Onderzoek: “Studenten leren beter met een iPad”

Studenten die hun lessen leren met behulp van een iPad scoren hogere cijfers. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een uitgebreid onderzoek naar het werken van studenten met de tablet van Apple.

Apple iPad 2

Het volledige onderzoek wordt pas volgende week bekendgemaakt. Het is uitgevoerd door de Abilene Christian University in Amerika en website TUAW heeft er inzage in gehad.

Het blijkt dat studenten die aantekeningen maken op hun iPads, 25% hoger scoren als ze gevraagd wordt wat ze hebben opgeschreven dan studenten die gewoon met pen en papier werken.

Een van de klassen van de universiteit is geheel overgestapt op lesgeven via iPads. Die testklas wordt stevig gemonitord en het blijkt dat studenten meerdere ‘leermomenten’ genieten als gevolg van het leren met de tablet. Veel meer dan andere studenten.

Ook slagen studenten erin om efficienter met hun tijd om te gaan als ze werken op een iPad, en is 95 procent van de studenten met een iPad beter geworden in het maken van huiswerk. Voor het onderwijs is de introductie van de tablet dus geen slecht idee. Apple maakt er al volop reclame mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Daan -

    Nieuwe technieken hebben altijd voor een impuls gezorgd in het onderwijs. Als je met een tablet/pc van 15 jaar geleden rond loopt is het logisch dat het weinig toevoegd aan het onderwijs. Het nieuwe uit die tijd was toen wel bevordelijk.
    Dit onderzoek heeft niets met een Ipad te maken maar meer met nieuw (dus leuk) dus bevorderend voor het leren.

  2. FrankF -

    Grappig, de BsC studenten Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen aan de VU Amsterdam krijgen aan het begin van de studie een gratis iPad (nu voor het tweede jaar op rij) die bij behalen van de bul van jou wordt of bij stoppen van de studie kan worden overgenomen voor de dagwaarde.

    Uiteraard is dit, ook al zouden ze via de PR kanalen het graag anders naar buiten brengen, in eerste instantie vooral een lokkertje om studenten te overtuigen toch vooral je in te schrijven. Toch, met de invoering van e-boeken (altijd alles bij je, geen zware boeken dragen), interactief lesmateriaal en meer zit er een hoop potentie in. Het gaat met name om de overall integratie en of docenten er mee om kunnen gaan (en laten we eerlijk wezen, sommigen hebben nog steeds moeite een redelijke powerpoint in elkaar te zetten) dat op de lange termijn zal uitwijzen of dit de status van gimmick/0lokkertje kan ontstijgen. De studenten zelf zijn iig in hun nopjes met de iPad, dat staat al vast.

    P.S. persoonlijk ben ik nog van de oude niet-iPad lichting en ben vooral jaloers :p

    [url=http://www.vu.nl/nl/opleidingen/bacheloropleidingen/opleidingenoverzicht/q-z/scheikunde/index.asp][/url]

    1. Danijel -

      Dat kan wel zo zijn, maar de grap is dat het onderzoek zich specifiek op een iPad heeft gericht omdat dat apparaat meer mensen hebben. Daarnaast zijn er veel meer iPad apps voor onderwijs dan voor Android, laat staan voor een tablet.

      Ik snap best dat veel mensen dit als een "O, Apple is zo goed verhaal" lezen, maar ik denk dat het in dit geval net iets te kort door de bocht is. Wat ze dus onderzocht hebben is of nieuwe technische middellen studenten motiveren om beter te leren. Dat het nu toevallig een iPad is die ze hiervoor gebruikt hebben, doet verder niets af aan het onderzoek.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via