• Gestolen spullen aan de hand van het serienummer weer terugvinden
  • Foto kan niet in app zelf gemaakt worden
  • Browsen door teruggevonden spullen onmogelijk
  • Vage gps-functie
Onze score

App review iPhone: Stop Heling

Stop Heling is een app van de Nederlandse politie. Je kunt er je dure spullen mee registreren, mits die zijn voorzien van een serienummer. De app moet zo helpen om de doorverkoop van bijvoorbeeld een gestolen smartphone te voorkomen.

App review iPhone: Stop Heling screenshot-0

Stop Heling bestaat grofweg uit twee onderdelen. Een onderdeel waarin je je dure spullen kunt registreren in een lijst, en een mogelijkheid om iets dat al gestolen is maar wel geregistreerd, aan de hand van het serienummer weer terug te vinden. Mocht de politie jouw smartphone weer hebben gevonden of inbeslaggenomen bij een heler of dief, dan kan het toestel op die manier worden teruggevonden.

We nemen de proef op de som en proberen enkele spullen in de app te zetten. We beginnen met een Nexus 7-tablet. Nadat we de naam van het apparaat hebben ingevoerd, kun je een serienummer invoeren. Dat kan handmatig, maar leuker en handiger is natuurlijk de ingebouwde scanner te gebruiken. Die kan ook autokentekens scannen en registreren, maar wij kiezen in dit geval voor een mix van cijfers en letters.

Nu zit het serienummer van een Nexus 7 niet op een sticker aan de buitenkant, maar verborgen in het instellingenmenu. We snorren het op en laten de scanner zijn werk doen. Dat gaat heeel goed: door scherp te stellen op het serienummer op het scherm, verschijnt dat op het scherm van de smartphone. En een tikje op het zo herkende serienummer zorgt ervoor dat het automatisch wordt gekopieerd naar de app.

App review iPhone: Stop Heling screenshot-1
App review iPhone: Stop Heling screenshot 2013 03 15 11 52 34
App review iPhone: Stop Heling screenshot 2013 03 15 11 53 36
App review iPhone: Stop Heling screenshot 2013 03 15 11 55 04
App review iPhone: Stop Heling screenshot 2013 03 15 12 00 45
App review iPhone: Stop Heling screenshot 2013 03 15 12 16 12

“Foto en serienummer inleveren, en dan maar hopen dat de dief tegen de lamp loopt. ”

Vervolgens moeten we een foto van de tablet maken. Daarmee gaat de app wat ons betreft een beetje mank, want je kunt vanuit de app niet de camera starten. Wel kun je vanuit de galerij in je toestel een foto uploaden. We gaan dus uit de Stop Heling-app en starten de camera om een foto te maken. Om daarna weer terug te keren in de app, maar hee! De ingevoerde informatie is ineens weg. We kunnen weer opnieuw beginnen met het invoeren van naam en serienummmer.

Dat is klaarblijkelijk een kleine kinderziekte in deze app. Gelukkig is het niet heel veel werk en de invoer is zo gepiept. Foto erbij, die inmiddels in de galerij is aanbeland, en opslaan. Volgende artikel. Je kunt zo een heleboel dure spullen aan een stuk door invoeren, zodat je een aardige lijst krijgt die in theorie beter tegen heling beschermd zou moeten zijn. Want bij diefstal hoef je alleen maar de informatie uit de app te voorschijn te halen op het politiebureau. Foto en serienummer inleveren, en dan maar hopen dat de dief tegen de lamp loopt.

Als je lijst klaar is, kun je hem exporteren. Je kunt hem bijvoorbeeld als pdf-bestand naar je eigen emailadres sturen. Ons advies is om daarna de lijst op het toestel zelf te wissen. Want stel dat een dief je telefoon in handen krijgt. Die weet dan meteen wat voor leuke spullen je nog meer in huis hebt, en je adresgegevens zijn ook bekend want die zitten meestal ook in je toestel. Je wilt de dief van je smartphone niet ook nog eens in je auto zien wegrijden, is het niet?

In de app zien wij overigens een curieus instellinkje staan: gps. Dat kun je aan- en uitvinken. Maar de functie hiervan wordt verder niet uitgelegd. Ook niet op de website van Stop Heling.

App review iPhone: Stop Heling screenshot-2
App review iPhone: Stop Heling screenshot-3