‘Oculus Rift verandert je perceptie van tijd’

We staan aan de vooravond van revolutie in hoe wij onze media consumeren, dankzij de komst van Virtual Reality brillen zoals de Oculus Rift en de Playstation VR. Binnenkort loop je zelf rond in fantasie werelden, in plaats van dat je er naar kijkt. Maar wat doet dat met onze perceptie van de tijd?

De meeste demo’s en filmpjes die je kunt ervaren met een VR bril zijn erg kort. Vaak zijn het niet meer dan een paar indrukwekkende ruimtes waarin je kunt rond kijken, of een filmpje dat binnen enkele minuten voorbij is. Dat kun je natuurlijk op verschillende manieren verklaren: het ontwikkelen van een complete Virtual Reality ervaring kost veel tijd en geld. De speler heeft namelijk meer vrijheid om te kijken waar hij of zij wilt, dus je moet ook echt alles ontwerpen of animeren. Ook zijn veel mensen nog niet gewend aan de brillen die je moet gebruiken, waardoor ze al snel hoofdpijn krijgen of misselijk worden.

Perceptie van tijd

Palmer met Oculus Rift
Palmer Luckey

Toch hoeven de korte ervaringen minder een struikelblok te vormen dan je zou denken, als het aan Palmer Luckey ligt, de oprichter van Oculus. Volgens hem zul je al snel meer tijd besteden in de virtuele wereld dan je denkt, omdat je perceptie van de tijd totaal verandert.

Twaalf uur lang in een virtuele wereld

Cockpit
EVE

Afgelopen week speelde hij een kort potje EVE tijdens een event, een van de eerste titels voor de Oculus Rift, ontwikkeld door CCP Games. De ontwikkelaar van het spel, Hilmar Veigar, had een discussie met Luckey over de vraag of er enige technische beperkingen zijn voor hoe lang iemand het spel kan spelen, en of ontwikkelaars daar rekening mee moeten houden. Veigar geeft zelf als voorbeeld dat sommige spelers wel twaalf uur lang zijn spel speelden met de Oculus Rift op hun hoofd, en dat ze dan de volgende dag gelijk weer door wilden spelen.

Een nieuwe dimensie

Volgens Palmer Luckey komt dat doordat we normaliter onbewust onze omgeving gebruiken om te meten hoeveel tijd er voorbij is gegaan. Als je in een virtuele wereld rond loopt waar die aanwijzingen in onze omgeving missen, wordt het lastig om uit te vogelen hoe lang je er al bent. Opeens besef je dat je intuïtieve besef van tijd vooral gebaseerd is op externe in plaats van interne factoren. Vooral als ontwikkelaars zelf die aanwijzingen gaan manipuleren dan kunnen spelers hun besef van tijd totaal kwijt raken. Het is een extra dimensie in game design die er voor kan zorgen dat Virtual Reality het imago van een gimmick kan ontstijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via