Opta beboet KPN en T-Mobile voor onduidelijke prepaid-tarieven

De Opta heeft KPN en T-Mobile een boete opgelegd voor de onduidelijke tarieven die de twee telco’s hanteerde voor prepaidklanten die naar servicenummers belde. De boetes dienen als waarschuwing voor telco’s om meer transparantie na te streven.

T-MobileDe Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit heeft twee boetes uitgedeeld voor telco’s in Nederland. Deze keer waren KPN en T-Mobile de ongelukkigen die een rekening gepresenteerd kregen van respectievelijk 60.000 euro en 30.000 euro. De twee telco’s krijgen deze boetes omdat ze hun prepaidklanten niet goed genoeg informeerde over de tarieven, aldus de Opta. Beide telecombedrijven meldden voorafgaand aan een oproep naar een betaald informatienummer dat er naast het minuuttarief ook kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon in rekening werden gebracht. Beide bedrijven brachten voor prepaidklanten echter altijd een vast minuuttarief in rekening, voor KPN was dat 1,30 euro en voor T-Mobile 1,10 euro, ongeacht welk informatienummer de consument belde.

De Opta had al eerder KPN en T-Mobile gewaarschuwd over deze onduidelijke informatieverschaffing waarop de twee telco’s wel hun tarieven aanpaste. Echter ging het berekenen naar de klanten toe nog steeds door waardoor de telco’s nu dus een boete opgelegd hebben gekregen. Volgens de Opta heeft KPN een hogere boete gekregen omdat de telco langer dan T-Mobile de genoemde kosten in rekening bracht bij de consumenten. KPN heeft inmiddels aangegeven niet in beroep te gaan tegen de boete en T-Mobile bestudeert het gevolg er nog van.

Bron: Opta

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via