• Eenvoudig te spelen
  • Moeilijker dan het lijkt
  • Grafisch niet erg interessant
  • Nogal duur
Onze score

App review Android: Air Control HD

Air Control is een bijzonder verslavend spelletje voor tablets. Er is ook een versie zonder HD voor telefoons, maar die raden wij af. Op het grote scherm van een tablet is dit spel het beste te spelen. Wij testten het op een Google Nexus 7.

App review Android: Air Control HD screenshot-0

Het spel is eenvoudig in opzet, maar lastig te spelen. Je krijgt een plattegrond in beeld. Met een vliegdekschip en een kustlijn, en ergens is ook nog een vliegveld. Dan begint het. Uitroeptekens aan de randen van het scherm verschijnen. Daar komt een vliegtuig, een helikopter of een straaljager. Er zijn wel tien verschillende types die allemaal ergens moeten landen. Waar, dat krijg je te zien als je het vliegtuig aanraakt. Dan licht de landingsbaan op waar het toestel heen moet.

Dan trek je een simpel lijntje van het vliegtuig naar de landingsbaan en dan denk je klaar te zijn. Heeft een vliegtuig eenmaal een route, dan wordt het wit en heb je er, denk je, verder geen omkijken meer naar. Mis. Er komen meer vliegtuigen. Die moeten op twee, nee vier, nee zeven verschillende plekken landen. Groene straaljagers moeten naar het vliegdekschip, die zijn snel. Blauwe tweemotorige vliegtuigjes moeten naar een landingsbaan van het vliegveld. Die zijn langzaam. Helikopters moeten zowel naar het schip als naar het vliegveld. Die zijn erg langzaam en vliegen iedereen in de weg.

Air Control HD screenshot

Air Control HD screenshot

Het is de kunst om die vliegtuigen niet met elkaar te laten botsen, en ze veilig te laten landen. Jij bent de verkeerstoren en moet dreigende crashes zien te voorkomen. Gelukkig waarschuwen de vliegtuigen zelf vlak voordat ze dreigen te botsen: ze maken een waarschuwend geluidje en worden rood. Dan is het zaak om heel snel de route van een van de twee om te gooien.

Het lijkt makkelijker dan het is. Maar op een gegeven moment vliegen er zoveel toestellen rond van allerlei soorten en velerlei bestemmingen, dat het overzicht totaal zoek raakt en je alleen nog maar bezig bent om ongelukken te voorkomen. Als je dat lukt, een keer of zestig, dan mag je naar het volgende niveau. Waar je tachtig vliegtuigen veilig aan de grond moet zien te krijgen. Enzovoorts.

Het spel biedt meerdere landkaarten; sommige zijn wat simpeler in opzet en bieden alleen een schip of één vliegveld. Hoewel het er grafisch niet erg interessant uitziet, ben je er ongemerkt toch een flinke tijd mee bezig. In de high scores zie je hoe anderen het doen. Je kunt de wereldresultaten bekijken, maar ook zien hoe spelers in je eigen postcodegebied het doen. Helaas kun je in het spel niet tegen anderen spelen, alleen tegen de computer.

Air Control HD screenshot

Air Control HD screenshot

• Verslavend spel