Bedrijven kunnen Pokémon Go gaan gebruiken voor marketing

Pokémon Go ontwikkelaar Niantic Labs heeft bekend gemaakt dat het augmented reality spel gesponsorde locaties krijgt, waarmee bedrijven meer spelers naar hun locaties kunnen lokken.

Pokémon Go

Pokémon Go bracht slechts een paar dagen na de lancering van het spel al meer geld in het laatje dan elk ander spel in de App Store en Play Store. Spelers kunnen met in-app aankopen bijvoorbeeld nieuwe lure modules kopen, een item waarmee je meer Pokémon naar Pokéstops kan lokken. Meerdere winkelketens maken daar al gebruik van door lure modules te kopen en die constant te gebruiken bij Pokéstops bij hun winkels. Zo komen er dus niet alleen meer Pokémon, maar ook meer klanten. Zo hopen de winkels dus spelers naar hun filialen te lokken, om net die ene zeldzame Pokémon te vangen.

Bedrijven

Binnenkort komen er nog meer mogelijkheden voor bedrijven om Pokémon Go te gebruiken. Dat bleek gisteren al toen een Redditor een verwijzing naar McDonald’s in de code van de augmented reality app vond, en vandaag heeft Niantic Labs CEO John Hanke dat ook bevestigd en uitgelegd. Naast in-app aankopen met PokéCoins gaat de ontwikkelaar samenwerken met bedrijven om gesponsorde locaties te realiseren, waar spelers unieke Pokémon en goodies kunnen ontvangen. Volgens Hanke zijn gesponsorde locaties een belangrijk onderdeel van de businessstrategie van Niantic Labs. Ze hebben er al ervaring mee dankzij hun vorige augmented reality game, Ingress, waar bedrijven als Vodafone betaalden om zogenaamde portals van hun winkels te maken, wat leidde tot een flink aantal extra bezoekers. In Pokémon Go moeten bedrijven betalen per speler die hun locatie binnen komt.

Bedrijven

Mateloos populair

Niantic Labs kan dat ook eisen, want Pokémon Go is dus mateloos populair. Binnen een week is Pokémon Go de meest gedownloade en opbrengende app voor zowel iOS en Android geworden in de Verenigde Staten. Er zijn al 21 miljoen dagelijkse actieve gebruikers, terwijl het spel nog maar in een handjevol landen beschikbaar is. Wel kunnen fervente spelers het spel ook via andere wegen bemachtigen. Volgens analisten kan het spel meer dan een miljard dollar aan winst binnen harken als het zijn momentum vast kan houden.

Nadelen

Binnenkort gaat Niantic Labs duidelijk maken hoe de gesponsorde locaties precies in zij werk gaan. Ook voor de gesponsorde locaties kleven er namelijk ook potentiële nadelen aan, zoals we deze week al konden lezen. Soms worden de groepen spelers te groot en leidt het alleen maar tot overlast, met als resultaat dat je andere klanten afschrikt.

Bron: Financial Times

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via