5-apps review: simpele spelletjes (iPhone)

Je hebt spelletjes in alle soorten en maten voor de iPhone. Ditmaal houden we het simpel. Je hebt nu eenmaal niet altijd tijd en zin om een moeilijke game te doorgronden, soms wil je gewoon even een halfuurtje overbruggen op een koud station of in een wachtkamer. Of tijdens een tussenuur. De categorie vandaag is dus: simpele spelletjes. Die nog gratis zijn ook. In volgorde van onze voorkeur de vijf games die wij leuk vinden.

Jetpack Joyride

5-apps review: simpele spelletjes (iPhone) screenshot-0
5-apps review: simpele spelletjes (iPhone) screenshot-1
5-apps review: simpele spelletjes (iPhone) screenshot-2

Razend populair tegenwoordig zijn de jetpack-spelletjes. Een jetpack is een straalmotortje op de rug. In de game Jetpack Joyride heb je dat. Je gaat vooruit en moet op een parcours van links naar rechts obstakels omzeilen, vijanden platbranden met de vlammen uit je raketmotor en aankomende projectielen ontwijken.

Eenvoudigheid is waar dit spel om draait, waarbij de moeilijkheidsfactor natuurlijk gaandeweg het spel steeds wat omhoog gaat. Het is de bedoeling dat je onderweg flink wat muntjes verzamelt en af en toe een bonus pakt. Dan ben je ineens een gigantische draak, of zit je in een vliegtuig of een ander voertuig. Maar pas op. Als je in zo’n gedaante tegen een stroomkabel opvliegt, ben je weer gewoon Jan Jetpack. En doe je dat nog een keer, dan is het game over.

De afstand die je overbrugt wordt bijgehouden en hoe verder je komt, hoe beter je recordstatus en hoe meer mogelijkheden je erbij krijgt. Het spelletje verveelt dus niet snel, is niet al te moeilijk en is daarom uitstekend geschikt om even wat tijd mee te vullen. Jetpack Joyride is onze nummer één van deze maand.

Gold Cup racing game

5-apps review: simpele spelletjes (iPhone) screenshot-4

Met Gold Cup racing game – tijdelijk gratis – moet je een voertuig besturen, weer van links naar rechts. Je begint met een crossmotor, maar gaandeweg het spel krijg je steeds weer andere voertuigen onder je achterwerk. Het is de kunst om heelhuids een steeds hobbeliger parcours af te leggen.

Die hobbeligheid is te wijten aan het terrein. Het is heuvelachtig en je moet de telefoon steeds bewegen om je motortje of andere voertuig overeind te houden. Het is de kunst om op precies het juiste moment te remmen, gas te geven, of je bestuurder naar voren of juist naar achteren te laten leunen om de balans te bewaren. Want als dat niet lukt, valt ‘ie ongenadig op zijn hoofd en is het gebeurd. Game over.

Door de eenvoudige bediening en de aardige graphics komt dit spelletje op nummer twee van onze 5-apps review terecht. Het spel is makkelijk, maar zoals gebruikelijk stijgt de moeilijkheidsgraad naarmate je langer speelt. Het spel is ook gratis, maar er zijn talloze in-app aankopen beschikbaar. Zoals een dure monstertruck. Heb je daar allemaal geen behoefte aan, dan kun je prima toe met de voertuigen die je gratis ter beschikking worden gesteld. Voor je het weet is het tussenuur voorbij.

Unblock Mee

5-apps review: simpele spelletjes (iPhone) screenshot-3

Iedereen kent wel die vierkante platte puzzeltjes waarbij je blokjes moet verschuiven om een plaatje te voorschijn te toveren. Dat is ongeveer, maar niet helemaal, het principe van Unblock Mee. In plaats van een plaatje te maken, moet je een rood blok op zijn plek weten te krijgen. Dat kan alleen met flink ruimtelijk inzicht, want er zijn nog veel meer blokken en die kun je meestal alleen van boven naar beneden, of van links naar rechts manoeuvreren.

En daarmee is zelfs het makkelijkste level van dit spelletje op een gegeven moment best een kluif. Een doordenker. In het begin kun je het spel je hints laten geven om je vooruit te helpen. Maar die zijn zo op. Via een in-app aankoop kun je nieuwe hints bijkopen, maar dan is de lol er ook wel een beetje vanaf. Het zijn vaak echte hersenkrakers en het spel is nooit hetzelfde.

Om het nog wat moeilijker te maken, telt het spel het aantal bewegingen of zetten dat je doet. Hoe minder hoe beter natuurlijk, maar na verloop van tijd – als het moeilijker wordt – ben je al blij als je dat rode blokje eindelijk in zijn gleuf weet te duwen.

Dit is dus geen snel bewegingsspel, maar een spel voor de doordenkers. Bezint eer ge begint want elke zet is er één. Unblock Mee komt op de derde plek in ons simpele-spellenlijstje.

Undead Attack Pinball

Amerikanen zijn helemaal weg van zombies, oftewel de ‘ondoden’. Lijken die half ontbonden uit hun graven kruipen om het de levenden moeilijk te maken. Plants versus Zombies is een beroemd spel dat draait om het verslaan van de ‘undead’. En nu heeft een game-maker het bedacht om de zombies te introduceren in een flipperkast.

Undead Attack Pinball is eigenlijk een vrij eenvoudige flipperkast met vier flippers, bovenin en uiteraard onderin de kast. Je schiet je balletje weg en flippert lekker zonder zorgen. Totdat van de bovenkant van het scherm niet alleen het balletje naar beneden komt, maar – een stuk langzamer en talrijker – ook een aantal zombies naar de opening tussen je twee onderste flippers beweegt.

Het is de kunst om dat te voorkomen. Je moet ze wegflipperen. Terwijl de muziek onvervalste horrorgeluiden laat horen, moet je flipperen voor je leven. Af en toe krijg je wat extra items ter beschikking om de zombies even van het vege lijf te houden. Door de telefoon te bewegen kun je soms wat meer ballen krijgen zodat je meer zombies tegelijk kunt verschalken. En dat is niet overbodig, want na een tijdje word je scherm ermee gevuld. Het lijkt wel of die begraafplaats waar ze vandaan komen nooit leeg raakt.

Flipperen met deze toevoeging is een best amusante bezigheid. Zolang er tenminste niemand naast je zit in de trein, want je moet nogal wat bewegen met die telefoon. Voor je het weet heeft je buurman een onbedoelde por te pakken. Dat betekent ook dat je best een tijdje helemaal in dit spelletje kunt opgaan, en daarom verdient het de vierde plek in onze 5-apps review.

Hay Day

Dit is een spel waarmee je niet alleen de tijd in de wachtkamer wegspeelt, maar ook een paar uren, dagen of weken daarna. Want net als het online spel Farmville heb je een boerderij te onderhouden en dat is een veelomvattende klus.

Hay Day, de dag waarop je het hooi binnenhaalt, heet dit spel. Het is een razend populair spel en de enige reden dat het op de laatste plaats staat in deze 5-apps review, is dat het niet echt een spel is dat je even binnen een half uurtje kan doen. Maar je kunt het spel wel steeds voortzetten waar je gebleven bent.

Het verhaal is dat je de boerderij van je oom hebt overgenomen. Hij gaat met pensioen, en nu moet jij de kippen voeren. De eieren rapen. Het graan oogsten en zaaien en oogsten en zaaien. En de gebouwen een nieuwe lik verf geven. Een brood bakken van je zelfverbouwde graan. Afijn, je bent een tijdje bezig. En er komen steeds nieuwe mogelijkheden om de hoek kijken.

Hay Day geeft een waarschuwing: er zitten nogal wat in-app aankopen bij. Die kun je in een iPhone gelukkig gewoon uitschakelen zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

Het spel heeft een sociale component. Je kunt er Facebook mee op. En je kunt helpers en volgers uitnodigen om je boerderij uit te bouwen en andere boeren verder te helpen.