OPTA geeft aan geen leverancier te zijn van goedkope alternatieven voor 0900-nummers

De OPTA wordt de laatste tijd vaak gebeld door mensen die proberen aan goedkopere telefoonnummers van bedrijven te komen, die voor consumenten alleen bereikbaar zijn via dure 0900-nummers. OPTA geeft aan dat ze niet over dit soort informatie beschikt.

0900-nummers

Doordat er op verschillende websites en internetforums wordt gemeld dat OPTA beschikt over deze goedkope alternatieve nummers wordt er vaak door consumenten gebeld met de vraag naar een bepaald nummer. De OPTA laat weten in een persbericht dat de informatie die gemeld wordt op websites en internetforums niet juist is en adviseert de consumenten die klachten hebben over de hoge minuuttarieven om deze in te dienen bij de bedrijven zelf.

Bedrijven kunnen namelijk zelf beslissen op welke wijze men bereikbaar is per telefoon, de keuze bestaat onder meer uit een 0900-nummer met een zelfgekozen tarief of een gratis 0800-nummer. De keuze voor een 0900-nummer is door een bedrijf zelf gemaakt en de OPTA kan hier dus op geen enkele manier wat aan doen.

De OPTA houdt wel in de gaten of er geen misbruik wordt gemaakt door bedrijven met 0900-nummers. Misbruik kan bijvoorbeeld zijn dat een bedrijf niet vooraf aan een klant aangeeft wat het tarief per minuut is, of dat een bedrijf met een hoger tarief dan 15 cent per minuut niet vooraf meldt wat het maximumbedrag is per gesprek. Ook het onverwacht langer dan tien minuten in de wacht worden gezet is een aanleiding voor de OPTA om onderzoek te gaan doen naar misbruik van een 0900-nummer.

Consumenten met klachten over misbruik van 0900-nummers door bedrijven kunnen deze kwijt bij de ConsuWijzer, het informatieloket van de OPTA.

Bron: OPTA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via