Providers zullen extra investeren voor groei mobiel datagebruik

Uit onderzoek van Nu.nl blijkt dat Nederlandse providers niet bang zijn voor de explosieve groei van mobiel datagebruik. Ze zullen wel extra investeringen doen om de stijgende vraag bij te kunnen benen.

zendmast

De bekende nieuwssite vroeg verschillende providers om hun mening over dit onderwerp, vooral met betrekking tot tablets. Die zijn erg in opkomst en volgens KPN gebruikt een tablet-gebruiker tot vijf keer het maandelijkse gemiddelde aan data. Ook iPhone-gebruikers en mensen met een Android-telefoon doen het goed trouwens, volgens KPN zitten die gemiddeld op vier keer het gemiddelde. De hoeveelheid mobiele data die verstookt werd op het netwerk van KPN steeg het afgelopen jaar dan ook met 50%. En ook andere providers zien een soortgelijke groei.

Het gevolg voor alle providers is, zoals ze zelf ook verklaren, dat er veel extra druk op het netwerk wordt gezet. En dat vergt extra investeringen om het serviceniveau op peil te houden. Dat zien alle providers in en iedereen lijkt dan ook bereid te zijn om de komende jaren veel geld in zijn netwerk te steken.

“De toename in dataverkeer vergt grote investeringen om de capaciteit en uitbreiding van het mobiele netwerk te realiseren. In de afgelopen tien jaar heeft T-Mobile ruim tien miljard euro geïnvesteerd. Een groot gedeelte daarvan in het netwerk. Om het dataverkeer in goede banen te leiden, heeft de nadruk het afgelopen jaar gelegen op het uitbreiden van het 3G-netwerk,” aldus T-Mobile. En ook KPN voelt zich genoodzaakt fors te investeren: “Omdat de totale datavolumes ook de komende jaren zeker zullen blijven toenemen, moeten wij fors en structureel blijven investeren in het mobiele netwerk om de gewenste kwaliteit te blijven bieden.” Vodafone legt de nadruk nog meer op tablets: “Het gaat niet allemaal over het 3G-netwerk, maar de tablets zijn sterk in opkomst en zullen bijdragen aan de stijging van het datagebruik. Om die reden heeft Vodafone de investeringen het afgelopen jaar met 20 procent verhoogd en proberen we ook de dekking van netwerken binnenshuis te verbeteren.”

Overigens vertelde Vodafonebaas Jens Schulte-Bockum onlangs nog aan Connexie dat Vodafone kijkt naar verschillende servicelevels voor data-abonnementen, waarmee consumenten ‘voorrang’ op het netwerk kunnen kopen. Daarmee suggereert Vodafone-woordvoerder Schulte-Bockum dat er juist wel zo nu en dan een capaciteitstekort kan ontstaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via