Platenmaatschappijen zien toekomst in muzikale GSM

Veel platenmaatschappijen willen nauwer gaan samenwerken met producenten van mobiele telefoons. Ze denken zo meer content te kunnen bieden en meer gebruikers ertoe te kunnen zetten om cd’s te kopen.

Vooral telefoonfabrikant Sony Ericsson en operator Orange ontwikkelen zich als de nieuwe partners van platenmaatschappijen. Terwijl Sony Ericsson zijn telefoons steeds meer volstopt met allerlei mogelijkheden voor muziek, biedt Orange vooral exclusiviteit aan in de vorm van nieuwe tracks en het bijwonen van bijzondere concerten in haar ‘flagshipstore’ in Rotterdam.

Sommige mobieltjes van Sony Ericsson bieden de mogelijkheid muziek buiten de telefoon te herkennen en die direct tegen betaling te downloaden, de zogeheten trackID. “Dit voegt echt iets toe. De fysieke cd-verkoop vanuit een winkel is de afgelopen zes jaar gehalveerd en dat heeft voornamelijk te maken met onbetaald downloaden en kopiëren”, aldus commercieel-directeur Bart Engel van platenmaatschappij Universal Nederland. “Het mobieltje wordt in rap tempo een nieuw distributiekanaal.”

Dat laatste is zeker het geval nu uit onderzoek blijkt dat mobiel internetten onder jongeren steeds populairder wordt. Daardoor is het voor de muziekindustrie, telefoonproviders en -fabrikanten interessant om samen te werken. Jongeren zouden volgens het onderzoek van HotSMS steeds vaker de juiste instelling op hun draagbare telefoon hebben om overal op internet op te kunnen. Vooral het downloaden van content is erg populair.

Sony Ericsson helpt ook nieuwe muzikanten op een hoger plan te komen door via het muziekplatform m-buzz.com en bij de MTV European Music Awards de categorie voor nieuwe muziek, de zogeheten New Sounds of Europe, te sponsoren. Ook heeft de telefoonfabrikant op de Engelse commerciële zender Channel 4 het programma Mobile Act, om jonge muzikanten ‘op te tillen’ naar een groter podium. Het Idol-achtige programma gaat in meerdere Europese landen op de televisie draaien. Voordeel voor de platenmaatschappij is dat die steeds minder tijd hoeft te steken in het opsporen van nieuwe bands.

Picture 1

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via