Providers moeten gaan compenseren na grote storing

De Tweede Kamer heeft bij Minister Kamp aangedrongen op regelgeving rondom compensatie bij mobiele providers na een grote storing. De minister gaat nu een wet opstellen waarbij providers verplicht worden om consumenten te compenseren na een grote storing.

Persiflage storingen providers

Volgens Webwereld moeten providers na de inwerkingtreding van de wet een SLA opstellen die dan voor al haar klanten geld. In een dergelijk Service Level Agreement staat beschreven wanneer klanten compensatie kunnen verwachten. Hierbij wordt uitgegaan van het principe dat de provider een bepaald percentage garandeert qua bereikbaarheid. Mocht dit percentage, door bijvoorbeeld een grote storing, niet worden gehaald, dan pas zal de provider haar klanten moeten compenseren.

De minister laat echter wel weten dat providers zelf een dergelijk SLA inhoud mogen geven. Hierdoor kunnen providers zelf bedenken waaraan ze willen voldoen. De wetgever legt alleen op dat er een dergelijk SLA wordt opgesteld en dat er sprake is van compensatie als het SLA niet wordt nageleefd. De wet gaat voor zowel het vaste als het mobiele telefoonverkeer gelden, maar ook voor het vaste en mobiele internetverkeer.

De minister pleit voor meer transparantie richting klanten van provider. “Ik vind dat een transparante compensatieregeling voor alle aanbieders nodig is”, aldus de minister tijdens het Tweede Kamer overleg. De minister is dan ook alleen van plan om een dergelijke regeling op te leggen aan providers. Providers mogen zelf weten hoe ze hier daadwerkelijk invulling aan gaan geven. De bedoeling is dat providers op termijn op deze voorwaarden ook gaan concurreren met elkaar, aldus de minister.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via