Onderzoeksbureau onthult wat Pokémon Go in 2016 heeft opgebracht

Het staat buiten kijf dat Pokémon Go een gigantisch succes was. Maar hoeveel heeft het augmented reality spelletje nou echt opgebracht?

Pokémon Go

Onderzoeksbureau App Annie heeft het grote succes van Pokémon Go in harde dollars uitgedrukt. Het staat buiten kijf dat het augmented reality spelletje ontzettend succesvol was. Miljoenen spelers gingen wereldwijd de straten op om digitale Pokémon te gaan vangen. Records werden verbroken en regels werden overtreden. China heeft zelfs dergelijke augmented reality spelletjes verbannen. Enkel omdat het levensgevaarlijk voor spelers zou zijn. Een waar fenomeen dus, maar door een gebrek aan substantiële updates haakten veel spelers al snel af.

Opbrengst

Toch hoeft Niantic Labs daar voorlopig niet wakker van te liggen. Dat blijkt uit een jaarlijks rapport van App Annie. Volgens het onderzoeksbureau heeft Pokémon Go in het afgelopen jaar maar liefst $950 miljoen opgebracht. Dat is al helemaal indrukwekkend gezien het spelletje pas op 5 juli uitkwam, en nog steeds in een aantal grote markten niet beschikbaar is. Pokémon Go staat bovenaan het lijstje van meest gedownloade spellen, zowel in de App Store als de Play Store. Ook heeft het spelletje nog steeds de meeste actieve maandelijkse spelers. Qua totale opbrengst op iOS en Android moet het augmented reality spelletje nog net zijn meerdere erkennen in Clash of Clans en Monster Strike. Dat zijn echter wel spellen die al het hele jaar beschikbaar waren.

Pokémon Go

Opvallende prestatie

Pokémon Go is dus een gigantisch succes, maar andere uitgevers hebben daar geen last van. Er werd voorspeld dat het succes van Pokémon Go ten koste zou gaan van de opbrengst van andere mobiele spelletjes. Volgens App Annie is daar geen sprake van. Sterker nog, Pokémon Go heeft wellicht zelfs de markt in zijn geheel een boost gegeven. En de meest opvallende prestatie? Dat is volgens App Annie het feit dat het spel van Niantic Labs binnen 110 dagen de grens van $800 miljoen wist te bereiken. Dat is vele malen sneller dan welke game dan ook in de geschiedenis van mobiele games. Ter vergelijking: Candy Crush Saga deed daar 250 dagen over. Spellen als Puzzle & Dragon en Clash of Clans hadden meer dan 400 dagen nodig. De vraag blijft echter: hoe kan Niantic Labs alle afgehaakte spelers weer terug lokken?

Bron: App Annie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via