OPTA wil meer transparantie in beltarieven

OPTA heeft samen met het ministerie van economische zaken (EZ) een brief gestuurd naar alle providers in Nederland waarin staat dat deze hun beltarieven overzichtelijker aan moeten geven op hun websites. Vanaf 1 september 2010 zal de telecomwaakhond de betreffende sites hierop gaan controleren.

OPTA

De brief is gestuurd naar aanleiding van de uitkomst van het onderzoek “Verbetertraject Tarieftransparantie”. Het verbetertraject is een samenwerkingsverband tussen OPTA en EZ en begon in het najaar van 2009. Het onderzoek is gestart nadat uit eerder onderzoek was gebleken dat veel consumenten moeite hebben met het vinden van tariefinformatie over telefoonabonnementen.

In de betreffende brief wordt aangegeven welke verbeteringen en aanpassingen de providers moeten maken op hun site.

Verbeterpunt 1: Aanbieders van mobiel of vaste telefonie moeten een volledige tarievenlijst per abonnement aanbieden aan de consument

Verbeterpunt 2: Providers moeten op een gegeven moment in de bestelprocedure van een nieuw abonnement de desbetreffende tarieflijst van het abonnement tonen aan de consument.

Deze twee verbeteringen zijn verplicht en worden vanaf september 2010 door onze telecomwaakhond gehandhaafd.

In de brief worden ook andere aanbevelingen gedaan aan de providers om hun websites overzichtelijker te maken. Voorbeelden daarvan zijn:

– Alle geldende tarieven op voldoende wijze bekend maken
– Een standaard presentatie van de belangrijkste tariefinformatie
– Het weergeven van een tussenstand factuur of tegoed
– Mogelijkheid tot opstellen van een belprofiel

Door de verbetering van de informatie voorziening op sites van providers moet het voor de consument makkelijker worden om abonnementen te vergelijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via