• Onmisbare hulp bij vragen over spelling
  • Handig bij spelletjes als Wordfeud en Scrabble
  • Uitmuntende zoekfunctie
  • Soms ietwat merkwaardige betekenisomschrijvingen
Onze score

App review (Android): Nederlandse woordenlijst

Het groene boekje, oftewel de Woordenlijst Nederlandse Taal, wie kent het niet? Geen woordenboek met betekenissen achter elk woord, maar gewoon een lijst met alle bekende woorden. Handig bij het schrijven van een brief of belangrijke e-mail. Of Wordfeud. De app is in Google Play als Nederlandse Woorden te vinden.

De app is groen, net als het bekende groene boekje, maar de bron voor de woordenlijst is een andere. Dat is Opentaal en Wiktionary. De eerste is voor de spelling, de tweede voor de betekenis. Waarmee dus direct een verschil met het originele groene boekje is aangegeven: hier kun je dus betekenissen bij krijgen, waarmee de app in feite als woordenboek dienst kan doen.

App review (Android): Nederlandse woordenlijst screenshot-0

Hoewel de bron dus niet het originele groene boekje is, draagt de woordenlijst wel het goedkeuringsstempel van de Nederlandse Taalunie, zo wordt in downloadwinkel Google Play vermeld. Het opzoeken van woorden is bijzonder eenvoudig. De app brengt direct al een zoekbalk in beeld. Vul daar een deel van het woord in dat je zoekt, en alle woorden die de lettercombinatie hebben die jij hebt ingevuld, komen in beeld. Niet meer dan vijftig, als dat zo is moet je de zoekopdracht verfijnen.

App review (Android): Nederlandse woordenlijst screenshot-1

App review (Android): Nederlandse woordenlijst screenshot-2

Vul je bijvoorbeeld ‘tijd’ in, dan krijg je niet alleen woorden die met tijd beginnen, maar ook woorden als aankomsttijd, arbeidsleeftijd, Vikingtijd enzovoorts. Weet je niet precies hoe je een woord moet schrijven, dan kun je op de letter die je niet weet een vraagteken invullen. Doe je tijd?erk, dan krijg je suggesties als bloeitijdperk, deeltijdwerkers en uiteraard ook gewoon tijdperk.

Tik je op het woord dat je zoekt, dan krijg je de betekenis in beeld. In het geval van tijd: ‘’De onstuitbare gang der dingen van toekomst door het heden naar het verleden.’’ Een flink andere formulering dan we in de Van Dale vinden – daar staat domweg ‘opeenvolging van ogenblikken’ – maar dat hebben we dus aan de creatievelingen van Wiktionary te danken.

• Uitmuntende zoekfunctie