5-apps review: Flappy Bird-klonen (iPhone)

Het is met Flappy Bird vreemd gegaan. Eerst werd het spelletje tientallen miljoenen keren gedownload. Vervolgens verschenen er haatfilmpjes op internet; één blogger sloeg zelfs zijn telefoon aan gort vanwege frustratie over het domme flapvogeltje. En toen was het spel ineens weg, en wordt het door velen gemist. Welnu. We kijken eens naar wat alternatieven.

Splashy Fish

5-apps review: Flappy Bird-klonen (iPhone) screenshot-0
5-apps review: Flappy Bird-klonen (iPhone) screenshot-1
5-apps review: Flappy Bird-klonen (iPhone) screenshot-2

Flappy Bird is een vogeltje, Splashy Fish een visje. Met kiewtjes in plaats van vleugeltjes. Voor de besturing van het diertje tussen de obstakels door maakt het allemaal niets uit. Splashy Fish komt redelijk dicht in de buurt van het origineel. In plaats van groene rioolpijpen krijg je Dorische zuilen waar het visje tussendoor moet zwemmen. De achtergrond is ietwat drukker dan bij Flappy Bird. Maar de spelervaring is vrijwel gelijk.

Wel moet er na de installatie even worden opgepast dat niet de pushberichten worden aangezet, en wij hadden een nare vastloper met een reclame. Die de iPhone 4 waar wij het op testten, zelfs eventjes helemaal liet vastlopen. Maar daarna kon de pret weer voort. De geluidjes zijn niet zo storend en de reclames zijn ook grotendeels onderaan het scherm weggewerkt, zodat het in beeld niet zo in de weg zit.

Het spel werkt wel ietwat hakerig als een reclame wijzigt. Dan loop je snel het gevaar om ergens tegenaan te vliegen. Dat is een nadeel van Splashy Bird. Maar de besturing van het visje is top en de reactie van het scherm op de aanrakingen ook.

Iron Pants

We zeggen het maar meteen: Iron Pants vinden we ronduit irritant. De gameplay lijkt weliswaar op Flappy Bird, maar de besturing werkt totaal anders. Het supermannetje met ijzeren broek dat je tussen palen van kisten moet door laten vliegen, wordt niet met tikjes op het scherm bestuurd, maar door de vinger op het scherm te houden. En dat werkt niet lekker.

De kracht van Flappy Bird was nu juist de eenvoudige, maar slimme besturing van het vogeltje. Tik op het juiste moment, en het vogeltje gaat een stukje omhoog en vlak daarna weer omlaag. Dat doet Flappy Bird steeds hetzelfde, maar Iron Pants faalt hier hopeloos. Het mannetje vliegt ook veel te snel, zodat we het wonderlijk vinden als iemand hier tien rijen kisten voorbij kan vliegen.

Omdat wij niet verder komen dan de tweede rij kisten, hebben we eens op Youtube gekeken of iemand anders er knapper in is. Nou, nee dus. Er zijn er weinigen die verder komen dan het vierde paaltje. Hoogst frustrerend. Flappy Bird was al redelijk goed in het op de zenuwen werken, maar Iron Pants is gewoon niet leuk.

Fly – Penguin 2 Free

Pinguïns kunnen niet vliegen. En Flappy Penguin is er ook niet erg goed in. Gelukkig mag jij hem helpen om allerlei ijzige pilaren te ontwijken. Het spel is een stuk leuker dan veel andere klonen van Flappy Bird, maar heeft wel een andere gameplay. En een onprettige betaaldeur.

Het spel werkt iets anders. Zo wordt het je vergeven als je een of twee keer tegen een pilaar opbotst. Dat overleeft de Flappy Penguin gewoon! Bij Flappy Bird was je dan meteen klaar. Maar hier krijg je drie levens. Zo kom je in ieder geval wat verder dan bij veel andere klonen van het Vietnamese spelletje.

De muziek is wel erg aanwezig. Flappy Bird kreeg waardering om zijn simpele Mario Brothers-geluidjes, die velen nog kennen van de Nintendo-spelcomputers van weleer. Muziek zat er niet bij. Maar hier dus wel. Je moet er van houden.

Als je de eerste keer het spel opstart, is het ietwat verwarrend dat er tekst in de lengterichting van het toestel wordt getoond. Als vanzelf breng je het toestel ook in die positie. En dan verschijnt het spel ineens weer in portretmodus, zodat je het toestel weer een kwartslag moet terugdraaien. Het duidt erop dat dit spelletje een beetje haastig is ontwikkeld. Om mee te fietsen op het gigantische succes van Flappy Bird, vermoedelijk.

En ook is het gek dat als het game over is, er twee knoppen verschijnen. OK en Continue. Met OK begin je gewoon weer opnieuw. Bij Continue moet je ineens het wachtwoord voor iTunes invoeren. Dat doen we dus maar even niet, wie weet zit er een ongewenste in-appverkoop aan vast. Oh, inderdaad: even later verschijnt de vraag in beeld of we voor 89 cent wat extra levens willen aanschaffen. Het deed ons op de delete-knop drukken. De pinguïn mag van ons voortaan zelf uitzoeken hoe hij de pilaren omzeilt.

City Bird

City Bird geeft een aardige variant op het thema, zonder al te veel van Flappy Bird af te wijken. Geen ergerlijke muziekjes, geen vervelende besturing of afleidende achtergronden. Wel een geheel andersoortig vogeltje, en een extraatje: je vogeltje krijgt onderweg wat te eten. Zaadjes.

Het ziet er anders uit. Geen groene Mario-rioolpijpen, maar een soort wolkenkrabbers met wat vlekken erin die bij nadere bestudering ramen met licht erachter moeten voorstellen. Op de achtergrond een grote stad met wolkenkrabbers. De City van de Bird dus. De besturing gaat net als bij Flappy Bird. Hoewel de vogel een stuk groter is en er totaal anders uitziet, is de gameplay geheel hetzelfde en de gaten die de vogel moet nemen ook.

Tussen die gaten hangen zaden in de lucht. Met een klein eetgeluidje slobbert de vogel die op, als hij door de openingen wordt geleid. De reclames zijn niet ergerlijk, de instellingen bestaan uit het aan- of uitzetten van het vlieg- en eetgeluidje en dat was het dan. City Bird komt wat ons betreft erg dicht in de buurt van de ideale Flappy Bird-kloon.

Fly Birdie

5-apps review: Flappy Bird-klonen (iPhone) screenshot-4

Als we even onze ogen sluiten, lijkt het wel of we weer met Fly Pinguin spelen in plaats van Fly Birdie. Weer een muziekje. Weer een klunzige vogel die tussen glanzende palen door moet zien te komen. De graphics zijn net als Fly Penguin prima in orde, maar het spel is toch weer heel anders dan Flappy Bird.

Zo krijg je ook hier weer twee levens extra. En als je na de ongelukkige crash van je vogel op ‘continue’ drukt, krijg je de keuze om voor een kleine euro wat levens bij te kopen in de App Store. Dat doen we maar even niet, want het spel is erg makkelijk.

Je kunt het zelfs op twee moeilijkheidsniveaus instellen. Easy en hard. Het verschil is dat de openingen tussen de palen wat kleiner worden in de moeilijke variant. In de makkelijke variant zijn die gaten zo enorm groot dat we soms de bovenste palen niet eens in beeld krijgen op een iPhone 4. Je bent een enorme kluns als je met dit spel niet minimaal een score van twintig haalt in die modus.

Helaas is het vogeltje nogal onbestuurbaar, en ook onvoorspelbaar in bewegingen. Dat maakt het spel niet alleen nodeloos moeilijk, maar ook ergerlijk. Deze variant vinden we dan ook niet echt een aanrader: Fly Birdie hebben wij snel weer van onze iPhone afgegooid.

Conclusie

Zoek je een waardige vervanger van Flappy Bird die erg op het origineel lijkt, installeer dan Splashy Fish. Is een iets ander uiterlijk van het spel geen probleem voor je, ga dan de lucht in met City Bird. De andere drie besproken klonen vinden we niet de moeite waard. Wie dapper is en heel veel tijd heeft, kan eens proberen om de tientallen klonen van Flappy Bird die inmiddels zijn verschenen allemaal uit te proberen. Waarschuwing: ’t Is een flinke dagtaak.