De Sims 3 voor de iPhone

Daar is hij dan, De Sims 3 voor de Apple iPhone en iPod touch, EA heeft ons lang laten lekkerbekken maar is het wel de moeite waard? Kan je je Sims wel makkelijk besturen met een touchscreen? All About Phones zoekt het uit!

De Sims is een van de populairste spellen in het PC wereldje. De Sims 1 en 2 zijn een groot succes en EA heeft er na Need For Speed weer een volwaardige iPhone game bij, namelijk De Sims 3. Het spel krijgt veel media-aandacht en is overal met korting te koop en kost in de Nederlandse winkels zo’n 50 euro. Natuurlijk heeft de afdeling van EA mobile al ervaring met mobiele toestellen waaronder Java-gebaseerde toestellen. Die versies zijn meestal mislukte en zeer simpele ports waarin je je de hele tijd moet doorklikken in vensters.

Nu vragen we ons bij All About Phones af of deze iPhone versie wel een nieuwe volwaardige game is in de App Store en niet gewoon een port van lage kwaliteit. Is die besturing wel makkelijk met zo’n touchscreen en zonder fysiek toetsenbord en muis? All About Phones zoekt het voor je uit in deze review!

Je eigen standaard huis

Kopen

Wandelen

Het kiezen en ontwerpen van je Sim

Als je De Sims 3 voor het eerst opstart moet je eerst je eigen Sim creëren. Je kan zowat alles aan je Sim aanpassen, zowel innerlijk en uiterlijk. Eerst kies je een geslacht, daarna de huidskleur, haarkleur, kapsel en de kleur van je ogen om je Sim eventueel op jou of op iemand anders te laten lijken. Daarna kan je zijn t-shirt, broek en schoenen veranderen.

Als je daarmee klaar bent kan moet je het ‘Persona’ van je sim kiezen. Dat is Simlish(de taal van de Sims) voor je personaliteit in het algemeen. Zoals ‘Jack of All Trades’ , een Engelse bijnaam voor iemand die overal goed in is maar in geen enkel gebied echt uitblinkt, maar ook jerk (lul), maniac (gek), sleaze(lage karakter standaard), nice guy(vriendelijke kerel) en power seeker(veel denken aan geld en macht). Daarna kies je de karaktereigenschappen. Je kan kiezen uit verlegen, prater, goed gevoel voor humor, geen gevoel voor humor, makkelijk onder de indruk, snel verveeld, genie, enz. Je moet er 5 selecteren.

Kiezen

Karaktereigenschappen kiezen

Naam kiezen

Je huis aanpassen en inrichten

Als je begint met spelen krijg je een standaard huis toegewezen, je kan het dus helaas niet zelf bouwen. Je kan wel je huis naar eigen wil aanpassen door nieuwe meubels te kopen en je huidige meubels te verplaatsen. Je kan meubels kopen door in het menu op het zeteltje te tikken waarna je kan kiezen uit 2 opties: een meubelstuk kopen of verplaatsen. Een meubelstuk kopen kan je doen door met simdollars te betalen, die je verdient door te werken, waar je meer over kan lezen in het volgende stukje.

Als je een meubelstuk hebt gekocht kan je die op sommige voorwerpen plaatsen(tafels, aanrechten) maar ook in de kamer op de grond. Tijdens het kiezen van een locatie word je huis in een raster omgetoverd dat bestaat uit allemaal kleine vierkante tegels. Op ieder vierkantje kan je een voorwerp plaatsen. Dit geld ook voor het verplaatsen van voorwerpen.

Je kan je huis niet uitbreiden naar eigen wil. Geen muren plaatsen, verdiepingen maken, behangpapier of verfkleur kiezen etc. Wel kan je na een tijdje te spelen je huis upgraden. De eerste keer kost dit 1000 simdollar. Als je je huis upgrade wordt je huis iedere keer weer een stukje groter en je meubels iets luxueuzer.

Kopen

Verplaatsen

Kiezen van een meubelstuk

Leven binnens- en buitenshuis

Je hebt, ook in je virutele leven, geld nodig om te overleven. Net als in het ‘echte’ leven kan je dit verdienen door te gaan werken. Als eerste moet je dus een job gaan zoeken in de stad. Je kan naar de stad gaan door naar de straat te wandelen en door op het icoontje te tikken waar een flatgebouw op staat afgebeeld. Hier kan je op alle gebouwen tikken. Je hebt commerciële gebouwen waar je kan werken en eventueel kopen en ook gewone huizen waar mensen in leven. Als je in een gebouw kan werken verschijnt de optie ‘Get a Job’ in de lijst, en als je er al werkt kan je gewoon op ‘Get to work’ selecteren. Je begint bij iedere baan met 100 Simdollars per dag en hoe langer je ergens werkt hoe meer geld je per dag krijgt.

Kiezen van een Job

Aangenomen!

Betrapt

Na je werk ben je natuurlijk vrij om te doen wat je wilt. Eerst moet je de behoeften van je Sim respecteren en een sanitair bezoek plegen en eten. Als alles weer op groen staat kan je weer verder. Je kan lekker TV kijken of je gaat lobbyen in de stad. Je kan nieuwe mensen ontmoeten door er simpelweg op te tikken en daarna te selecteren wat je wilt zeggen. Je kan het niet letterlijk opgeven omdat je Sims in hun eigen taal, Simlish, praten maar je kan wel algemeen het gesprek bepalen. Zo kun je kiezen uit begroeten, een mop vertellen, romantisch zijn etc. Er komen meer opties beschikbaar als jou status bij een persoon hoger wordt. Die status kan veranderen door wat je tegen die persoon zegt. Als je veel romantisch doet tegen iemand van het andere geslacht kan je status stijgen naar date, vaste partner en in een verder stadium kan je hem/haar ook verloven en eventueel samen gaan wonen. Je kan natuurlijk ook simpelweg bevriend worden met iemand van het ander geslacht of met iemand van hetzelfde geslacht.

Liefde

Versieren

Praten

Skills en minigames

In het spel zijn er ook verschillende minigames verstopt. Hoe meer je een bepaalde minigame speelt hoe hoger je skills. Je kan koken, vissen, tomaten planten, dingen repareren etc. Zo kan je bijvoorbeeld je televisie repareren. Deze gaat na een bepaalde tijd vonken afgeven en niet meer werken. Je kan hem repareren door delen op een moederbord te vervangen. Je kan ook koken. Hierbij moet je op een ketel tikken als die te warm word om hem zo af te koelen.

Buiten taken zijn er ook nog hobby’s, zoals vissen. Hier moet je je vislijn bewegen door je iPhone te kantelen. Als je een vis beet hebt kan je hem binnenhalen door je iPhone naar jou toe te bewegen. Je kan ook tomaten laten groeien in je tuin. Je hebt wel voor alle bezigheden materiaal nodig wat je kan kopen in een winkel in de stad, bijvoorbeeld zaadjes, vissenvoer, ingrediënten en een reparatiekist.

Repareren

Vissen

Koken

Grafisch staat De Sims 3 zeer goed ten opzichte van andere applicaties. Helaas zijn de graphics net niet zo mooi als EA’s Need for Speed voor de iPhone. Er zijn regelmatig wel nog bugs in het spel zoals door mensen heen wandelen, maar die komen niet zo vaak voor tijdens het spelen van het spel. Verder is alles redelijk simpel uitgewerkt zoals bij de minigames. Zo kan je alleen van links naar rechts bewegen tijdens het vissen, en is het behoorlijk saai. Het opstart menu bevat advertenties naar meer EA games wat best raar is voor een betaald spel.

Natuurlijk heeft EA al wat ervaring vanwege al hun andere iPhone applicaties in de App Store zoals Monopoly en Need for Speed undercover en die hebben ze ook op grafisch gebied gebruikt voor De Sims 3.

Op het vlak van muziek heeft EA niks speciaals gedaan. Je hoort zowel in het menu en tijdens het spelen een herhalend en vrolijk deuntje wat redelijk rustgevend werkt. Verder hoor je op de achtergrond soms vogels fluiten. Als je een activiteit uitvoert zoals de deur openen, zal je het bijpassend geluid horen.

De Sims spreken hun eigen taal omdat de makers niet voor een bepaalde taal wouden gaan. Toch is het gewoon wartaal zonder vaste structuur. Deze taal noemt men Simlish.

Eten

Slaapwel!