BlackBerry Pearl 3G 9105

De BlackBerry Pearl 9105 is de opvolger van de originele Pearl-serie. Het toestel krijgt deze keer een UMTS-verbinding mee maar verschilt voor de rest weinig van zijn voorganger. De vraag is of het toestel dan ook wel een echte verbetering heeft doorgemaakt heeft of dat het meer van het zelfde is gebleven.

BlackBerry Pearl 9105

Onlangs werd bekend dat meer dan de helft van de BlackBerry gebruikers dreigt, of in ieder geval heeft overwogen om over te stappen naar een ander besturingssysteem als Android of toch kiest voor de immens populaire iPhone. Research in Motion denkt dit gegeven te kunnen keren met hun nieuwe vlaggenschip de BlackBerry Torch 9800. Maar alvorens wij ons mogen vergapen aan dit nieuwe vlaggenschip verraste RIM ons toch enigszins met een nieuwe BlackBerry Pearl en wel de 9105.

Al enige tijd hebben we niets meer mogen vernemen van de Pearl serie en leek RIM zich volledig te storten op modellen die qua uiterlijk meer van doen hadden met de Bold en de Curve, zeker na het toch enigszins mislukte avontuur dat de BlackBerry Storm heette. En gezien het succes van de Bold- en de Curve-serie dachten wij ook het afsluitende Pearl-model een aantal jaren terug reeds te hebben gezien, maar niets is minder waar.

De vorige telefoon in de series van de Pearl kende een bescheiden succes en was voornamelijk een gewild toestel voor de zakenman die wenste te mailen met zijn telefoon maar een antipathie heeft jegens grote lompe toestellen. Inmiddels is er het een en ander veranderd, de BlackBerry is niet meer alleen voorbehouden aan zakenlieden en young professionals. De enorme stijging in het marktaandeel van RIM is voornamelijk te danken aan een explosieve groei op de particuliere markt en met name onder jongeren. Voor deze doelgroep is de BlackBerry een musthave geworden want alleen bellen, sms’en of e-mailen is niet meer voldoende om bereikbaar te zijn, geregeld wordt er verwonderd opgekeken wanneer iemand niet bereikbaar is via ‘ping’. De vraag is echter of deze nieuwe BlackBerry Pearl ook zal aanslaan bij zowel de oude als de nieuwe doelgroep. Door het succes van de Bold en de Curve hebben BlackBerry’s een nogal karakteriserend uiterlijk gekregen waarvan deze Pearl overduidelijk van afwijkt. En hoewel de verwachtingen minder hoog gespannen zijn als bij bijvoorbeeld een nieuwe Bold om nog maar niet te spreken van de release van de BlackBerry Torch, toch hunkert BlackBerry naar een klein succes na de berichtgeving dat haar klanten het minst trouw zijn aan het Canadese merk. De BlackBerry Pearl zou weleens het gat kunnen opvullen van smartphones met prima specificaties verpakt in een bescheiden formaat.

Het formaat is reeds een aantal malen genoemd en dat is ook het meest in het oog springende gegeven wanneer we de BlackBerry vergelijken met de andere BlackBerry’s. Hoewel de lengte van het toestel nagenoeg gelijk is aan de Bold 9700, is het toestel een stuk slanker. Dit heeft tot gevolg dat er geen volwaardig toetsenbord op te vinden is, net als bij de oudere Pearls. Maar waar men in het verleden toch koos voor het qwerty-toetsenbord waarbij twee letters op één knop te vinden waren daar zien we op dit toestel het normale alfabet, een primeur zullen we maar zeggen.

BlackBerry Pearl 3G

BlackBerry Pearl 3G

BlackBerry Pearl 3G

BlackBerry Pearl 3G

Merk BlackBerry
Type Pearl 3G 9105
Telefoonmodel Bar
Besturingssysteem BlackBerry OS 5.x
Schermafmeting 2,1″
Schermtype TFT
Schermresolutie qHD, 360×400
Aantal kleuren 256.000
Touchscreen Nee
Processor en Geheugen
Processor 624MHz
RAM 256MB
Geheugenkaart 2GB
Intern geheugen 256MB
Kleur
Kleuren Zwart
Energie
Gesprekstijd 360 minuten
Standby-tijd 432 uur
Accu 1150mAh
Verbindingstypes GSM/GPRS
3G UMTS/HSDPA
Bluetooth Bluetooth 2.0, A2DP
Wi-Fi Wi-Fi 802.11 b/g
DLNA Nee
GPS aGPS
Communicatiepoort MicroUSB
Camera 3.2MP, autofocus
Flitser LED
Videocamera VGA, 640×480 pixels @30fps
Radio FM-radio met RDS
Audio Aac, aac+, eaac+, mp3, wma, wav, midi, ra
Videospeler mp4, 3gp, wmv, rv
Audiouitgang 3,5mm jack
Extra’s Vodafone BES service

BlackBerry Pearl 9105

Het toestel dat wij van BlackBerry kregen zat in een blanco standaard doos en is dus niet de verpakking zoals de BlackBerry Pearl in de winkel te vinden is.

Hoewel BlackBerry één van de fabrikanten is die niet te zuinig is met het meeleveren van accessoires, daar lijkt men in dit geval meer de lijn van de BlackBerry 8520 aan te houden. Natuurlijk is een datakabel meegeleverd, is er in de doos een oplader te vinden met meerdere stekkers zodat ook de reizigers onder ons hun Pearl naar hartenlust kunnen opladen, maar missen wij bijvoorbeeld wel het hoesje. Het hoesje dat bij de Curve, Bold en Storm series wel werd meegeleverd en welke wij reeds misten bij de BlackBerry 8520, ontbreekt ook bij de Pearl. Meegeleverd is natuurlijk wel de headset welke wederom een 3,5mm aansluiting heeft, wat wij altijd een positief gegeven vinden. Op deze manier is de MP3 speler ook te beluisteren via een eigen headset of voor hen met koude oren, een eigen headphone. De meegeleverde geheugenkaart heeft een opslagcapaciteit van 2GB. Een grootte waarvan we een aantal jaren geleden enorm van de indruk zouden zijn geraakt maar wat tegenwoordig redelijk standaard is geworden, zo niet aan de magere kant is.

Over het design van de doos kunnen we zeggen, gezien het feit dat de Pearl toch tot het lagere segment behoort is bij ons de verwachting dat deze niet spectaculair zal zijn. Over de inhoud van de doos zijn we redelijk tevreden maar niet meer dan dat. Een hoesje was aardig geweest en de opslagcapaciteit van de geheugenkaart is aan de magere kant, zeker wanneer toestellen als de HTC Legend een geheugenkaart van 8GB meegeleverd krijgen.

Hoewel andere BlackBerry’s geregeld het predicaat groot of lomp opgeplakt kregen daar kan de Pearl absoluut niet van één van deze twee kwalificaties beticht worden. Hoewel het toestel met zijn 10,8 cm slechts 1mm korter is dan de Bold 9700 daar is hij ruim 4cm smaller wat het toestel een veel compacter uiterlijk geeft. Het toestel is wel nog wat aan de dikke kant gezien het feit dat deze met zijn 1,3cm slechts 1mm dunner is dan de Bold 9700. Het toestel is echter prima in de broekzak op te bergen en zeker wanneer we hem vergelijken met de BlackBerry Bold 9000 is het een wereld van verschil. Met zijn 93 gram behoort deze Pearl zeker tot de lichtere BlackBerry’s die op dit moment tot best verkopende toestellen behoren in telecomland.

BlackBerry Pearl 3G

BlackBerry Pearl 3G

BlackBerry Pearl 3G

Aan het design heeft men niet al te veel aandacht besteed. Daarmee bedoelen we niet dat het ontwerp maar snel op papier is gezet maar wat doe je als je één van de best verkopende toestellen levert? Precies, je neemt het design volledig over alleen verklein je het toestel enigszins. Dat is wat RIM heeft gedaan met de BlackBerry Bold 9700, men heeft het design exact overgenomen maar wat smaller gemaakt. Zoals we reeds bij de Bold 9700 stelde is het design een lust voor het oog en om eerlijk te zijn, dit design past nog beter bij de Pearl dan bij de Bold. Om er heel kort over te zijn, de Pearl 9105 is mooi.

BlackBerry Pearl 3G

BlackBerry Pearl 3G

Maar helaas heeft ook hier heeft RIM, net als bij de Bold 9700, steken laten vallen in de afwerking. Ook in dit model Pearl zijn oneffenheden te vinden, het trackpad lijkt wederom op sommige plaatsen hoger te liggen evenals het display. Het achterklepje lijkt niet helemaal lekker aan te sluiten waardoor er een open strip te zien is. Het is erg jammer dat bij zo’n prachtig design er te weinig aandacht is besteed aan de afwerking.

BlackBerry Pearl 3G

BlackBerry Pearl 3G

Scherm

Op het scherm van de BlackBerry Pearl is haast niets aan te merken. De scherpte is prima en alles is werkelijk prima af te lezen. De resolutie van de telefoon mag dan niet de beste zijn die er op de markt te verkrijgen is, voor een dergelijk toestel is het wat ons betreft voldoende en het scherm ziet er prima uit. Feit blijft dat de BlackBerry niet de pretentie heeft een multimedia telefoon te zijn van het kaliber HTC Desire of HTC HD2. De BlackBerry is een meer praktische telefoon en waarvoor hij bedoeld is, is meer dan prima uit te voeren op dit scherm. En hoewel het scherm natuurlijk kleiner is dan bij de Curve of de Bold daar is dit absoluut niet storend en merk je totaal niet dat je je mailtjes leest op kleiner scherm.

BlackBerry Pearl 9105

Toetsen

Wat opvalt aan het toetsenbord ten opzichte van de oude BlackBerry Pearl is de vervanging van de trackball door het zogenaamde trackpad en zoals we al memoreerden in de inleiding is dit een fantastische verbetering. Hoewel we ook goede ervaringen hebben de trackballetjes van BlackBerry, was wennen aan de trackpad binnen no-time gebeurd. Het grootste voordeel is dat het grote nadeel van de vorige BlackBerry’s, de trackball die niet meer reageert door stof, is weggenomen.

Het meest opvallende aan dit toestel is de vervanging van het qwerty-toetsenbord door een toetsenbord dat een alfabet indeling heeft. Dit is naar onze informatie de eerste BlackBerry met een dergelijke indeling. Persoonlijk vinden wij het een vooruitgang. Na zelf ook een aantal maanden te hebben geworsteld met de oude BlackBerry Pearl moesten wij toch tot de conclusie komen at het qwerty-toetsenbord, waarbij meerdere letter op één toets te vinden zijn, niet de meest ideale oplossing is om een toestel compact te houden. Het typen is een erg vreemde ervaring en het was in ons geval schier onmogelijk een nette mail te typen zonder al te veel spelfouten. Door over te stappen naar het alfabet toetsenbord is BlackBerry de juiste weg ingeslagen. Haast iedereen weet tegenwoordig in rap tempo een sms te typen op een klassieke Nokia en met de Pearl is dit niet anders. Tel daar bij op de uitstekende woordspeller en men zou kunnen zeggen dat ook de T9 aanwezig, hoewel dit natuurlijk een andere naam draagt bij RIM.

Naast de toetsen die tot het alfabet toetsenbord behoren zijn er nog een viertal toetsen waarneembaar. De beltoets, de knop om het gesprek te beëindigen, wat tevens de in- uitschakelknop is, de menu-knop en de return-button. Zoals eerder gememoreerd geen overbodige zaken, iets wat het toestel uiterst overzichtelijk maakt. Helaas moet echter ook hier weer een enkele kanttekening geplaatst worden en wel weer met betrekking tot de afwerking. Sommige knoppen liggen voelbaar hoger dan anderen en ook het trackpad lijkt niet geheel waterpas in het toestel verwerkt te zijn. Concluderend is het een prima te bedienen toetsenbord maar is op de afwerking nogal wat aan te merken.

BlackBerry Pearl 9105

In onze optiek is de BlackBerry na de iPhone in de bediening de meest duidelijke smartphone. Zoals we al eerder vermeldden moet de BlackBerry niet afgerekend worden op haar hoogstaande graphics maar op de praktische kant van het toestel. De BlackBerry Pearl is (helaas) nog niet uitgerust met nieuwe 6.0 OS van BlackBerry maar moet het nog doen met een versie uit de 5.0 serie. Om alvast een tipje van de sluier op te lichten betreffende de 6.0 OS en de BlackBerry Torch, het is absoluut geen straf om een toestel nog op een versie uit de 5.0 te laten draaien. We hebben de 6.0 geïnstalleerd op een BlackBerry Bold 9700 maar hebben deze na een dag maar weer gedowngrade. Tot zover het tipje van de sluier.

Dit betekent voor de Pearl echter wel dat de OS precies hetzelfde is als van de 9700, 9000, 8520, 8900 en ga zo maar door. Eenvoud en duidelijkheid gaat tot nu toe nog steeds boven grafische prestaties bij RIM.

Standby

BlackBerry Pearl 3G

Naast de tijd en datum die bovenin zijn te vinden is ook in deze omgeving de batterij- en netwerk indicator te vinden. Ook vinden we hier de knop voor de profielen, die op deze manier snel vanuit het standby-scherm zijn te veranderen. Aan de onderkant van het scherm vinden we een zestal menu-opties die zelf in te stellen zijn. Deze vijf opties komen overeen met de bovenste rij van het totale menu. Dit is naar eigen inzicht te delen waardoor de gebruiker zelf de keuze heeft welke menu-opties hij of zij in zijn standby-scherm wenst te hebben.

Het standby-scherm is prima. De mogelijkheid om zelf te bepalen welke menu-opties in het standby-scherm staan is verre van een unicum maar het gemak waarmee dit is in te delen is werkelijk fantastisch.

BlackBerry Pearl 3G

Het menu is eigenlijk gewoon een grote lijst met afgeronde vierkante icoontjes die al je programma’s en mappen voorstellen. De bediening van het toestel is door de eenvoud van het menu erg gemakkelijk. Menu-icoontjes kunnen zeer handig verplaatst of verborgen worden waardoor het menu naar eigen inzicht ingericht kan worden. Wanneer men de BlackBerry namelijk voor het eerst gebruikt kan de enorme veelheid aan menu-icoontjes overweldigend overkomen. Gezien het feit dat de meeste gebruikers de helft van al deze opties nooit zal gebruiken is het zeer handig dat “overbodige” opties verborgen kunnen worden wat het menu veel overzichtelijker maakt.

De submenu’s zien er haast hetzelfde uit als het hoofdmenu. Ook hier dus geen grafisch hoogstaande prestaties maar wel duidelijkheid. Ook hier is er weer de mogelijkheid om icoontjes te verplaatsen. Zo is het mogelijk om een submenu in het hoofdmenu te plaatsen.

Maar ook hier niet enkel en alleen positiviteit. Het zogenaamde opties menu is niet heel overzichtelijk doordat sommige zaken op een vreemde plaats te vinden zijn. Zo moet om te pincode te veranderen eerst de geavanceerde opties aangeklikt worden om vervolgens naar de optie simkaart te gaan. Het leek mij handiger deze optie onder beveiliging te plaatsen en zo zijn er meer opties die niet op een logische plaats te vinden zijn. Naast het over het algemeen duidelijke menu valt ook de mogelijkheid tot aanpassing van lettertype en lettergrootte op. De BlackBerry biedt de mogelijkheid om het lettertype en grootte tot reusachtige proporties om te toveren, erg handig voor hen die of al wat op leeftijd zijn of hun ogen al op jonge leeftijd naar de maan hebben weten helpen.

Multitasking

BlackBerry Pearl 3G

Inmiddels is men er in California ook achter gekomen dat multitasking toch wel een redeljke must is op een smartphone. Bij RIM weten ze dit al langer en natuurlijk is ook de BlackBerry Pearl in staat te multitasken. In de BlackBerry bestaat zelfs een apart menuutje om multitasking eenvoudig uit te voeren, men komt in dit menu door de menu-knop wat langer ingedrukt te houden. Helemaal prima is dat wanneer bijvoorbeeld een pagina wordt geopend in de browser je ondertussen een pingbericht kan versturen en de BlackBerry doorgaat met het laden van de pagina. Door de aanwezigheid van het 3G netwerk is het zelfs mogelijk om tijdens het bellen te mailen, sms’en of ‘pingen’. Dit in tegenstelling tot de BlackBerry Curve 8520 die het moeten stellen zonder de 3G functionaliteit. Het gebruik van de headset of luidspreker is wel erg handig in deze.

Prestaties

BlackBerry Pearl 3G

De smartphones van tegenwoordig zitten zo vol met applicaties dat vastlopen meer gemeengoed is geworden dan dat het een uitzondering is. Deze BlackBerry is daar een uitzondering op. Het toestel loopt zeer vlot en ondanks dat wij er aardig wat applicaties op gedownload hebben via de Appstore is het toestel geen één keer vastgelopen. Het toestel reageert heerlijk snel op de toetsen alsmede op het trackpad. Over deze reactietijd en de stabiliteit van de software niets dan lof.

Hoewel de BlackBerry aanvankelijk bedoeld was als een puur zakelijk toestel heeft zijn intrede in de particuliere markt ook enige nieuwe applicaties met zich mee gebracht. Zo ook de muziekspeler als de videospeler. Een hele vooruitgang gezien de BlackBerry 8790 niet eens een camera aan boord had. In de BlackBerry is alles op het gebied van video en muziek verzameld onder het menu voor je media.

Muziek

De BlackBerry Pearl is net als de andere BlackBerry’s uitgerust met een MP3 speler waar eenvoud de boventoon voert. Zo worden de muzieknummers gerangschikt op dan wel genre, artiest, album of kunnen er zelf afspeellijsten worden samengesteld. De rangschikking op album werkt prima alleen is het jammer dat bij de keuze voor een album niet een weergave wordt gegeven van de albumhoes, dit wordt namelijk wel gedaan wanneer een nummer wordt afgespeeld. In het afspeelscherm vinden we knoppen voor pauzeren, afspelen, volgende en vorige nummer. Ook is er de mogelijkheid om het nummer door- of terug te ‘spoelen’, deze optie werkt niet hel prettig. Dit in tegenstelling tot alle andere opties. Ook de mogelijkheid tot het nummer te herhalen of de shuffle te activeren ontbreken niet in dit scherm.

De geluidskwaliteit is prima, de meegeleverde headset produceert niet het allerbeste geluid maar de geluidsgolven zijn zeker meer dan acceptabel. Het geluid uit luidsprekers is wederom verrassend goed te noemen hoewel bij een flinke bas het geluid redelijk begint te kraken.

BlackBerry Pearl 3G

Video

Onder het icoontje van de media vinden we ook de videospeler. Net als het gebruik van de muziekspeler overtreft ook de videospeler mijn verwachtingen. Net als de muziekspeler blinkt het menu van de videospeler niet uit in grafische prestaties maar wel in eenvoud. Net als bij onder andere de BlackBerry 9700 zien de video’s er erg goed uit mits deze goed geconverteerd zijn. Iets wat trouwens echt nodig is in de meeste gevallen, omdat de Pearl standaard alleen maar mp4- en 3gp-filmpjes kan afspelen. DivX en Xvid gaan dus helaas niet lukken zonder extra software.

BlackBerry Pearl 9105

Daar de BlackBerry oorspronkelijke een zakelijk toestel is, daar heeft het met de groeiende populariteit onder jongeren, zich moeten ontwikkelen op het gebied van multimedia. Waar we op de BlackBerry 8707 nog geen camera konden ontdekken en de series daarop volgend het moesten doen met een 2MP camera, daar laat men vanaf de Curve 8900 zien toch een behoorlijke camera in de BlackBerry kunnen installeren. Ook de galerij heeft een metamorfose ondergaan wanneer we oudere BlackBerry’s bekijken maar toch bekruipt ons een gevoel van net niet.

Camera

BlackBerry Pearl 9105

Hoewel de kwaliteit van de foto’s enorm is verbeterd ten opzichte van zijn succesvolle voorganger, daar lijkt men de interface vergeten te zijn. De camera is via het menu erg gemakkelijk bereikbaar maar wanneer we de camera-icoontje aanklikken worden we binnen geleid in een erg simplistische applicatie. Met het trackpad is gemakkelijk een foto te maken en is er de mogelijkheid om in- en uit te zoomen. Daarnaast geeft dit scherm een overzicht van hoeveel foto’s er nog gemaakt kunnen worden, tot slot is er te zien of de flitser is in- of uitgeschakeld. Helaas zijn dit alle opties die in deze applicatie te vinden zijn.

Zoals we al eerder vermeldden is de kwaliteit van de foto’s enorm verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Foto’s zien er prima uit, geen oneffenheden en details worden worden erg goed weergegeven. Natuurlijk is de lens in de BlackBerry niet te vergelijken met een Carl Zeiss lens zoals Nokia in sommige toestellen gebruikt of met de lenzen in sommige Sony Ericsson toestellen, toch biedt de BlackBerry Pearl een prima foto-kwaliteit.

Om video-opnames te maken dienen we dit te activeren via het menu van de camera, de videocamera heeft geen aparte icoontje weten te bemachtigen. Vanuit de camera optie dient de menuknop ingedrukt te worden om vervolgens over te schakelen naar de video-camera. Erg omslachtig en daar waar de BlackBerry over het algemeen uitblinkt in eenvoud is men bij RIM hier deze keer niet in geslaagd.

Ook de beeldkwaliteit van de camera laat nogal te wensen over. Het beeld is erg schokkerig om het nog maar niet over de geluidskwaliteit te hebben. De allesoverheersende ruis doet je haast terug verlangen naar de tijd van de stomme film met Charlie Chaplin in de hoofdrol. Hoewel de BlackBerry zijn camera enorm heeft verbeterd is men er niet in geslaagd deze lijn door te trekken met betrekking tot de videocamera.

De galerij is niet te bereiken via de camera maar dient net als de muziekspeler en videospeler via media aangeklikt te worden. In de galerij worden de foto’s en video-opnames van elkaar gescheiden maar daarmee is ook elke optie weergegeven. De galerij doet nogal simplistisch aan en op het eerste gezicht wordt alles op een grote hoop gegooid wat de overzichtelijkheid niet ten goede is gekomen. Grafisch is de galerij niet helemaal je van het, maar daar is mee te leven.

BlackBerry Pearl 9105

De BlackBerry Pearl 3G heeft een aantal voorgeïnstalleerde applicaties met als belangrijkste BlackBerry messenger. Echt interessant wordt het echter pas wanneer we kijken naar de applicaties die zelf gedownload kunnen worden via de AppStore. In navolging van Apple en de Market van Android heeft ook RIM een Applicatiewinkel opgestart, genaamd de Appstore. Hier zijn de gebruikelijke applicaties als Hyves, Facebook, MSN messenger etc. te vinden.

Daarnaast is er ook een veelvoud aan andere applicaties, echter zijn deze voornamelijk gericht op de Noord-Amerikaanse markt. Zo vinden we applicaties van Time Magazine en The New Yorker maar ontbreekt Nu.nl. Daarnaast is het aanbod met geen mogelijkheid te vergelijken met het aanbod van de App Store van Apple. Wat ons nog veel meer bevreemd is het feit dat de App Store geen standaard-applicatie is maar dat deze eerst gedownload dient te worden!

BlackBerry Messenger

Een belangrijke reden voor de groeiende populariteit van de BlackBerry onder consumenten is de BlackBerry messenger oftewel het ‘pingen’. Deze dienst is de oplossing voor goedkoop communiceren met hen die een BlackBerry bezitten. Het menu is eenvoudig en doet in eerste instantie denken aan Live Messenger. Opmerkelijk is dat de BlackBerry Pearl nog steeds uitgerust is met de oude 5.0 versie wat betekent dat er geen foto’s kunnen worden gekoppeld aan de ping-contacten en updates van je contacten niet afzonderlijk te zien zijn. De (nieuwe) versie 5.5 is nu ruim een jaar bechikbaar en al zo’n 9 maanden uit de Beta-status, erg vreemd dat deze niet standaard geïnstalleerd is. Natuurlijk is dit probleem snel op te lossen door via de applicatiewinkel de nieuwe versie te installeren.

BlackBerry Pearl 9105

Agenda

Een zeer belangrijke feature van een zakelijke smartphone is natuurlijk de agenda. De agenda die we vinden op de BlackBerry Pearl is wederom geen grafisch hoogstandje maar is wel enorm duidelijk. Echter moeten wel wat aanpassingen plaatsvinden alvorens de agenda optimaal te gebruiken. Zo staat de begin weergave op dag wat niet heel erg praktisch is. Nog vreemder echter is dat de dagen bij de beste mensen van RIM wel erg kort zijn. De dag begint om 900 en is reeds om 1700 afgelopen. Natuurlijk is dit aan te passen maar erg handig is het niet om deze tijden als begin instellingen te hanteren.
Het beheren van de agenda is een groot gemak hoewel de mogelijkheid tot synchroniseren via exchange enkel en alleen is voorbehouden voor hen die gezegend zijn met een enterprise versie. Het handmatig gebruiken van de agenda functie is echter een verademing in vergelijking met andere toestellen.

BlackBerry Pearl 9105

Games

Nogmaals moeten we hier benadrukken dat de BlackBerry een zakelijke smartphone is en dat we dus van de games niet al te hoge verwachtingen moeten hebben. Zeker het gebrek aan eerder gememoreerde grafische hoogstandjes komt ook tot uitdrukking bij de games. De eerste, BrickBreaker, is een standaard spelletje waar je met een balletje blokjes moet slopen, zoals in de screenshot hieronder te zien is. De tweede game, Word Mole, is een soort alternatieve woordzoeker. Je kunt woorden maken door in een raster met allerlei letters losse letters te selecteren en achter elkaar te zetten. De derde, Texas Hold’Em King 2, is een pokergame. Daarnaast heeft het toestel nog een spel waarbij soldaten uit de lucht geschoten dienen te worden. Deze soldaten springen uit een helikopter en moeten geraakt worden voordat zij op de grond landen. De bediening van het kanon geschiedt door het woord te typen dat bovenin het scherm te lezen is, wanneer het volledige woord getypt is wordt de soldaat geraakt. Een erg ingenieus idee van BlackBerry om zo de gebruiker aan het (nieuwe) alfabet toetsenbord te laten wennen.

BlackBerry Pearl 9105

BlackBerry Pearl 9105

Ondanks de 3G-ondersteuning heeft BlackBerry ten opzichte van de Bold serie de batterij enorm verbetert. Het toestel dient om de drie dagen opgeladen te worden bij redelijk intensief gebruik. Een enorme vooruitgang wanneer we dit vergelijken met bijvoorbeeld de Bold 9700 die na 32 uur weer onder het stroom moet. Het is lastig om deze Pearl met andere Pearls te vergelijken wanneer het gaat om het uithoudingsvermogen aangezien de vorige Pearls geen 3G frequentie aan boord hadden wat toch een energieslurper is.

Accutijd (dagen) ~2 ~4 ~6
1Hele dag online (exchange, mail), 3 uur muziek, 20 foto’s, 15 min. bellen, 5 sms’jes, 2 uur gebruik applicaties, 30 min. bladeren door menu’s
210 keer per dag online, 1 uur muziek, 15 min. bellen, 5 sms’jes, 30 min. gebruik applicaties, 15 min. bladeren door menu’s

De BlackBerry is de e-mail telefoon bij uitstek. Door het grote scherm, prettig te bedienen toetsenbord en de eigen mailserver is het genot om met een BlackBerry te mailen. Maar de Blackberry Pearl mist twee van deze eigenschappen, is de Pearl ook een e-mail telefoon bij uitstek.

Bellen

De telefoonfunctie van de BlackBerry is er handig in de bediening. Vanaf het standby-scherm kan een naam worden ingetoetst waarna er gemakkelijk gebeld kan worden uit het telefoonboek. Het feit dat men natuurlijk ook een nummer kan intoetsen wanneer het niet een contactpersoon betreft die men wil bellen lijkt me overbodig hier te vermelden, maar toch bij deze. Natuurlijk is het ook mogelijk om via het menu het telefoonboek binnen te gaan. De lay-out hiervan is nogal simplistisch. Hoeveel bij een contactpersoon ruim voldoende informatie kan worden toegevoegd tot zelfs een afbeelding. Toch doet het uiterlijk van het telefoonboek een beetje armoedig aan.

Tot onze grote vreugde hebben gedurende de gehele testperiode geen enkele ‘dropcall’ gehad. Daar de Bold serie problemen hadden met het omschakelen van GPRS naar 3G en viceversa, daar lijkt de Pearl totaal geen last te hebben van dit euvel.

BlackBerry Pearl 9105

Berichten

Wanneer we kijken naar de opties die betrekking hebben op berichten, zowel e-mail, sms als mms, is de BlackBerry één van de meest uitgebreide telefoons. In het berichten menu betrekking hebbende op sms zijn er verschillende opties te kiezen hoe dit menu in te richten. Zo kan er gekozen worden om verzonden berichten weer te geven of ze te verbergen. Ook kan de completen conversatie getoond worden na goed voorbeeld van de iPhone.

Het e-mailen is een werkelijk genot op de BlackBerry , in zowel het gebruik als om het in te stellen. Hoewel de layout van het menu met betrekking tot e-mail niet spectaculair is, is het wel weer zeer praktisch. Het instellen is op geen een toestel zo makkelijk als op de BlackBerry mits er gebruikt wordt gemaakt van een POP dan IMAP account. Deze zijn namelijk door alleen het e-mail adres en het wachtwoord op te geven bij de BES-server in te stellen. Wanneer men gebruik wenst te maken is men genoodzaakt de absurd dure enterprise versie te activeren wat men ertoe dwingt BlackBerry software op zijn of haar server te installeren.

Op de BlackBerry kunnen tot 10 e-mail accounts worden toegevoegd die allen een eigen map en dus icoontje in het menu krijgen. Doordat deze via de verplaats functie van het menu ook weer in het standby scherm geplaatst kunnen worden is de BlackBerry met e-mail uiterst overzichtelijk en zeer prettig in het gebruik.
Het alfabet toetsenbord en het kleinere scherm zijn totaal geen belemmering om naar hartenlust te mailen.

BlackBerry Pearl 9105

Browser

De standaard browser van de BlackBerry is prima te gebruiken hoewel het uiterlijk wat sober is. Haast alle pagina’s worden goed weergegeven en het scrollen door deze pagina’s gaat zeer simpel met het trackpad. De snelheid waarmee de pagina’s wordt geladen is voortreffelijk gezien de 3G ondersteuning wat het surfgenot natuurlijk alleen maar vergroot.

BlackBerry Pearl 9105