Pretium Telecom maakt bezwaar tegen opgelegde boete

Het bedrijf Pretium Telecom heeft verschillende boetes opgelegd gekregen van de consumentenautoriteiten, de boetes omvatten een totaalbedrag van 87.000 euro. Pretium Telecom heeft bezwaar aangetekend tegen de opgelegde boetes.

Pretium TelecomHet bedrijf Pretium Telecom heeft zich volgens de consumentenautoriteiten schuldig gemaakt aan het overtreden van de wettelijke regels die gelden voor verkoop op afstand. De eerste klachten van de consumenten kwamen in begin 2007 al binnen bij verschillende bedrijven en instellingen zoals Consuwijzer. De klachten gingen vooral over de wervingsmanier van het bedrijf. Pretium Telecom maakte namelijk gebruik van externe callcenters die vaak onaangekondigd consumenten benaderden met een aanbod voor een vastnetabonnement voor de telefoon, van Pretium Telecom.

Tijdens het verkooppraatje van de callcenters werd vooraf niet duidelijk gemeld namens welk bedrijf er gebeld werd en met welk doel. Tijdens het gesprek werd er te weinig informatie gegeven over het abonnement maar ook werd niet duidelijk hoe het abonnement weer kon worden opgezegd. In de welkomstbrief die de klant kreeg als hij een abonnement nam op de dienst van Pretium Telecom werd de ontbindingsmogelijkheid ook niet correct vermeld, wat wettelijk verplicht is.

Voor al deze overtredingen zijn boetes opgelegd, maar om ervoor te zorgen dat bepaalde praktijken van het bedrijf op korte termijn stoppen, zijn er ook drie lasten onder dwangsom opgelegd.
Als deze praktijken niet ophouden binnen een bepaalde tijd, dan moet de gestelde dwangsom als extra boete worden betaald. Tegen deze drie aangekondigde dwangsommen heeft Pretium Telecom bezwaar aangetekend. De maatregelen blijven echter nog steeds van toepassing, totdat de rechtbank anders besluit.

Het bedrijf wist in december 2007 al van de komende boetes die zouden worden opgelegd. Om de vervelende publiciteit die dat met zich mee zou brengen te omzeilen heeft Pretium Telecom toen een kort geding aangespannen bij de rechtbank. Toch heeft de consumentenautoriteit besloten om met de boete naar buiten te treden nadat Pretium Telecom paginagroot in verschillende dagbladen zijn weerwoord tegen de boete verkondigde.

Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit zegt het volgende over de kwestie van Pretium Telecom “Zorgvuldig onderzoek heeft uitgewezen dat Pretium Telecom zich niet heeft gehouden aan de regels die gelden voor telefonische werving. Veel consumenten hebben op basis van onvolledige of verwarrende informatie een abonnement afgesloten. Daarom leggen wij een sanctie op evenals maatregelen die herhaling in de toekomst moeten voorkomen.”
Volgens Heemskerk, staatsecretaris van Economische Zaken, is het goed dat er een besluit is genomen in de kwestie met Pretium Telecom. “Ik ben blij dat de Consumentenautoriteit in deze vervelende zaak na lange juridische procedures een besluit heeft kunnen nemen,” aldus staatssecretaris Heemskerk.

Bron: ministerie van economische zaken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via