'PlayBook-verkopen bij belangrijke retailer vallen tegen'

Volgens een anonieme bron van Boy Genius Report vallen de verkopen van de BlackBerry PlayBook bij een belangrijke winkelketen erg tegen. Ook zou het apparaat vaker teruggebracht zijn door consumenten dan verwacht.

BlackBerry Playbook MWC 2010 AAP

Daar gaan we weer. Behalve de iPad, lijkt het wel alsof elke tablet-release maar matig verloopt. Eerst was er veel discussie rond de verkopen van de Motorola Xoom, en nu dreigt hetzelfde te gebeuren met de BlackBerry PlayBook. Een tablet die overigens wel beter zou verkopen dan de Xoom, volgens een eerder bericht.

Maar toch gaat het niet allemaal goed rond de PlayBook, zo beweert een anonieme bron tegenover Boy Genius Report. Een niet nader gespecificeerde belangrijke retailer zou veel minder PlayBooks verkocht hebben dan verwacht, en ook zouden er veel meer PlayBooks terugkomen naar de winkel dan gebruikelijk. De Motorola Xoom wordt met een teruggeefpercentage van 7% al gezien als een apparaat dat nogal veel terugkomt naar de winkel, en de PlayBook zou nog veel vaker teruggebracht worden door consumenten.

Inmiddels heeft Research in Motion gereageerd op het bericht. Volgens de fabrikant zou er weinig mis zijn met de verkopen van de PlayBook. De feedback die RIM ontvangt zou over het algemeen positief zijn en retailer Best Buy liet recentelijk zelfs weten dat de PlayBook meer verkocht wordt dan men verwachtte. Op 16 juni zal RIM meer loslaten over de marktprestaties van de PlayBook.

Los van de vraag of de reactie van RIM gegrond is, of vooral bedoeld om de negatieve publiciteit te weerspreken, is het wel interessant wat deze negatieve berichten voor de tabletmarkt zullen betekenen. De verkopen van de Galaxy Tab van Samsung waren al niet zo succesvol als men wilde doen geloven, de Xoom is ook niet met alleen maar hulde ontvangen door de markt en door analisten en de PlayBook zou nu dus dezelfde kant op gaan. En dat terwijl de tabletmarkt toch als erg belangrijk wordt gezien. De vraag is dus of dat inderdaad zo is en of de markt enkel wat opstartproblemen heeft, of dat de tabletmarkt helemaal niet zo belangrijk is en vooral gedreven wordt door Apple’s iPad en het bijbehorende marketingapparaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via