Providers maken gebruik van shallow packet inspection in plaats van dpi

Vodafone en KPN doen allemaal aan beperkte afluisterpraktijken, zo blijkt uit informatie van de providers. In plaats van deep packet inspection, maken beide providers alleen gebruik van shallow packet inspection waardoor ze niet kunnen inzien wat er daadwerkelijk via de datapakketten verstuurd wordt.

Opta Logo (beter)Afgelopen week kwam aan het licht dat KPN, volgens eigen zeggen althans, gebruik maakte van deep packet inspection. Middels deze technologie kunnen providers in de gaten houden wat voor diensten consumenten gebruiken via hun mobiele dataverbinding op hun telefoon. Met dpi kan de provider echter nog een stap verder gaan en daadwerkelijk ook de pakketinhoud van de data inzien. Dit stuitte veel instanties, consumenten en overheden tegen de borst en een rel was geboren.

Zo vielen verschillende overheidsinstanties over elkaar heen om zo hun ongenoegen te uiten over deze praktijken. Ondermeer de OPTA liet van zich horen. ”In onze ogen is het een te vergaand instrument”, verklaarde een woordvoerster gisteren over het diepgaand analyseren van het dataverkeer bij KPN. Dat gaat zover dat de telco precies weet welke app er gebruik maakt van het mobiele internet. De OPTA-woordvoerster meent dat er alternatieve methoden zijn om het dataverkeer te bekijken. ”Deep Packet Inspection is niet nodig.”

Toch grijpt de OPTA niet in, want het vindt zichzelf daar niet de juiste instantie voor. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) is daartoe wel de aangewezen instantie. Dat wilde tegenover het ANP niet reageren op de commotie.

Inmiddels is duidelijk dat ook Vodafone en T-Mobile het dataverkeer van hun klanten in de gaten houden, maar volgens deze telco’s niet via dpi. Ook KPN is terug gekomen van haar verhaal en maakt kenbaar dat het, net zoals de andere twee providers, slechts gebruikt maakt van shallow packet inspection. Deze technologie kan niet daadwerkelijk de inhoud van de datapakketten inzien, maar neemt alleen waar welke poorten en diensten gebruikt worden en geeft daar vervolgens gemiddelde cijfers van uit een klantendatabase. Zo kunnen de providers alsnog precies weten hoeveel er gebruikt wordt gemaakt van Voip of WhatsApp, maar ze zouden dit niet kunnen herleiden naar een individu. Dat gaven beide bedrijven vrijdag toe. T-Mobile meldt alleen op hoger niveau naar de datastromen te kijken. En Vodafone controleert alleen of er stiekem wordt geVOIPt via de datalijn, dit aangezien de provider daar al meer dan een jaar een speciale bundel voor heeft opgeworpen. De bedrijven erkennen dat al jarenlang de DPI-techniek wordt gebruikt om kun klantendatabase te controleren, maar ze benadrukken dat het alleen om statistische gegevens gaat en dat ze niet de inhoud van de berichten in kunnen, willen en mogen zien.

Alle telco’s beweren dat er geen regels zijn geschonden, laat staan wetten overtreden. ”Er is niet meegeluisterd en meegekeken bij gesprekken en berichten van klanten”, meldt KPN. Telco’s willen weten wat klanten doen met het dataverkeer, omdat voipen en gratis sms-en via Whatsapp ze geld kost. Klanten die via Skype bellen en via Whatsapp sms-en doen dat niet meer op de gebruikelijke wijze, en belasten wel de toch al erg gegroeide mobiele datastroom van de telco’s. Zo verliezen ze twee keer geld.

Behalve de OPTA is ook de Consumentenbond zeer kritisch. Inmiddels zijn sommige klanten van KPN al naar de politie gegaan om aangifte te doen vanwege de vermeende privacy-schendingen door hun provider.

Bron: ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. lodewijk -

    Hilarisch al deze commotie. Je verbazen over het feit dat telecom aanbieders zo acteren omdat hun financiële melkkoe aan het verzuipen is, maar ondertussen met z’n allen in de rij staan voor de nieuwste Apple’s en Androids en die volstouwen met apps die niets anders doen dan al je gegevens combineren en opslaan in databases. Nee die(Amerikaanse) bedrijven gaan netjes met je gegevens om,die zijn betrouwbaar. Rot toch op en koop een oude Nokia.

  2. wieb -

    Deep packet inspection met daaroverheen datamining is zeer commercieel en marketing technisch interresant.
    De dagelijkse berichten die je doet kunnen namelijk ook verwerkt worden en trends kunnen geanalyseerd worden, hier kan echt wel bakken met geld mee verdient worden.

  3. ZErahemnah Dhall -

    Als iedereen nou eens gewoon stopt met die onzin om via je mobiele telefoon te downloaden, navigatiegps idioterie etc, en gewoon thuis de dingen downloaden en al wat nog meer, dan is het heeeel snel afgelopen met wat die providers allemaal uitspoken….
    Maar dat wordt heel lastig als je vergroeidt bent met je mobieltje…
    vroeger kon ook iedereen zonder….

    Zerahemnah Dhall

  4. Hans -

    Het zal mij niet verbazen als ze vandaag of morgen met een data abonnement komen waarbij je moet betalen per KB en dat er wordt afgerekend per MB. Ze zullen in ieder geval met de gedachte spelen om het stelen legaal te maken.

      1. thommy -

        Beter lezen Peter.. jullie bedoelen precies het zelfde..

        Het is belachelijk om voor een dienst als whatsapp extra te moeten betalen.. dieven zijn het.. mja uiteindelijk doen we er allemaal aan mee.. en kunnen we niet zonder..! uiteindelijk betalen we toch wel..!

  5. Gast -

    "Zo verliezen ze twee keer geld" Huh??? Er wordt voor de dataverbinding toch gewoon betaald? En als die dan gebruikt wordt verliezen ze geld? Wat een onzin zeg!

  6. Marcel -

    Dat die bedrijven dat gebruiken geeft alleen maar aan waar we in Nederland mee bezig zijn.
    Je mag dat hier niet zeggen maar ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel.
    Ik zit bij vodafone maar ga mijn abonnement zeker niet verlengen ook KPN en T mobile vallen dus nu af ze zullen zeker klanten gaan verliezen dat is wel duidelijk.
    Belachelijk dat providers je gewoon mogen afluisteren waar is onze privacy

  7. Alias -

    "De RechtsStaat" waar er erst een redelijk vermoeden van criminele feiten dient te zijn, voordat een rechter eventueel goedkeuring geeft aan *bevoegde opsporings-ambtenaren* om af te luisteren, bestaat niet meer.

    Velen dachten ooit dat George Orwell's Animal Farm, geflipte science fiction was, maar nu is het de waarheid van vandaag. Het vee c.q. klootjesvolk wordt goed in de gaten gehouden en als je leven veranderd, zal je nooit weten of men op hoger niveau besloten had dat je beter niet bepaalde levenskansen mag hebben; op basis van niet door rechters goedgekeurde aannames en veelal verkeerde en tegen mensenrechten ingaande interpretaties van afluisteren.

  8. Wikkie -

    Deep of Shallow maakt allemaal niet uit. Het gaat erom dat de telco's kijken naar wat je doet. En als je dan een berichtje verstuurd met Whatsapp dan willen ze daar meer geld voor hebben. Alsof de postbode in je pakketje kijkt en als daar een CD-tje in zit meer postzegels erop wil hebben dan wanneer er sokken in zaten. Data is data en daar mogen ze op afrekenen, niet op wat er precies met die data wordt gedaan. Net-neutraliteit.

    1. bartvuijk -

      Postbedrijven hebben het recht en soms ook de plicht om in pakketjes te kijken als die van buiten de EU komen, om te kijken of er invoerrechten betaald moeten worden. Maar postbodes mogen niet in brieven kijken. Ik vind telefoonverkeer vallen onder een soort briefgeheim. Je mag naar de envelop kijken, maar niet verder. Geldt ook voor dataverkeer.

  9. dom gelul -

    Een bedrijf kan niet leven van gratis diensten van anderen die de eigen onderneming ondermijnen. Het is dan ook dom te denken dat je dit wel van een telecombedrijf mag vragen. Het lijkt me dan ook prima dat ze onderscheid gaan maken voip gebruikers ook gewoon na gebruik laten betalen immers zij leveren de datasnelweg en onderhouden die. Gratis internet bestaat ook al lang niet meer. Maak er anders gewoon te betalen aps van

    1. Peter -

      Hoeveel keer moet je straks voor dezelfde data gaan betalen? Gelukkig zijn er hele handige jongens die een wel gratis te gebruiken app kunnen maken.De Telco's zullen altijd achter de feiten aan blijven lopen

  10. Rolo -

    Haha wat denken wij als individu weer belangrijk te zijn! Alsof al die providers geinteresseerd zijn in die loze gesprekken via whatsapp e.d. ; "ja vanavond lekker wezen sporten met henk" "wat eten we vanavond?" "kan je onderweg 2 kilo bloem meenemen van de ah of nee doe maar de buurtsuper want daar is het in de aanbieding… kijk maar even"
    de overheid doet het al jaren en het bespaard ons zo nu en dan een aanslagje 😉

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via