5-apps review: het beste voor de iPad mini 2

De iPad mini 2 heeft een retina scherm. Dat houdt in dat alles loeischerp in beeld komt; afzonderlijke pixels zijn alleen met een vergrootglas te onderscheiden. De iPad mini 2 is daarom uitermate geschikt om erop te lezen, video’s te kijken en te gamen. Met de vijf apps hieronder kun je als kersverse eigenaar van deze tablet meteen aan de slag. In volgorde van voorkeur worden ze hieronder kort gerecenseerd.

YouTube

YouTube staat wel standaard op alle Androidtablets, want het bedrijf is onderdeel van Google. Maar op de iPad zul je het zelf moeten installeren. Daarna, het mag bekend zijn, heb je toegang tot een enorme schat aan video’s. Muziekvideo’s, onderwijsfilmpjes, humor, filmtrailers en zelfs hele bioscoopfilms als je goed zoekt. Plus natuurlijk het kanaal van All About Phones, waar je kunt kijken naar filmpjes over alle nieuwe telefoonmodellen waar wij de hand op kunnen leggen. YouTube is op een iPad mini 2 uitmuntend in de hoge definitiefilms. Zet de tablet op zijn kant, de speakers op z’n hardst en geniet van de enorme rijkdom die YouTube te bieden heeft.

Is er dan geen nadeel? Jawel, door de veelgeprezen scherpte van het retina scherm van de iPad mini 2 zijn filmpjes die in lage resolutie op YouTube zijn gezet, eigenlijk niet meer om aan te zien. En dat zijn er nog steeds erg veel. Wie zich daar echter minder aan stoort dan aan de informatie, muziek en het amusement dat de filmpjes bieden, kan de app beter op dag één installeren. Geen tablet kan zonder, deze apparaten zijn ervoor bestemd om video’s op te kijken en de iPad mini 2 is hier een uitmuntend apparaat voor.

5-apps review: het beste voor de iPad mini 2 screenshot-1
5-apps review: het beste voor de iPad mini 2 screenshot-3

Flipboard

Een minitablet met een scherp scherm is uitstekend geschikt om boeken, tijdschriften en kranten op te lezen. Alle goede dingen van het internet komen samen in Flipboard, de app waarin je allerlei online nieuwsbronnen op een magazine-achtige wijze in beeld kunt brengen. Je kunt ook pagina’s omslaan die dat doen alsof je de bladzijden van een tijdschrift omslaat. Flipboard is geheel aan eigen wensen aan te passen en ook uit te breiden met eigen betaalde abonnementen op online kranten en tijdschriften, en ook met Facebook- en Twitter-feeds. Zo mis je niks.

Flipboard is een app die wel voor de iPad mini 2 gemaakt lijkt te zijn. Want de leesbaarheid van de artikelen is zelfs voor mensen met wat minder goede ogen zeer goed, dankzij het retina scherm. De aanpasbaarheid van de inhoud van deze app maakt dat iedere gebruiker zich regelmatig zal laten verrassen door het aanbod. Het vergt voor Nederlandstalige gebruikers wel wat aanpassing van de app, die standaard zo is ingesteld dat er voornamelijk Engelstalig nieuws in beeld komt. BIj elk artikel kun je aangeven hoe je het waardeert, zodat Flipboard op de achtergrond op zoek gaat naar soortgelijke artikelen. Op die manier wordt alles dus automatisch nog meer gepersonaliseerd. Niet alleen nieuwsbronnen, maar ook hele rubrieken kunnen naar believen aan de app worden toegevoegd. De opmaak van de app is oogstrelend en doet in niets denken aan een saaie lijst artikelen uit diverse nieuwsbronnen die je wel eens in andere apps ziet.

5-apps review: het beste voor de iPad mini 2 screenshot-0

Netflix

Voor deze app moet je een abonnement nemen. Dat kost in Nederland acht euro per maand, maar de eerste maand is gratis en proberen mag natuurlijk altijd. Dus, wie Netflix installeert, krijgt de beschikking over een ongehoorde schat aan premium films en televisieseries op het 8-inch scherm van de iPad 2 mini. Films die over een tijdje nog mooier in beeld zullen komen op het retina scherm van deze tablet, want Netflix heeft beloofd om de resolutie van de films nog eens te gaan verhogen.

Netflix biedt voor Nederlanders nog niet zo’n vreselijk spannend aanbod. Films die al jaren geleden zijn uitgebracht, en series die hier allang op tv zijn geweest. Maar het Amerikaanse aanbod van Netflix is veel groter dan dat van Nederland, en het aanbod van bioscoopfilms, kinderfilms en televisieseries wordt voortdurend uitgebreid. Wie niet houdt van betaalde abonnementen kan er na een maand weer van af, maar de vraag is of je dat wel wilt. Voor acht euro per maand verander je de iPad mini 2 in een persoonlijk televisietoestel, op elke plek waar je maar de beschikking hebt over wifi of mobiel internet.

Feedly

Feedly lijkt uit de verte een beetje op Flipboard. Het biedt artikelen uit online nieuwsmedia die op rubriek kunnen worden geraadpleegd. Maar ook kun je je eigen lijst met nieuwsbronnen aanleggen. Wie absoluut op de hoogte moet blijven van al het nieuws uit een bepaalde hoek, heeft aan Feedly genoeg, want het nieuwsaanbod wordt in real time ververst en je loopt dus nooit achter. Het is een betere manier om het nieuws over een bepaald onderwerp of uit een bepaalde branche in beeld te houden dan alle websites van nieuwsbronnen zelf afstruinen.

Feedly valt in de categorie nieuwsreaders, en in die categorie is het momenteel de beste app die er te krijgen is. Het is tevens de officieuze opvolger van de opgeheven Google Reader. Veel gebruikers van die newsreader van Google zijn overgestapt naar Feedly, en zijn daar zeer tevreden over. Het nieuwsaanbod is zo groot als het internet zelf, en of je nu het nieuws uit Tietjerksteradeel en omgeving moet volgen of al het nieuws over nieuwe smartphones: Feedly helpt enorm bij het overzichtelijk in beeld brengen van alle actuele gebeurtenissen. De app biedt ook de mogelijkheid om de berichten heel verschillend in beeld te brengen. Als een saaie lijst met koppen, via een iets minder saaie lijst met een korte samenvatting van de tekst met een fotootje, tot aan dezelfde magazine-achtige aanpak die Flipboard heeft. Door de vinger even op een artikel te houden, wordt het bewaard, zodat een lijst ontstaat van ‘saved’ artikelen die je later nog eens op je gemak kunt gaan lezen. Feedly synchronisert ook met de pc, waar de app in een browser kan worden getoond, en met dezelfde app op smartphones op diverse platformen.

GTA: Vice City

Games vallen prima te spelen op de iPad mini 2, die niet alleen een mooi scherm heeft, maar ook een razendsnelle Apple A7-processor. Plus sensoren die aanvoelen hoe de tablet wordt vastgehouden.

Dat komt allemaal mooi van pas bij snelle spellen. Zoals GTA Vice City, maar ook allerlei oorlogs- en schietspellen, racegames en strategiegames. De iPad mini 2 zal het allemaal vlekkeloos in beeld brengen.

We hebben de keuze uit enorm veel spellen, maar blijven hier even stilstaan bij GTA: Vice City. Waarbij GTA staat voor Grand Theft Auto, en Vice City slaat op Miami. En wel het Miami van de jaren tachtig, toen producent Rockstar deze game op de markt bracht voor de pc en de PlayStation. Het oogmerk van de game is eenvoudig. Je bent een crimineel en je moet jezelf opwerken in de misdaadorganisatie. Dat doe je door wat opdrachten uit te voeren. Maar die opdrachten zijn tot daar aan toe; het draait er eigenlijk nauwelijks om. Geweren te pakken zien te krijgen, steeds weer in andere auto’s met andere muziekjes op de autoradio rijden (je mept de rechtmatige eigenaar er gewoon uit en scheurt er vandoor), en zelfs helikopters en schepen vallen te besturen. Je moet ze alleen wel jatten. Wel oppassen voor de politie, die voortdurend achter je aan zit en het vuur opent zodra ze je zien. De game speelt zich af in de hele stad, en je moet van hot naar her crossen.

Hoewel deze uit de jaren tachtig stammende game nu niet echt geweldige graphics heeft, is de iPad mini 2 toch een erg gaaf apparaat om dit spel op te spelen. De bewegingssensoren reageren snel en goed op bewegingen, zodat de auto’s goed te besturen zijn. En de gameplay verveelt niet snel. Zoals gezegd zijn er erg veel goede games te krijgen voor de iPad mini 2 en GTA: Vice City is maar één van onze voorkeuren, maar wel eentje die in onze top tien staat.

5-apps review: het beste voor de iPad mini 2 screenshot-2