App Review: Draw Something

Vergeet even Wordfeud, er is alweer iets veel leukers. Draw Something laat je namelijk tekeningetjes maken die een ander moet raden, net als het oude pictionary. De bedoeling is dat de andere persoon weer raadt wat jij getekend hebt en dit gaat over en weer via je smartphone. Sociaal tekenen dus.

De app is zowel betaald als gratis te vinden in de Android Play Store. Kies je voor de gratis variant, dan neem je advertenties voor lief. Je kiest eerst een medespeler, of zelfs een aantal medespelers. Je kunt via de app zoeken in je Facebookvrienden om te kijken of die het spelletje al spelen. Als ze het spel nog niet gebruiken dan kun je ze verzoeken om mee te doen. Maar net als bij Wordfeud kun je ook tegen willekeurige mensen spelen. En je kunt ook nog mensen met hun e-mailadres opsnorren.

Heb je één of meer tegenspelers gevonden, dan begint het tekenen. Beginnende “Drawers” hebben alleen de basale kleuren geel, rood, blauw en zwart tot hun beschikking. Als je genoeg muntjes hebt verdiend kun je ook kleuren bij kopen. Die muntjes kun je ook tegen harde dollars krijgen, als je geen geduld hebt om muntjes te sparen. De pendikte is in te stellen, er is een gummetje en dat is eigenlijk alle functionaliteit die de game heeft. Het veld is maagdelijk wit waarop je naar hartenlust los kunt gaan. Je krijgt de keuze uit drie woorden die je vervolgens moet gaan uitbeelden. Deze zijn op hun beurt een, twee of drie muntjes waard en naarmate ze moeilijker worden krijg je meer muntjes voor de opdracht.

Draw Something Android

Het tekenen met je vinger op een smartphone is nog best lastig, blijkt al snel, en dat geldt ook voor je tegenstander. Probeer maar eens een ananas uit te beelden. Of Finland. Net als andere topografische vragen is dat best lastig te raden, en dan met namen voor Amerikaanse tegenspelers. Voor ons ‘buitenlanders’ – het spel is geheel in het Engels – zijn er soms ook lastige bijkomstigheden. Een rugbybal met het woord Pittsburgh dat op het scherm verschijnt laat zich lastig uitbeelden. Soms moet je ook een club zien te raden die daar speelt, ga er maar aanstaan! Gelukkig is een smartphone een smartphone, en kun je via de browser snel opzoeken welke club dat is. Maar er zijn meer lastige Amerikaanse begrippen die je niet snel zult raden. Tenzij je er een paar jaar hebt gewoond.

Erg leuk is dat je kunt zien hoe je tegenspeler zijn tekeningetje maakt. De worsteling om een begrip op het scherm te krijgen, is zo goed te zien. Vaak wordt er gegumd, opnieuw begonnen, elke vergissing is te zien en dat geeft het idee dat je live zit mee te kijken. Omgekeerd zie je precies hoe je tegenspeler jouw woord probeert te raden.

Draw Something Android

Draw Something Android

De beperkingen van het spel worden pas na een paar dagen spelen duidelijk. Om te beginnen crasht het nogal snel. We hebben het getest op een Samsung Galaxy Note, die met zijn 1,5 Ghz dualcore processor elk spel makkelijk moet aankunnen. Toch slaagt Draw Something er geregeld in om het scherm te laten bevriezen en moeten we een taskmanager te voorschijn halen om het spel te ‘killen’, waarna je de draad wel weer gewoon kunt oppakken.

Een andere beperking is te merken in het aantal woorden dat je moet raden. In vijf dagen tijd hebben wij vijf keer het woord Finland moeten uitbeelden. En drie keer het woord Pretzel. En twee keer USA. Deze bibliotheek had dus best wat groter gekund.

Sommige tegenspelers smokkelen. Schrijven gewoon het woord op met hun vinger, als ze geen tekeningetje kunnen bedenken

Draw Something Android