• Gratis
  • Groot en zwaar
  • Auto's repareren duurt lang
Onze score

App review Android: Real Racing 3

Real Racing 3 is een nieuwe racegame van EA die probeert zo realistisch mogelijk te zijn. De graphics, de auto’s, de tracks en de besturing; alles moet zo echt mogelijk zijn.

De game is gebaseerd op het freemium-concept. Het spelletje zelf is gratis en via aankopen in de app wordt je gepusht om geld uit te geven. Dat zorgt ervoor dat je redelijk wat geld uit kan geven aan de game, maar hem ook helemaal gratis kan spelen.

Real Racing maakt gebruik van een aantal banen, die allen gebaseerd zijn op echte banen. Zo is de Duitse Hockenheimring in het spel opgenomen en kun je door Melbourne racen. Ook de auto’s zijn echt en je kunt onder andere in de Ford Focus, Audi R8, Lamborghini Murciélago of zelfs de Buggati Veyron stappen. Het spelverloop is simpel: je wint races, verdient daar geld mee om je auto te tunen of een nieuwe te kopen om daarmee weer nieuwe races te winnen. Ook tegen je vrienden racen kan met deze game.

Een erg spannend verhaal kent Real Racing niet. Het is wat dat betreft een standaard racegame waar je een wagenpark moet bijhouden, wagens kan tunen en natuurlijk kan racen. Voor dat racen zijn er een aantal modi beschikbaar. De meeste zijn races waar je zo snel mogelijk moet gaan op een aantal verschillende manieren uitgewerkt, maar er is één buitenbeentje. Bij de spelmodus Drag Race moet je je auto handmatig schakelen om zo snel mogelijk op te trekken en zo je tegenstander eruit te rijden op een recht stuk van een paar honderd meter.

Bij elke race verdien je geld waarmee je nieuwe auto’s kan kopen of je auto’s kunt tunen. Maar er is meer waar je geld aan op gaat: als je tijdens een race crasht dan loop je schade op en ook slijtage van onderdelen moet je compenseren. Beiden verminderen de prestaties van je auto en het is dus zaak je auto goed te onderhouden. Schade kun je instant repareren, om slijtage te repareren moet je wachten of goud betalen. Wat dat laatste inhoudt komen we later op terug. Voortgang boek je in het spel door cups uit te spelen en archievements te halen, waarbij opgemerkt moet worden dat per cup maar vier auto’s toegelaten zijn. Je zult dus wel nieuwe auto’s moeten blijven kopen om verder te komen.

Real Racing 3 screenshot
Real Racing 3 screenshot
Real Racing 3 screenshot

“Overigens is dat sowieso een probleem van het spel: de computerspelers lijken niet erg goed te zijn.”

Een interessante toevoeging in Real Racing 3 is het zogenaamde ‘Time Shifted Multiplayer’. Via Facebook kun je je aanmelden en je vrienden uitnodigen. Al je Facebookvrienden die ook Real Racing 3 spelen kun je tegenkomen in een race. Je vrienden worden dan door een computerspeler gesimuleerd, en zijn dus geen pure ghost maar een representatie van iemands speelstijl die wel op de gebeurtenissen in een race inspeelt. Beuk je zo’n vriend van de baan, dan zal hij gewoon afremmen en weer terug de baan op sturen. Wel moet gezegd worden dat die spelers vaak wat minder goed lijken dan ze echt zijn, en we vinden het dan ook jammer dat je niet real time tegen elkaar kan spelen. Overigens is dat sowieso een probleem van het spel: de computerspelers lijken niet erg goed te zijn.

Goed uitgewerkt vinden we de besturing van je auto. Die kan op verschillende manieren zoals we eigenlijk gewend zijn. Met knopjes of door je toestel te draaien, het kan allemaal. Maar interessanter is dat je heel veel kunt instellen. Je kunt kiezen om zelf gas te geven of niet en daarnaast zijn er drie ‘hulpjes’ die je aan of uit kunt zetten. De belangrijkste daarvan is de remassistentie, die automatisch je auto afremt voor een bocht. Zet je die aan, dan wordt het nemen van bochten makkelijker, zet je hem uit dan kun je harder door een bocht heen en zul je dus sneller finishen als je het een beetje onder controle hebt.

Real Racing 3 screenshot
Real Racing 3 screenshot
Real Racing 3 screenshot

Een belangrijk element van dit spel is het freemium-concept erachter. Dat betekent dat het spel gratis is, maar dat je wel gepusht wordt om in-app-aankopen te doen. Je kunt pakketten met auto’s kopen, geld kopen of goud kopen. Dat laatste is nodig om sommige upgrades van auto’s te doen en om dingen te versnellen. Zonder te betalen krijg je het maar mondjesmaat als je een level omhoog gaat, dus als je het veel wilt gebruiken is kopen bijna de enige optie.

Als je onderhoud pleegt aan je auto, je auto upgradet of een nieuwe auto koopt kost dat tijd. Dat varieert van een paar minuten voor onderhoud tot tientallen minuten voor nieuwe auto’s. Vooral in het begin is dat wat lastig, omdat je dan maar een auto hebt en dus steeds echt moet wachten. Later zul je meer auto’s hebben en dus gewoon kunnen doorracen als er een auto in onderhoud is. Wij vinden dit een prima concept en het zorgt ervoor dat je de game gratis kunt spelen, terwijl het toch een erg uitgebreide game is.

Dat laatste brengt wel nadelen met zich mee: de game is ruim een gigabyte groot en heeft flinke minimumspecificaties. Die zijn niet expliciet gemaakt en de game is op veel toestellen te downloaden, maar op bijvoorbeeld een Galaxy Nexus hapert het zo erg dat de game eigenlijk niet goed speelbaar is. En zelfs op een high-end smartphone als de Xperia Z komt er zo nu en dan nog wel een hapering voor. Dat is ook meteen het grootste nadeel van de game overigens.

Ook grafisch gezien is alles erg goed in orde. De omgevingen zijn wat saai en matig uitgewerkt, maar vooral de auto’s zijn erg goed gedetailleerd. Zo kun je reflecties van de omgeving zien terugkomen in auto’s, is schade tijdens het racen zichtbaar en zijn zowel het interieur als het exterieur van de wagens heel erg gedetailleerd voor een mobiele game. Petje af wat dat betreft.

Real Racing 3 screenshot
Real Racing 3 screenshot
Real Racing 3 screenshot