Nokia wil zich gaan profileren als internet bedrijf

Nokia zal zich voortaan profileren als een internetbedrijf, in plaats van als telefoonfabrikant. Diensten gaan daarmee boven mobieltjes.

Het bedrijf maakte de plannen bekend tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering eerder deze week. Ceo Pekka Kallasvuo wil het imago van een telefoonfabrikant afschudden, om een nieuw imago op te bouwen als een internetbedrijf. Volgens de topman zijn bedrijven als Apple, Google en Microsoft van nature geen concurrenten, maar zijn het wel grote spelers waar rekening mee gehouden moet worden. De internetstrategie moet Nokia helpen zelf ook een grote internetspeler te worden, meldt Ars Technica.
Veranderingen zijn nodig

De uitspraken van de topman tonen aan dat de telecomsector zich in een lastige fase bevindt, waarbij rigoureuze veranderingen nodig zijn om een succesvolle toekomst te kunnen garanderen. Nokia is weliswaar marktleider in de markt voor mobieltjes, maar het staat in toenemende mate onder druk van Apple, Google en Microsoft, zich zelf steeds meer op het terrein van Nokia begeven. Tot de bedreigingen horen de Apple’s iPhone, Google Android en Windows Mobile.

Om de overstap naar de nieuwe toekomst te kunnen maken, heeft Nokia zichzelf opgedeeld in twee segmenten. De oude divisies voor mobiele telefoons, mulitmedia en zakelijke oplossingen zijn ondergebracht in een nieuwe groep ‘apparaten en diensten’. De infrastructuurgroep Nokia Siemens Networks blijft ongewijzigd. Het bedrijf grijpt verschillende mogelijkheden aan om zich te kunnen verdiepen in nieuwe markten, zoals de aankoop van digitale kaartenleverancier Navteq. Met deze acquisitie kan Nokia haar eerste stappen zetten in de markt voor navigatiesystemen voor voetgangers. Bovendien hoopt de firma hiermee lokale advertenties te bieden.

“Als we vanuit de nieuwe strategie naar de Navteq-overname kijken, dan zijn we met het oog op navigatie voor voetgangers, diensten rond kaarten en digitale kaarten zelf nog enthousiaster over de mogelijkheden van die overname daar voorheen,” zei Kallasvuo volgens Ars Technica. Hij voegde daar wel meteen aan toe dat het nog even kon duren voordat de nieuwe strategie zijn vruchten zal afwerpen. De nieuwe richting binnen het bedrijf betekent waarschijnlijk wel dat Nokia zich minder zal richten op het ontwerpen van spectaculaire nieuwe telefoons, en meer op het ontwikkelen van betere software. Het is overigens niet de eerste keer dat Nokia zijn kernactiviteiten verandert. Voor de Tweede Wereldoorlog produceerde het bedrijf namelijk vooral rubber banden en laarzen.

Bron: Webwereld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via