Pokémon Go behaalt gigantische omzet in eerste maand

Dat Pokémon Go ontzettend populair is wisten we natuurlijk al. Uit een rapport van onderzoeksbureau Sensor Tower blijkt nu dat het succes ook terug te zien is in de omzet van het spelletje.

Pokémon Go

Dat Pokémon Go een groot succes is hoeven we je niet meer te vertellen. Een maand na de lancering is het augmented reality spelletje nog steeds een grote hype, met de nodige gevolgen. Zo heeft Iran bijvoorbeeld het spel verboden omdat het te gevaarlijk zou zijn en kun je niet meer over straat zonder fervente trainers tegen het lijf te lopen. Het succes van de game was echter tot nu toe moeilijk uit te drukken in harde cijfers. Daar is vandaag verandering in gekomen dankzij een rapport van Sensor Tower, een onderzoeksbureau dat de App Store en Play Store analyseert.

Omzet

Een ding is meteen duidelijk: Niantic Labs heeft geen moeite met het vertalen van de gebruikersaantallen naar een flinke omzet. Een maand na de geplaagde lancering van Pokémon Go heeft het spel namelijk al meer dan $200 miljoen in het laatje gebracht, zo blijkt uit het rapport van Sensor Tower. Ter vergelijking: dat is twee keer zoveel als de omzet die het immens populaire Clash Royale binnen de eerste maand wist te genereren. Hetzelfde geldt voor Candy Crush Saga, zoals je in de onderstaande grafiek kunt zien.Pokémon Go

In-game aankopen

Niantic Labs verdient het geld met in-app aankopen. Spelers kunnen items zoals Pokéballs aanschaffen om het spel wat makkelijker te maken, al is Pokémon Go absoluut niet ‘pay-to-win’. Zeker nu het een stuk moeilijker is geworden om Pokémon te vangen sinds de laatste update wordt het steeds aantrekkelijker om een aantal extra Pokéballs aan te schaffen. Daarnaast zijn ook de zogenaamde Lures erg populair, die gebruikt kunnen worden om meer Pokémon naar een Pokéstop te lokken.

Winkelketens maken daar ook gretig gebruik van, om zo naast Pokémon ook meer klanten naar binnen te lokken. Over winkelketens gesproken: Niantic Labs is naar verluidt druk in overleg met verschillende grote merken om in-game acties te bewerkstelligen. Dat zal de omzet van de app ook ongetwijfeld ten goede komen.

Toekomst

Naar verwachting zal de omzet alleen maar sneller gaan stijgen dankzij de aankomende lancering in verschillende grote landen. De lancering van Pokémon Go in Japan zorgde zoals verwacht vooral voor een explosieve groei, het land waar de franchise natuurlijk vandaan komt. In andere landen waar Pokémon Go erg populair is, zoals Korea, China en India, is de game nog niet eens beschikbaar.  Pokémon Go zal dus waarschijnlijk records blijven verbreken. Het wordt interessant om te zien hoe Niantic Labs het spelletje op de lange termijn gaat ondersteunen, vooral gezien de huidige bugs en problemen die Pokémon Go teisteren.

Bron: Sensor Tower

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via