 2007 door het bureau Illuminas, en omvatte consumenten in Groot-Brittannië, Spanje, Finland, Italië, China, Brazilië, Duitsland, Denemarken, Frankrijk, de VS, Zweden en Noorwegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via