Onzekerheid bij de grootste telecomoperators

Ondanks de economische crisis zijn het geen slechte tijden voor de 18 grootste telecomoperators, in plaats van te investeren in nieuwe netwerken richten zij zich nu juist op de bestaande klanten.

Ernst & Young

Volgens een onderzoek Ernst & Young, onder de 18 grootste Europese en Noord-Amerikaanse telecomoperators, heerst er een grote onduidelijkheid bij deze bedrijven over de wetgeving op het gebied van telecom. Mede door de toezichthouders die een vrije concurrentie proberen te bewerkstellen heerst er ook een grote concurrentiestrijd tussen de telco’s. Ook de klanten willen steeds meer en er minder voor betalen

Om deze redenen is het erg lastig voor de telecomoperators om goede investeringen te doen, waar de overheden dan ook erg op aan dringen, ze hebben er namelijk geen idee van hoe deze zullen gaan uitpakken. Aan de ene kant levert het klanten op maar andere kant kost het alleen maar geld. Bijvoorbeeld het vergroten van de bandbreedte, de operators zelf zullen hier geen geld aan kunnen verdienen, terwijl andere zoals contentbedrijven, bijvoorbeeld Google, hier wel geld aan kunnen gaan verdienen. Toch is het van groot belang voor de telco’s om de bestaande klanten tevreden te houden.

Volgens Pieter Verheers van Ernst & Young zullen de gevestigde telecombedrijven deze slechte economische tijd en onzekerheid betreffende de wetgeving overleven mede dankzij hun schaalgrootte en hun sterke balans, waarbij uitbreiding van netwerken voor snellere breedbandcapaciteit zal zorgen. Hij geeft aan dat de marktomstandigheden nog wel een tijd erg lastig zullen blijven voor de telecomoperators.

Bron: Ernst & Young

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Rob323 -

    Volgens mij zijn er teveel 'dezelfde' providers. De gemiddelde Jan *%# zoekt het goedkoopste abonnement bij een toestel dat er mooi uit ziet (of een kaartje met de meeste belminuten).

    In plaats van hierop te concurreren, kunnen providers zich beter specialiseren, bijvoorbeeld op internationaal verkeer (wat T-Mobile in de VS doet, maar dan wereldwijd), op dataverkeer (een soort mobiele xs4all) of op media (zoals de KPN met DVB-H, maar dan meer en beter).

    Dan kunnen klanten een provider kiezen die bij ze past en zullen ze niet weglopen als de concurrent 10 SMSjes meer weggeeft. Een paar prijsvechters voor de goedkope belminuten zijn uiteraard altijd welkom. :Y

    1. Dominick -

      Dat zal nooit gebeuren vrees ik, omdat anderen die specialisatie dan gaan overnemen als het goed loopt en als het niet goed loopt verdwijnt het vanzelf. Als het wel zou lukken dan is de concurrentie gedeeltelijk weg en worden de prijzen hoger. Gelukkig dat ze dat niet doen, dus 🙂 Het is immers niet het probleem van de consument dat providers onzeker zijn meestal

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via