Rabobank: “Er zal geen wereldwijde standaard komen voor mobiel betalen”

Volgens de Rabobank zal er niet een service in de toekomst zijn die tot standaard benoemd zal worden voor mobiel betalen. De bank meent dat de consument zal kunnen kiezen tussen verschillende diensten van zowel operators als banken.

De bank wist tijdens een speciaal persevenement in Amsterdam een nieuwe dienst te introduceren speciaal voor de Olympische Spelen in London die eind deze maand beginnen. Via een NFC-stikker kunnen bezoekers van het Holland Heineken House in Londen drankjes betalen middels hun bankrekening en de NFC-chip. De chip kan op een telefoon of portemonnee geplakt worden waarna middels een smartphone app voor iOS en Android het tegoed opgeladen kan worden. De chip zelf zit nog niet geïntegreerd in de toestellen zelf omdat dit technisch nog niet mogelijk is.

Tijdens een vraaggesprek tussen Edwin de Ron, Specialist e-commerce bij de Rabobank, en All About Phones werd duidelijk dat de bank momenteel druk bezig is met het testen van mobiel betalen. Ondanks dat dit een andere vorm van mobiel betalen is, immers de telefoon is niet noodzakelijk om de betaling te verrichten, meent De Ron wel dat de toekomst steeds meer richting ingebouwde NFC-chips in toestellen zit. Desondanks denkt De Ron niet dat er een uniform systeem op termijn zal komen om mobiel betalen mogelijk te maken.

‘Er zijn een tal van diensten opgezet zoals Google Wallet, PayPal en andere die zich tot de standaard voor mobiel betalen willen opwerpen. De Rabobank is van mening dat de keuze aan de consument is en dat deze, afhankelijk van zijn of haar bank, zal kiezen voor een service die met haar smartphone en bank samenwerkt’. Winkeliers zouden dan alleen nog maar een terminal nodig hebben die de alle services ondersteunt en daarmee alle banken, aldus De Ron. Een uniform systeem zal er dan ook niet komen. Als reden benoemt De Ron het feit dat er wereldwijd nog geen standaard betaalsysteem is, ‘dus waarom zou dat er wel komen voor mobiel betalen?’, vroeg de woordvoerder zich hardop af. ‘Zelfs in Europa hebben we geen standaard betaalsysteem om mee te pinnen; we hebben Maestro, Visa, Mastercard en een tal van andere services waar veel mensen niet van gehoord hebben maar wel gebruik van maken. Zo zal het ook geen met mobiel betalen, verwacht ik.’

De Nederlandse banken en providers zijn tot nog toe verenigd in een zogenaamd ‘sixpack‘ om mobiel betalen in Nederland verder te ontwikkelen. T-Mobile wist hier al eerder uit te stappen waardoor het project een beetje op losse schroeven staat. Volgens De Ron is deze samenwerking nog steeds actief, maar onderzoekt de Rabobank zelf hoe het het best mobiel betalen kan ondersteunen en welke services het gaat introduceren.

De introductie van mobiel betalen in het Holland Heineken House is hier een voorbeeld van, aldus De Ron. ‘We zijn ook afhankelijk van hardware producenten zoals BlackBerry om hun toestellen uit te rusten met NFC-chips. Daarnaast verloopt de verbinding via providers en in deze driehoek proberen we uit te zoeken hoe we het best de dienst op termijn kunnen introduceren.’ Operators als T-Mobile lijken zelf ook aspiraties te hebben om zowel als providers, als bank op te treden om zo mobiele betalingen te verrichten. Zo beschikt provider KPN over een banklicentie om dergelijke functionaliteiten mogelijk te maken.

De Rabobank-medewerker durfde geen streefdatum te noemen voor een mogelijke introductie van mobiel betalen in Nederland omdat hiervan ‘te veel afhankelijkheden zijn’. Het ziet er dan ook naar uit dat begin 2013 op losse schroeven staat, ondanks dat BlackBerry haar smartphones nog dit jaar zal klaarstomen voor mobiel betalen in Nederland.

Rabobank Mobiel betalen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via