App Review: Read it Later( update: heet nu Pocket)

Hoe vaak gebeurt het niet dat je een link van een website, die via twitter of facebook of wat dan ook voorbij komt, maar even in je favorieten opslaat? Terwijl het weinig meer is dan een verhaal, foto of filmpje dat je maar eenmaal hoeft te zien. Zo breidt het aantal favorieten op je browser zich voortdurend uit en wordt het een onoverzichtelijk geheel. Om hier wat aan te doen, is Read it Later bedacht.

Installeer Read it Later op zowel je computer, je tablet als je smartphone. In zowel de Play Store als de App Store van Apple is de app te vinden, zowel gratis als betaald. Stel dat je een tweet ziet met een leuke link die je niet nu, maar wel later wilt bekijken. Dan surf je even snel op computer, smartphone of tablet naar die link, je drukt op een soort pijltje naast de url-balk van de browser en de link is opgeslagen. Niet in je favorieten, maar in het lijstje websites dat je later wilt lezen. Vertaald: Read it Later.

ReadItlater Android

Het grootste voordeel van deze app is dat je niet voortdurend je lijstje favorieten vervuilt. Ook biedt Read it Later het aanzienlijke voordeel dat een link die je op je pc opslaat, direct wordt gesynchroniseerd met de Read it Later-apps op je smartphone en tablet, en omgekeerd. Als je in een verloren uurtje je opgeslagen links wilt bekijken, hoef je slechts je telefoon te voorschijn te halen, de app te starten en daar staan alle verhalen voor je klaar.

Maar Read it Later doet nog meer. Want de app brengt je niet naar de originele website, die onderweg nog wel eens langzaam wil laden op je smartphone of tablet vanwege alle reclame die op zo’n site staat. In plaats van je door te sturen naar de opgeslagen link, heeft Read it Later het opgeslagen artikel zelf al bewaard in de app, met alleen de tekst, filmpjes en plaatjes. Dus ook zonder internetverbinding op je smartphone kun je de opgeslagen artikelen lezen. Filmpjes worden overigens niet bewaard, daarvoor moet je wel nog steeds online gaan.

ReadItlater Android

ReadItlater Android

Het lezen gebeurt in een heerlijk leesbare grote letter, waardoor moeizaam inzoomen op een website op je mobiele browser ook tot het verleden behoort. Echter, stel je meer prijs op de originele website, dan valt dat met een simpele klik in te stellen. Read it Later gaat dan online. En dan komt de hele website, met flash-advertenties en al, gewoon in beeld, binnen de app.

Heb je een artikel uit en wil je de favoriet niet bewaren, dan gooi je het verhaal gewoon weg door het af te vinken. En dan ga je door naar het volgende verhaal, op een tijdstip dat je er zelf zin en tijd voor hebt. Wil je het verhaal aanraden aan iemand anders, dan kun je het direct delen via e-mail of de sociale netwerken.

Aardig is dat Read it Later ook samenwerkt met de Google Reader. Artikelen kun je makkelijk markeren om ze later te lezen. Op de telefoon en de tablet valt de app zo in te stellen dat de websites achter de opgeslagen links alleen op WiFi worden binnengehaald, zodat het je dataverkeer scheelt. De verhalen worden automatisch op de sd-kaart opgeslagen, als je die hebt.