Ontwikkelaars en consumenten klagen steen en been over fraude in de App Store van Apple

Veel consumenten met een Apple iTunes-account worden steeds vaker de dupe van fraude. Hun account wordt gehacked en vervolgens gebruikt om applicaties en hardware te kopen in de virtuele winkels van Apple. Ook ontwikkelaars lopen veel geld mis door deze fraude.

Volgens een artikel van The New York Times wordt het probleem voor Apple met de dag groter. De hacks begonnen ergens in 2010. Consumenten met een iTunes-account kregen plots e-mail van Apple met een aankoopbevestiging van verschillende applicaties en upgrades in applicaties. Het ging hier vaak om tientallen dollars en sindsdien lijkt het probleem langzaam maar zeker geëscaleerd te zijn. Op het forum van Apple loopt al geruime tijd een topic die alleen aan dit onderwerp geweid is.

Apple heeft tot nog toe gereageerd door alleen het gestolen bedrag te retourneren aan de consument en verder geen verklaring af te geven. Consumenten hebben herhaaldelijk Apple om een reactie gevraagd en de producent heeft tot nog toe met geen woord gerept over een eventueel beveiligingsprobleem. Inmiddels zijn er op het forum van Apple al 1387 replies op het topic over fraude met een iTunes-account.

Ook ontwikkelaars roeren zich in de discussie, aldus The New York Times. Ontwikkelaars lopen namelijk miljoenen dollar mis doordat steeds meer gekochte applicaties met een gehackt account aangekocht zijn en de ontwikkelaars via Apple vervolgens restitutie moeten betalen aan de gehackte persoon. Ontwikkelaars zijn zich al een paar jaar bewust van het probleem en meerdere hebben dit via hun kanaal aangekaart bij Apple. De fabrikant heeft echter nog niet gereageerd op de beschuldigingen en doet het af met een klein lokaal probleem.

Ontwikkelaars merken ook steeds vaker dat applicaties kunstmatig hoog gehouden worden in de top tien lijsten van Apple. Zo zijn er Chinese bedrijfjes die een script hebben geschreven om een nieuwe applicatie gelijk in de top 25 meest gedownloade applicaties te krijgen in de Apple App Store. Voor 5000 dollar wordt een bot aan het werk gezet en gaat hij massaal een app downloaden waardoor een nieuwe applicatie de hitlijsten binnen stormt. Ook wordt steeds vaker consumenten een beloning voorgehouden als ze een app downloaden en delen met hun vrienden via sociale netwerken. Echter als puntje bij paaltje komt dan wordt er geen beloning gegeven door de ontwikkelaar en wordt de app in de beoordelingen afgemaakt waarop consumenten eisen dat de app verwijderd wordt door Apple.

Apple zelf heeft zoals gezegd niet inhoudelijk gereageerd op alle beschuldigingen. De populaire fabrikant laat wel desgevraagd aan de krant weten dat wanneer het iTunes-account van een consumenten gehacked is ze altijd contact dienen op te nemen met de creditcardmaatschappij en hun iTunes-wachtwoord dienen aan te passen. Onduidelijk is of Apple maatregelen aan het nemen is om problemen in de toekomst te voorkomen.

Apple App Store

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via