OPTA weer bezig met beltarieven te verlagen

De telecomwaakhond gaat de komende drie jaar stapsgewijs de kosten van de beltarieven naar beneden brengen. Dit gaat ze doen door de maximale afgiftetarieven te verlagen die providers elkaar berekenen voor het gebruiken maken van elkaars netwerk.

Opta Logo (beter)De OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft bekend gemaakt dat de maximale tarieven voor het afwikkelen van vaste en mobiele telefoongesprekken de komende drie jaar in stappen zal worden verlaagd. Deze zogenaamde afgiftetarieven brengen providers elkaar in rekening als telefoongesprekken op hun netwerk worden afgehandeld. De OPTA heeft in de afgelopen jaren deze tarieven al eerder naar beneden gebracht. Op dit moment zijn de kosten voor mobiele telefoongesprekken voor de providers onderling maximaal 7 cent per minuut, in 2012 mag dit tarief nog maar 1,2 cent per minuut bedragen.

De bedoeling van de tariefsverlaging is dat de concurrentie eerlijker word tussen de verschillende providers, waardoor ook de gesprekstarieven voor de consument omlaag zullen gaan. De telecomwaakhond heeft berekend dat de tariefsverlaging de Nederlandse consumenten ongeveer 130 miljoen euro per jaar oplevert.

De OPTA is begonnen me het vaststellen van de afgiftetarieven omdat de consument zelf niet kan kiezen welk netwerk wordt gebruikt op het moment dat hij iemand van een ander netwerk belt. Zonder regulering door de telecomwaakhond waren de kosten hiervoor nog steeds erg hoog. De tarieven worden door de OPTA via een kostenmethodiek berekend die door Europese commissie is aanbevolen. Eerder gebruikten de toezichthouders Ofcom (Verenigd Koninkrijk) en BIPT (België) deze kostenmethodiek ook al om de afgiftetarieven in hun land te verlagen.

De afgiftetarieven zullen in drie jaar tijd alleen nog maar de werkelijk gemaakte kosten mogen bedragen die een provider maakt als hij een telefoongesprek van een andere provider ondersteund. Het huidige tarief bedraagt 7 cent per minuut, op 1 september 2010 zal dit gedaald moeten zijn naar 5 cent per minuut, op 1 september 2011 naar 3 cent per minuut en op 1 september 2012 zal het nog maar 1,2 cent per minuut zijn.

Voor het stapsgewijs invoeren van de afgifte tariefwijziging is gekozen om te zorgen dat de providers de tijd hebben om zich aan te passen en er dus geen grote schokken in de markt door zullen ontstaan.Ook de afgifte tarieven voor vaste telefonie gaan naar beneden, in 2012 moet dit nog maar 45 cent per minuut bedragen tegenover het huidige tarief van 69 cent per minuut.

Vodafone, geeft als reactie dat de verplichte verlaging van afgiftetarieven als gevolg zullen hebben dat bepaalde investeringen niet meer door kunnen gaan. Ook denken zij dat de belkosten voor de consument niet snel zullen gaan dalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. v-power -

    Een [url=http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?id=3181]bronvermelding[/url] is meestal wel handig. Natuurlijk gaat het bij de vaste lijn om 0,45 en 0,69 cent/minuten (minder dan één cent dus).

    Verder kan dit voor sommige providers zelf ook positief zijn, die hoeven namelijk zelf ook minder te betalen. Gezien Vodafone zelf niet blij is betekend dus dat ze meer betaald kregen dan dat ze moesten afstaan.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via