Aantal actieve Pokémon Go spelers neemt snel af

Uit onderzoek blijkt dat het aantal actieve Pokémon Go spelers zeer snel afneemt, ondanks verschillende grote updates.

Pokémon Go

Pokémon Go verbrak in de eerste paar weken na de lancering van het augmented reality spelletje record na record. De combinatie van ultieme nostalgie en een vernieuwend spelconcept maakt de app van Niantic Labs enorm verslavend. Dat zag je dus ook in de omzet en het aantal spelers van Pokémon Go terug. Het was natuurlijk onvermijdelijk dat er op een gegeven moment een grote groep spelers zou gaan afhaken. Dat moment is blijkbaar nu gekomen, en het resultaat is drastischer dan verwacht. Het aantal wekelijkse en dagelijkse actieve spelers neemt namelijk rap af. Dat blijkt uit de data van onderzoeksbureaus Sensor Tower en Apptopia.

Actieve gebruikers

De app had op zijn hoogtepunt maar liefst 40 miljoen actieve gebruikers, waarmee het spelletje zich kon meten met apps zoals Facebook en Twitter. Zoals je in de onderstaande grafiek kunt zien is daar nu verandering in gekomen. De belangstelling van spelers loopt gestaag terug. De update van 4 augustus zorgde ervoor dat het aantal actieve gebruikers razendsnel de hoogte in schoot, maar de val naar beneden die erna plaats vindt spreekt boekdelen.

Pokémon Go Actieve

Problemen

Je zou de conclusie kunnen trekken dat de terugval komt doordat Niantic Labs niet snel genoeg problemen heeft opgelost en dat ontbrekende functies nog altijd niet toegevoegd zijn. Denk aan het beloofde ruilsysteem, of de mogelijkheid om tegen andere trainers te vechten. Voor nu lijkt het vangen van Pokémon meer een eentonig klusje te worden dan een spannende spelervaring. Wellicht kan een grote update de interesse weer aanwakkeren, want de potentie is er zeker.

Augmented reality

Pokémon Go zorgde ervoor dat augmented reality opeens mainstream werd. Het grote publiek kwam opeens in aanraking met de techniek die een virtuele laag over de echte wereld plaatst. Zoals je in de onderstaande grafiek kunt zien zorgde dat ervoor dat de interesse in augmented reality een flinke boost kreeg. Ondertussen is die interesse ook weer teruggelopen, terwijl consumenten wel geïnteresseerd blijven in virtual reality.

Pokémon Go Actieve

Bron: Bloomberg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via