BlackBerry Bold 9700

De BlackBerry wint steeds meer consumentenharten en die lijn zet RIM met haar paradepaardje de Bold 9700 graag voort. In deze review onderzoeken we of de Bold hier ook toe in staat is en of het apparaat een goede keuze is.

BlackBerry Bold 9700

In het afgelopen kwartaal wist Research in Motion (RIM) wereldwijd 10,1 miljoen BlackBerry’s te verkopen wat de producent van de hippe smartphone deed uitkomen op een totaal van 75 miljoen verkochte apparaten. Het bedrijf is dan ook met stip op de eerste plaats binnengekomen in de lijst van snelst groeiende bedrijven en laat de concurrentie met als eerste achtervolger Apple op de 38e plaats ver achter zich. De BlackBerry is ‘booming’ zou een superlatief zijn van een young professionals die tot voor kort de voornaamste doelgroep van RIM was. Tot voor kort inderdaad want de BlackBerry mag tegenwoordig ook rekenen op een enorme populariteit binnen de particuliere markt en met name onder jongeren is deze smartphone een musthave geworden.

De enorme verkoopcijfers van BlackBerry zijn niet in de laatste plaats toe te schrijven aan de BlackBerry Bold 9000. Het vlaggenschip van BlackBerry is na ruim een jaar op de markt te zijn nog steeds immens populair waarbij de vraag naar het toestel nog een extra impuls heeft gekregen door het uitbrengen van een zogenaamde special edition white. Toch kijkt menig BlackBerry-liefhebber al enige tijd uit naar de opvolger van de succesvolle BlackBerry Bold 9000. En het wachten werd dan eindelijk beloond even geleden. Na geruchten over de BlackBerry Tour, en of deze nu alleen voor de noord-Amerikaanse markt zou zijn, verscheen deze maand de BlackBerry Bold 9700 op de markt.

De BlackBerry Bold 9700 moet naast de nieuwe BlackBerry Storm2 de nieuwe verkoophit worden. Een toestel ook dat naast de concurrentie met de Apple iPhone ook de strijd aan zal moeten gaan met toestellen als de Nokia E72, de HTC HD2 en met name in noord Amerika met de nieuwe Motorola Droid. BlackBerry ziet deze strijd met vertrouwen tegemoet zo blijkt uit een interview van 17 december jongstleden.

De vraag is echter of dit vertrouwen gerechtvaardigd is en of het wachten op dit nieuwe vlaggenschip inderdaad beloond wordt. De enorme verkoopcijfers en de groeiende populariteit, niet alleen binnen het zakelijke segment, maar ook de groeiende vraag van particulieren maakte het zo interessant om deze nieuwe BlackBerry eens flink onder handen te nemen. Haast vanzelfsprekend wordt de koppeling gemaakt naar de BlackBerry Bold 9000 en bekijken we of het de 100 euro extra waard is die moet worden neergeteld voor de 9700 in vergelijking met de 9000. De eerste oogopslag is hoopgevend.

Het meest in het oog springend is het formaat, daar de Bold 9000 door menigeen versleten werd als groot en log heeft BlackBerry de 9700 in een jasje weten te steken dat exact dezelfde afmetingen heeft als een ander populair BlackBerry toestel, de Curve 8900. Ondanks de aanpassingen die BlackBerry heeft gedaan aan het formaat is men er in geslaagd het toetsenbord van de Bold 9000 te behouden. Daarnaast is de zogenaamde trackball vervangen door een trackpad die we eerder tegenkwamen op de BlackBerry 8520 en waarmee ook de Nokia E72 is uitgerust. De trackball leidde nogal eens tot grote frustratie en menigeen heeft zijn BlackBerry vervloekt toen de trackball niet meer naar links dan wel naar rechts wilde scrollen door het stof wat tussen de trackball was komen te zitten. Louter positiviteit tot op dit moment, laten we hopen dat we dat kunnen vasthouden.

Nokia E72 vs. BlackBerry 9700 Bold

Nokia E72 vs. BlackBerry 9700 Bold

Nokia E72 vs. BlackBerry 9700 Bold

Merk BlackBerry
Type Bold 9700
Telefoonmodel Bar
Besturingssysteem BlackBerry OS 5.x
Schermafmeting 2,44″
Schermtype TFT
Schermresolutie qHD, 480x360pixels
Aantal kleuren 65.000
Touchscreen Nee
Processor en Geheugen
Processor 624MHz
RAM 256MB
Geheugenkaart 2GB
Intern geheugen 256MB
Kleur
Kleuren Zwart
Energie
Gesprekstijd 360 minuten
Standby-tijd 408 uur
Accu 1320mAh
Verbindingstypes GSM/GPRS
3G UMTS/HSDPA
Bluetooth Bluetooth 2.0, A2DP
Wi-Fi Wi-Fi 802.11 b/g
DLNA Nee
GPS aGPS
Communicatiepoort MicroUSB
Camera 3.2MP, autofocus
Flitser LED
Videocamera VGA, 640×480 pixels @30fps
Radio FM-radio met RDS
Audio Aac, aac+, eaac+, mp3, wma, wav, midi, ra
Videospeler mp4, 3gp, wmv, rv
Audiouitgang 3,5mm jack
Extra’s Vodafone BES service

BlackBerry Bold 9700

De Bold 9700 is verpakt in een haast mysterieus zwarte doos zonder al te veel opschrift. Bovenop prijkt het BlackBerry logo met de merknaam. Het formaat van de doos doet eerder denken aan een verpakking van een horloge uit een XL-lijn dan dat van een moderne smartphone. Op de zijkant van de doos echter vinden we een grote witte sticker waarop naast de Imei de Pin staat vermeld. Over dit laatste komen we later nog te spreken.

Wanneer de doos wordt geopend valt in de eerste plaats op hoe alles perfect in het doosje past en het kostte dan ook grote moeite en enorm veel tijd om alles weer zo in het doosje te passen dat deze weer normaal gesloten kon worden. Dit is ook te wijten aan de inhoud van het doosje. Naast de gebruikelijke handleiding en software vinden we de headset die we kunnen omschrijven als een on-ear exemplaar met een standaard 3,5 mm plug. Tevens vinden we de datakabel met mini-usb aansluiting. Daar waar Nokia tegenwoordig de datakabels enorm heeft ingekort hanteert BlackBerry nog steeds de soms irritant lange kabels. Een lederen hoesje ontbreekt al een geruime tijd niet meer in de standaard uitrusting bij BlackBerry toestellen en dus vinden we ook in deze doos een exemplaar. Vervolgens is daar de oplader die vooral handig is voor de wereldreizigers onder ons. De stekkers zijn namelijk verwisselbaar en BlackBerry levert standaard een viertal stekkers mee waarmee men over de gehele wereld zijn toestel zou kunnen opladen. Tot slot wordt het toestel standaard geleverd met een micro sd kaart van 2GB. Een beetje aan de magere kant aangezien de Nokia E72 geleverd wordt met een sd kaart van dubbele capaciteit en de HTC HD2 standaard een SD kaart met vier maal de capaciteit meegeleverd krijgt.

Concluderend mogen we echter zeker niet ontevreden zijn over de inhoud van deze black box. Een SD kaart met een grotere capaciteit zou geweldig zijn maar verder is de inhoud van deze doos dik in orde.

Zeker wanneer we het toestel vergelijken met de BlackBerry Bold 9000 valt het formaat direct op. Zoals we al eerder vertelden werd de Bold 9000 nogal eens versleten voor groot en lomp. De Bold 9700 heeft absoluut geen last van dit euvel en mag hij zelfs compact genoemd worden. Met als afmetingen 10.9×1.4×6.0 heeft de Bold 9700 exact dezelfde afmetingen als de Curve 8900. Het toestel ligt prima in de hand en hoewel de bediening met twee handen het meest ideaal is, is het ook prima met één hand te bedienen. Daar Bold 9000 als een baksteen in je broekzak kon voelen, daar is het formaat van de Bold 9700 prima om het toestel in je broekzak te stoppen. Let wel, wanneer het lederen hoesje gebruikt wordt wat is meegeleverd is het opbergen van het toestel in de broekzak een stuk minder comfortabel.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

De Bold 9000 liet zich karakteriseren door een lederen achterkant wat het toestel een zekere chique, hetzij duurzame uitstraling gaf. Ook met dit nieuwe model heeft BlackBerry getracht deze uitstraling te behouden door wederom een lederen achterkant aan het toestel mee te geven. Helaas is men hier niet in geslaagd. Daar de eerdere Bold een volledig lederen zwarte achterkant had waar alleen de cameralens was te onderscheiden, waarbij vermeldt moet worden dat de volledige achter verwijderd kon worden door middel van een kliksysteem. Daar werkt de 9700 met een zogenaamd schuifsysteem wat het uiterlijk niet ten goede komt. Het ziet er om het maar plat te zeggen nogal goedkoop uit, een wereld van verschil met de oude Bold. Een pluspunt echter van het schuifsysteem is dat daarmee de ergernis van het achterklepje met teveel speling, waar de 9000 veel last van had, verholpen lijkt te zijn.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Het vooraanzicht is degelijke zakelijke uitstraling maar beslist niet saai. Waar de vroegere BlackBerry’s, met uitzondering van de BlackBerry Curve 8900, een degelijk maar saaie uitstraling hadden, daar is de BlackBerry Bold 9700 op het eerste gezicht een lust voor het oog. Alles is perfect in verhouding zonder overbodige opsmuk. Let wel op het eerste gezicht. Wanneer het toestel namelijk van dichter bij wordt bekeken en eens grondig wordt onderzocht komt men toch wat oneffenheden tegen. Zo ligt het scherm op sommige plaatsen “dieper”, liggen sommige knoppen wat hoger en is ook het trackpad niet gelijkmatig in het toestel geplaatst.

Hoewel het toestel dus in eerste instantie een lust voor het oog is, daar schort er nogal wat aan de afwerking.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Scherm

BlackBerry Bold 9700

Op het 2.4” scherm van de BlackBerry 9700 is haast niets aan te merken. De scherpte is prima en alles is werkelijk prima af te lezen. De resolutie van de telefoon mag dan niet de beste zijn die er op de markt te verkrijgen is, voor een dergelijk toestel is het wat ons betreft voldoende en het scherm ziet er prima uit. Feit blijft dat de BlackBerry niet de pretentie heeft een multimedia telefoon te zijn van het kaliber Nokia N900 of HTC HD2. De BlackBerry is een meer praktische telefoon en waarvoor hij bedoeld is, is meer dan prima uit te voeren op dit scherm.

Toetsen

BlackBerry Bold 9700

Het eerste wat opvalt aan het toetsenbord is de vervanging van de trackball door het zogenaamde trackpad en zoals we al memoreerden in de inleiding is dit een fantastische verbetering. Hoewel we ook goede ervaringen hebben de trackballetjes van BlackBerry, was wennen aan de trackpad binnen no-time gebeurd. Het grootste voordeel is dat het grote nadeel van de vorige BlackBerry’s, de trackball die niet meer reageert door stof, is weggenomen.

Hoewel de BlackBerry 9700 veel compacter is dan zijn succesvolle voorganger heeft men weinig concessies hoeven doen aan het toetsenbord. Daar de BlackBerry Curve dezelfde afmetingen heeft als deze 9700 is het toetsenbord van de nieuwe Bold een stuk prettiger typen. Dit doordat men de vormgeving van het toetsenbord van de Bold 9000 heeft aangehouden en slechts zeer minimaal de knoppen iets kleiner heeft gemaakt. Zeker wanneer we de 9700 vergelijken met de Nokia E72 mag dit toetsenbord een verademing heten. Zelfs met dikke vingers is het toetsenbord redelijk goed te bedienen, wat bij de E72 zeker niet het geval was.

Naast de toetsen die tot het Qwerty-toetsenbord behoren zijn er nog een viertal toetsen waarneembaar. De beltoets, de knop om het gesprek te beëindigen, wat tevens de in- uitschakelknop is, de menu-knop en de return-button. Zoals eerder gememoreerd geen overbodige zaken, iets wat het toestel uiterst overzichtelijk maakt. Helaas moet echter ook hier weer een enkele kanttekening geplaatst worden en wel weer met betrekking tot de afwerking. Sommige knoppen liggen voelbaar hoger dan anderen en ook het trackpad lijkt niet geheel waterpas in het toestel verwerkt te zijn. Concluderend is het een prima te bedienen toetsenbord maar is op de afwerking nogal wat aan te merken.

In onze optiek is de BlackBerry na de iPhone in de bediening de meest duidelijke smartphone. Zoals we al eerder vermeldde moet de BlackBerry niet afgerekend worden op haar hoogstaande graphics maar op de praktische kant van het toestel.

Standby

BlackBerry Bold 9700

Naast de tijd en datum die bovenin zijn te vinden is ook in deze omgeving de batterij- en netwerk indicator te vinden. Ook vinden we hier de knop voor de profielen, die op deze manier snel vanuit het standby-scherm zijn te veranderen. Aan de onderkant van het scherm vinden we een zestal menu-opties die zelf in te stellen zijn. Deze zes opties komen overeen met de bovenste rij van het totale menu. Dit is naar eigen inzicht te delen waardoor de gebruiker zelf de keuze heeft welke menu-opties hij of zij in zijn standby-scherm wenst te hebben.

Het standby-scherm is prima. De mogelijkheid om zelf te bepalen welke menu-opties in het standby-scherm staan is verre van een unicum maar het gemak waarmee dit is in te delen is werkelijk fantastisch.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Het menu is eigenlijk gewoon een grote lijst met afgeronde vierkante icoontjes die al je programma’s en mappen voorstellen. De bediening van het toestel is door de eenvoud van het menu erg gemakkelijk. Menu-icoontjes kunnen zeer handig verplaatst of verborgen worden waardoor het menu naar eigen inzicht ingericht kan worden. Wanneer men de BlackBerry namelijk voor het eerst gebruikt kan de enorme veelheid aan menu-icoontjes overweldigend overkomen. Gezien het feit dat de meeste gebruikers de helft van al deze opties nooit zal gebruiken is het zeer handig dat “overbodige” opties verborgen kunnen worden wat het menu veel overzichtelijker maakt.

De submenu’s zien er haast hetzelfde uit als het hoofdmenu. Ook hier dus geen grafisch hoogstaande prestaties maar wel duidelijkheid. Ook hier is er weer de mogelijkheid om icoontjes te verplaatsen. Zo is het mogelijk om een submenu in het hoofdmenu te plaatsen.

Maar ook hier niet enkel en alleen positiviteit. Het zogenaamde opties menu is niet heel overzichtelijk doordat sommige zaken op een vreemde plaats te vinden zijn. Zo moet om te pincode te veranderen eerst de geavanceerde opties aangeklikt worden om vervolgens naar de optie simkaart te gaan. Het leek mij handiger deze optie onder beveiliging te plaatsen en zo zijn er meer opties die niet op een logische plaats te vinden zijn.

Naast het over het algemeen duidelijke menu valt ook de mogelijkheid tot aanpassing van lettertype en lettergrootte op. De Blackberry biedt de mogelijkheid om het lettertype en grootte tot reusachtige proporties om te toveren, erg handig voor hen die of al wat op leeftijd zijn of hun ogen al op jonge leeftijd naar de maan hebben weten helpen.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Multitasking

In tegenstelling tot de bestverkopende smartphone is de BlackBerry wel degelijk in staat tot multitasking. Wanneer wordt men nu eens wakker in Californië? In de BlackBerry bestaat zelfs een apart menuutje om multitasking eenvoudig uit te voeren, men komt in dit menu door de menu-knop wat langer ingedrukt te houden. Helemaal prima is dat wanneer bijvoorbeeld een pagina wordt geopend in de browser je ondertussen een pingbericht kan versturen en de BlackBerry doorgaat met het laden van de pagina. Door de aanwezigheid van het 3G netwerk is het zelfs mogelijk om tijdens het bellen te mailen, sms’en of ‘pingen’. Dit in tegenstelling tot de BlackBerry Curve 8520 die het moeten stellen zonder de 3G functionaliteit. Het gebruik van de headset of luidspreker is wel erg handig in deze.

BlackBerry Bold 9700

Prestaties

De smartphones van tegenwoordig zitten zo vol met applicaties dat vastlopen meer gemeengoed is geworden dan dat het een uitzondering is. Deze BlackBerry is daar een uitzondering op. Het toestel loopt zeer vlot en ondanks dat wij er aardig wat applicaties op gedownload hebben via de Appstore is het toestel geen één keer vastgelopen. Het toestel reageert heerlijk snel op de toetsen alsmede op het trackpad. Over deze reactietijd en de stabiliteit van de software niets dan lof.

Hoewel de BlackBerry aanvankelijk bedoeld was als een puur zakelijk toestel heeft zijn intrede in de particuliere markt ook enige nieuwe applicaties met zich mee gebracht. Zo ook de muziekspeler als de videospeler. Een hele vooruitgang gezien de BlackBerry 8790 niet eens een camera aan boord had. In de BlackBerry is alles op het gebied van video en muziek verzameld onder het menu voor je media.

Muziek

BlackBerry Bold 9700

De muziekspeler op de BlackBerry 9700 blinkt uit in eenvoud maar dat doet niets af aan de opties van deze applicatie. Zo worden de muzieknummers gerangschikt op dan wel genre, artiest, album of kunnen er zelf afspeellijsten worden samengesteld. De rangschikking op album werkt prima alleen is het jammer dat bij de keuze voor een album niet een weergave wordt gegeven van de albumhoes, dit wordt namelijk wel gedaan wanneer een nummer wordt afgespeeld. In het afspeelscherm vinden we knoppen voor pauzeren, afspelen, volgende en vorige nummer. Ook is er de mogelijkheid om het nummer door- of terug te ‘spoelen’, deze optie werkt niet hel prettig. Dit in tegenstelling tot alle andere opties. Ook de mogelijkheid tot het nummer te herhalen of de shuffle te activeren ontbreken niet in dit scherm.

De geluidskwaliteit is prima van de BlackBerry zowel via de headset als via de luidspreker functie. Nu lijkt het erg goed dat de geluidskwaliteit via de luidspreker zo prima is, maar dat is voor je omgeving niet altijd waar. Daar waar veel telefoons een vervormd geluid hebben wanneer het volume maximaal gezet wordt, daar weet de BlackBerry op het maximale volume nog steeds een prima, duidelijk geluid te produceren.

Ook muziek luisteren met de meegeleverde headset is een prima ervaring. Voldoende bas en er is totaal geen sprake van enig schel geluid, dit in tegenstelling tot andere BlackBerry’s. Ook het volume is van een behoorlijk niveau.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Video

BlackBerry Bold 9700

Onder het icoontje van de media vinden we ook de videospeler. Net als het gebruik van de muziekspeler overtreft ook de videospeler mijn verwachtingen. Net als de muziekspeler blinkt het menu van de videospeler niet uit in grafische prestaties maar wel in eenvoud. Net als bij de Blackberry 8520, 8900 en 9000 zien de video’s er erg goed uit mits deze goed geconverteerd zijn. Iets wat trouwens echt nodig is in de meeste gevallen, omdat de Curve 8520 standaard alleen maar mp4- en 3gp-filmpjes kan afspelen. DivX en Xvid gaan dus helaas niet lukken zonder extra software.

Sinds RIM zich meer en meer is gaan storten op de consumentenmarkt heeft ook de BlackBerry eraan moeten geloven en het toestel moeten uitrusten met een camera. Daar de BlackBerry Bold 9000 het nog moest doen met een schamele 2MP camera daar is de 9700 uitgerust met een 3.2MP camera inclusief flitser, een camera die we reeds tegen zijn gekomen op de BlackBerry Curve.

Foto

Hoewel de kwaliteit van de foto’s enorm is verbeterd ten opzichte van zijn succesvolle voorganger, daar lijkt men de interface vergeten te zijn. De camera is via het menu erg gemakkelijk bereikbaar maar wanneer we de camera-icoontje aanklikken worden we binnen geleid in een erg simplistische applicatie. Met het trackpad is gemakkelijk een foto te maken en is er de mogelijkheid om in- en uit te zoomen. Daarnaast geeft dit scherm een overzicht van hoeveel foto’s er nog gemaakt kunnen worden, tot slot is er te zien of de flitser is in- of uitgeschakeld. Helaas zijn dit alle opties die in deze applicatie te vinden zijn.

Zoals we al eerder vermeldden is de kwaliteit van de foto’s enorm verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Foto’s zien er prima uit, geen oneffenheden en details worden worden erg goed weergegeven. Natuurlijk is de lens in de BlackBerry niet te vergelijken met een Carl Seiz lens zoals Nokia in sommige toestellen gebruikt of te vergelijken met lenzen in sommige Sony Ericsson toestellen, toch biedt de BlackBerry 9700 een prima foto-kwaliteit.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Video

Om video-opnames te maken dienen we dit te activeren via het menu van de camera, de videocamera heeft geen aparte icoontje weten te bemachtigen. Vanuit de camera optie dient de menuknop ingedrukt te worden om vervolgens over te schakelen naar de video-camera. Erg omslachtig en daar waar de BlackBerry over het algemeen uitblinkt in eenvoud is men bij RIM hier deze keer niet in geslaagd.

Helaas is de kwaliteit van de video-opname met de Bold niet geweldig. Het beeld is soms wat schokkerig, redelijk onscherp en het geluid is werkelijk bedroevend. Elk geluid wordt door een allesoverheersende ruis overstelpt. Ook de beeldkwaliteit is niet erg prettig om te aanschouwen. Het beeld wordt constant verstoord door schokken en alleen wat van dichtbij is gefilmd is duidelijk te onderscheiden wat het nu precies is. Hoewel de BlackBerry zijn camera enorm heeft verbeterd is men er niet in geslaagd deze lijn door te trekken met betrekking tot de videocamera.

De galerij is niet te bereiken via de camera maar dient net als de muziekspeler en videospeler via media aangeklikt te worden. In de galerij worden de foto’s en video-opnames van elkaar gescheiden maar daarmee is ook elke optie weergegeven. De galerij doet nogal simplistisch aan en op het eerste gezicht wordt alles op een grote hoop gegooid wat de overzichtelijkheid niet ten goede is gekomen. Grafisch is de galerij niet helemaal je van het, maar daar is mee te leven.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Applicaties

De BlackBerry 9700 heeft een aantal voorgeïnstalleerde applicaties met als belangrijkste BlackBerry messenger. Echt interessant wordt het echter pas wanneer we kijken naar de applicaties die zelf gedownload kunnen worden via de AppStore. In navolging van Apple en de Market van Android heeft ook RIM een Applicatiewinkel opgestart, genaamd de Appstore. Hier zijn de gebruikelijke applicaties als Hyves, Facebook, MSN messenger etc. te vinden.

Daarnaast is er ook een veelvoud aan andere applicaties, echter zijn deze voornamelijk gericht op de Noord-Amerikaanse markt. Zo vinden we applicaties van Time Magazine en The New Yorker maar ontbreekt Nu.nl. Daarnaast is het aanbod met geen mogelijkheid te vergelijken met het aanbod van de App Store van Apple. Wat mij nog veel meer bevreemd is het feit dat de App Store geen standaard-applicatie is maar dat deze eerst gedownload dient te worden!

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Blackberry Messenger (Ping)

Een belangrijke reden voor de groeiende populariteit van de BlackBerry onder consumenten is de BlackBerry messenger oftewel het ‘pingen’. Deze dienst is de oplossing voor goedkoop comminiceren met hen die een BlackBerry bezitten. Het menu is eenvoudig en doet in eerste instantie denken aan Live Messenger. Hoewel de nieuwe versie (5.5) al uit de Beta-status was voordat de 9700 beschikbaar kwam is de BlackBerry 9700 nog steeds uitgerust met de oude 5.0 versie wat betekent dat er geen foto’s kunnen worden gekoppeld aan de ping-contacten en updates van je contacten niet afzonderlijk te zien zijn. Natuurlijk is dit probleem snel op te lossen door via de applicatiewinkel de nieuwe versie te installeren.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Agenda

Een zeer belangrijke feature van een zakelijke smartphone is natuurlijk de agenda. De agenda die we vinden op de Blackberry 9700 is wederom geen grafisch hoogstandje maar is wel enorm duidelijk. Echter moeten wel wat aanpassingen plaatsvinden alvorens de agenda optimaal te gebruiken. Zo staat de begin weergave op dag wat niet heel erg praktisch is. Nog vreemder echter is dat de dagen bij de beste mensen van RIM wel erg kort zijn. De dag begint om 900 en is reeds om 1700 afgelopen. Natuurlijk is dit aan te passen maar erg handig is het niet om deze tijden als begin instellingen te hanteren.

Het beheren van de agenda is een groot gemak hoewel de mogelijkheid tot synchroniseren via exchange enkel en alleen is voorbehouden voor hen die gezegend zijn met een enterprise versie. Het handmatig gebruiken van de agenda functie is echter een verademing in vergelijking met andere toestellen.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Games

Nogmaals moeten we hier benadrukken dat de Blackberry een zakelijke smartphone is en dat we dus van de games niet al te hoge verwachtingen moeten hebben. Zeker het gebrek aan eerder gememoreerde grafische hoogstandjes komt ook tot uitdrukking bij de games. De eerste, BrickBreaker, is een standaard spelletje waar je met een balletje blokjes moet slopen, zoals in de screenshot hieronder te zien is. De tweede game, Word Mole, is een soort alternatieve woordzoeker. Je kunt woorden maken door in een raster met allerlei letters losse letters te selecteren en achter elkaar te zetten. De derde, Texas Hold’Em King 2, is een pokergame. Daarnaast heeft het toestel nog Sudoku en Patience voorgeïnstalleerd staan en hoewel die games allemaal niet heel interessant zijn, zit er wel voor ieder wat wils bij.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

De BlackBerry is de e-mail telefoon bij uitstek, de allereerste versies van deze smartphone hadden niet eens de mogelijkheid tot telefoneren maar was beperkt tot mailen. Laten we in dit hoofdstuk bekijken of de BlackBerry 9700 na alle revoluties die men bij RIM heeft ondergaan er in geslaagd is deze e-mail functionaliteit heeft weten te behouden.

Bellen

De telefoonfunctie van de BlackBerry is er handig in de bediening. Vanaf het standby-scherm kan een naam worden ingetoetst waarna er gemakkelijk gebeld kan worden uit het telefoonboek. Het feit dat men natuurlijk ook een nummer kan intoetsen wanneer het niet een contactpersoon betreft die men wil bellen lijkt me overbodig hier te vermelden, maar toch bij deze. Natuurlijk is het ook mogelijk om via het menu het telefoonboek binnen te gaan. De lay-out hiervan is nogal simplistisch. Hoeveel bij een contactpersoon ruim voldoende informatie kan worden toegevoegd tot zelfs een afbeelding. Toch doet het uiterlijk van het telefoonboek een beetje armoedig aan.

De geluidskwaliteit van de BlackBerry is prima maar BlackBerry is er niet in geslaagd om een lang bestaand probleem op te lossen, namelijk het wegvallen van gesprekken. Iedereen die een BlackBerry gebruikt of heeft gebruikt heeft weleens een ‘dropcall’ gehad waarna de melding ‘sim oproep mislukt’ verscheen. Helaas hebben wij dit ook weer mogen ervaren bij de BlackBerry 9700. Het probleem doet zich vooral voor wanneer het 3G netwerk niet meer beschikbaar is en het toestel om moet schakelen naar het GSM netwerk.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Berichten

Wanneer we kijken naar de opties die betrekking hebben op berichten, zowel e-mail, sms als mms, is de BlackBerry één van de meest uitgebreide telefoons. In het berichten menu betrekking hebbende op sms zijn er verschillende opties te kiezen hoe dit menu in te richten. Zo kan er gekozen worden om verzonden berichten weer te geven of ze te verbergen. Ook kan de completen conversatie getoond worden na goed voorbeeld van de iPhone.

Het e-mailen is een werkelijk genot op de BlackBerry , in zowel het gebruik als om het in te stellen. Hoewel de layout van het menu met betrekking tot e-mail niet spectaculair is, is het wel weer zeer praktisch. Het instellen is op geen een toestel zo makkelijk als op de BlackBerry mits er gebruikt wordt gemaakt van een POP dan IMAP account. Deze zijn namelijk door alleen het e-mail adres en het wachtwoord op te geven bij de BES-server in te stellen. Wanneer men gebruik wenst te maken is men genoodzaakt de absurd dure enterprise versie te activeren wat men ertoe dwingt BlackBerry software op zijn of haar server te installeren.

Op de BlackBerry kunnen tot 10 e-mail accounts worden toegevoegd die allen een eigen map en dus icoontje in het menu krijgen. Doordat deze via de verplaats functie van het menu ook weer in het standby scherm geplaatst kunnen worden is de BlackBerry met e-mail uiterst overzichtelijk en zeer prettig in het gebruik.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Browser

De standaard browser van de BlackBerry is prima te gebruiken hoewel het uiterlijk wat sober is. Haast alle pagina’s worden goed weergegeven en het scrollen door deze pagina’s gaat zeer simpel met het trackpad. De snelheid waarmee de pagina’s wordt geladen is voortreffelijk gezien de 3G ondersteuning wat het surfgenot natuurlijk alleen maar vergroot.

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

BlackBerry Bold 9700

Aangezien onze geschiedenis met de BlackBerry Bold 9700 al wat langer is dan alleen voor deze review, zijn onze ervaringen op het gebied van de batterij net wat betrouwbaarder dan gewoonlijk. En gelukkig maar want het uithoudingsvermogen van de BlackBerry is niet erg goed. Het toestel moet minimaal na 32 uur worden opgeladen, wat praktisch betekend dat hij elke avond aan het infuus hangt. Vooral het pingen lijkt enorm veel te vragen van de Batterij, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de mp3-speler. Voor een zakelijke smartphone is het uithoudingsvermogen onder de maat en blijft hij zeker achter t.o.v. bijvoorbeeld de Nokia E72.

BlackBerry Bold 9700

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters