Plug-in Development Kit van Palm maakt applicaties porten makkelijk

Palm lanceert als we de berichten mogen geloven volgende week in San Francisco haar zogenaamde Plug-in Development Kit voor het WebOS. Hiermee wordt het makkelijker om applicaties naar het besturingssysteem te porten.

Palm Pre webOS

Palm heeft met zijn WebOS qua interface een flinke slag gemaakt toen zij het besturingssysteem vorig jaar presenteerde, maar alle oude Palm-applicaties raakten in de vergetelheid en dus begon het WebOS zonder al te veel software. Nu, na meer dan een jaar, is dat probleem nog steeds niet opgelost en staat de App Catalog van Palm nog redelijk leeg. Om dat probleem aan te pakken heeft het bedrijf aan een nieuw stukje software gewerkt genaamd Plug-in Development Kit.

De Plug-in Development Kit is eigenlijk een soort aanvulling op de standaard Software Development Kit van Palm, die met HTML, JavaScript en CSS werkt. Deze nieuwe PDK maakt het mogelijk om bestaande C of C++ applicaties met een aantal minimale aanpassingen naar het WebOS te porten en ondersteund daarnaast OpenGL ES 1.1 en 2.0. Dit laatste voegt naast het makkelijk porten van C of C++ applicaties nog een nieuwe feature van de PDK toe, namelijk betere graphics. OpenGL ES is namelijk een krachtige graphics API, die we onder andere kennen van Symbian en Android, waar erg indrukwekkende resultaten geboekt zijn met de technologie. Deze integratie moet vooral voor WebOS-games een doorbraak betekenen op grafisch gebied en grote uitgevers als EA zijn dan ook al druk bezig om hun applicaties naar het WebOS te brengen. Of de App Catalog ook echt goed gevuld zal zijn over een tijdje door deze nieuwe PDK is natuurlijk maar de vraag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via