Oud-Vodafone Nederland CEO haalt uit naar KPN

Oud Vodafone CEO Jens Schulte-Bockum heeft in een interview met FD.nl aangegeven dat de providers zelf grove fouten hebben gemaakt in het beleid omtrent mobiel internet. De CEO meent dat onder meer KPN met zijn chatheffing voor flinke imagoproblemen heeft gezorgd.

Schulte-Bockum is vanaf 1 april CEO van Vodafone Duitsland en laat daarmee Nederland achter zich. In een interview met het Financieel Dagblad ventileert de scheidend CEO zijn mening over het falende beleid van de drie grote Nederlandse providers. Volgens de oud-CEO hebben de Nederlandse providers slecht gepresteerd op het vlak van consumentenvertrouwen en transparantie. De topman hekelt dan ook met name het proefballonnetje van KPN waarbij de provider inzette op het tariferen van chats via internet en het bekijken van YouTube-filmpjes. Volgens Schulte-Bockum “is de proefballon van een chatbelasting een ‘stompzinnige reactie’, waarbij het sussen van onrust onder aandeelhouders te veel haaks was komen te staan op het belang van klanten.”

Ook gaat de topman in op het beeld dat providers over zich zelf uitgeroepen hebben omtrent het gelijktijdig verhogen van de tarieven. Het onstane negatieve beeld vindt de topman ‘begrijpelijk, maar onterecht’, dit omdat de providers gezamenlijk met teruglopende marges te maken hebben en hierop toevalligerwijs gelijktijdig op reageerden met hogere internettarieven. ‘De argeloze buitenstaander die de tarieven collectief ziet stijgen, constateert al snel een gecoördineerde actie. De waarheid is dat wij allemaal tegen het probleem van krimp aanliepen en gelijktijdig actie ondernamen. Dat is prima verklaarbaar’, aldus de CEO.

De topman besluit zijn betoog door zijn zorgen uit te spreken over de toekomst van het netwerk. De CEO is bang dat providers geen sluitend businessplan kunnen maken voor het aankomende 4G-netwerk en daardoor niet meer de kwaliteit kunnen bieden en de snelheid die consumenten gewend zijn en ook verwachten. De providers moeten momenteel veel investeren en krijgen minder geld binnen, waardoor de marge elke maand meer onder druk komt te staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. WeberShandwick -

    Lees ook het blog over reputatiemanagement op:
    [url=http://www.webershandwick.nl/nieuws/188/crisis-regulering-en-reputatie.html][/url]

  2. bartvuijk -

    Stel dat ze geen 4G-netwerk willen aanleggen. Dan valt het te hopen dat er eindelijk eens wat concurrentie op de markt komt die dat gewoon wel doet. Er is een voorbeeld. In Frankrijk wordt de hele telecomsector opgeschud door één prijsvechter. Het kost daar wel veel banen, want de grote dinosaurussen smijten er ineens al hun overbodige personeel uit. Maar de consument wint, want die krijgt betere tarieven en een beter netwerk.

    1. Angelo -

      Misschien heb ik het mis.. maar er is toch geen mogelijkheid voor een onafhankelijke prijsvechter in nederland. Bedrijven zoals Simyo, Youphone, Hollandsnieuwe.. enz enz zijn toch allemaal dochter/ neven ondernemeningen van Vodafone/KNP enzo? De Drie grote telco`s beheren toch alle netwerk palen.. Bijv: ik ben een vermogend meneer X, en wil prijsvechter worden, dan moet ik toch met een van de grote telco`s om de tafel gaan zitten, of werkt het anders Bart.. jij moet dit toch weten??

  3. quest123 -

    Idd een mooiprater, lopen mekkeren over minder marge's, maar die 2 grootste vodafone en kpn kunnen wel een aantal miljoenen euries uittrekken voor een afdeling smartphone crew die 24/7 te bereiken is en dat de afdeling ook nog geens eens winst hoeft te bahelen omdat het in oogkenmerk heeft voor een goede service.

  4. Angelo -

    Hij kan mooi praten , maar het heeft geen inhoud.

    werkman of middenstander, klein of groot bedrijf.. iedereen is aan het inleveren, of houd zijn knip dicht. uitzonderingen daar gelaten.

    Dus de telco`s moeten het voorlopig maar met wat minder winst doen. 🙂

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via