Dungeon Hunter voor de iPhone

Dit RPG-spel van Gameloft belooft uren speelplezier, een goed verhaal en verbazingwekkende graphics. Gameloft bracht ons eerder al Gangstar West Coast Hustle en die heeft zeer hoog gescoord.

Het rijk Gothicus staat helemaal op z’n kop als de verloofde van de kroonprins sterft op haar trouwdag. De prins probeert wanhopig zijn geliefde weer tot leven te brengen met zwarte magie. De prinses keert wel terug uit de dood, maar krijgt door de zwarte magie een onverwachte wending en vermoord haar prins, waarna ze zichzelf tot boosaardige koningin van het rijk maakt. De feeën van Gothicus besluiten om de prins een tweede kans te geven en helpen de prins met het heroveren van het rijk.

Het hele spel draait rond het oplossen van raadsels, schatten zoeken en missies uitvoeren. Dit doe je met de hulp van een virtuele joystick, die Gameloft eerder al gebruikte in andere spellen. Het spel werkt via het ‘hack ’n slash’ principe. Dit wil zeggen dat je gewoon rondloopt in een 3D-wereld en monsters tegenkomt die je moet verslaan. Daarbuiten heeft Dungeon hunter een geavanceerd Skill- en puntensysteem om zo je personage te upgraden.

Dungeon hunter

Zoals je in de inleiding al kon lezen loop je in dit spel voortdurend vrij rond in een 3D-wereld waarin je monsters en bandieten moet verslaan. De monsters bestaan vooral uit spinnen, grotere spinnen en zombies. Ieder level heeft zo zijn eigen soort van monsters. Je menselijke tegenstanders hebben vrijwel altijd dezelfde kleren aan en lopen dus niet zo ver uit een. Het spel werkt echt wel rond het verhaal, zo kan je meer info krijgen door met verschillende mensen te praten die je op hun beurt weer missies opgeven. Bijna iedere tegenstander dropt een buit. Die kan verschillen tussen toverdrankjes, wapens of coins (geld). Die kan je dan weer gebruiken om je personage te upgraden.

Dungeon hunter

Dungeon hunter

Dungeon hunter

Het vechten tegen monsters gebeurt zeer simpel. Je kan er op tikken, en er daarna mee vechten door zoveel mogelijk op een knop te tikken en daarna hopen dat het spel je meezit. Buiten het tikken op een knop zijn er nog aspecten die meetellen in het spel, namelijk de Magic en je levenspunten. Tijdens het vechten kan je verschillende magische-truukjes uithalen op je tegenstander zoals een bliksemaanval. Die worden uitgevoerd en bepaald door de fee die je vergezelt in je missie.

Je magie-level wordt duidelijk gemaakt door een blauwe bar links in het scherm, je levenspunten door een rode bar. Deze herladen zichzelf op termijn, maar de beste manier is het gebruik van toverdrankjes. Die ‘potions’ worden door verschillende monsters gedropt en kan je gebruiken om in een fractie van een seconden beide levels weer op 100% te herladen. Een redelijk flauwe poging om het vechten wat intenser te maken, maar helaas niet genoeg.

Het idee achter het spel is wel goed, maar de uitvoering,… laat nog te spreken over. Het klinkt allemaal wel lekker maar het spel bevat vooral wachttijden. Bij ieder level maar wachten en wachten. Als je klaar bent met wachten en je eindelijk iets hebt gekozen, kan je terug wachten. Je kan dan wel aanhalen dat het nodig is omdat de processor van de iPhone dat niet aankan maar waarom kunnen grotere en betere spellen, meestal met een volledig vrije wereld, het dan wel aan?

Choose

Treasure

Dugeon Huner iPhone

Het klinkt raar, zeer raar eigenlijk, maar Dungeon Hunter is net als ganzenlever. Je houdt er van of je houdt er niet van. Als je een fan bent van wachten en roekeloos tikken op je beliefde iPhone, is dit iets voor jou. Natuurlijk bestaat ieder spel uit het tikken op knoppen, maar dat is anders. In dit spel kan je gewoon niks anders doen dan tikken en wachten. Geen strategie, niet nadenken, gewoon tikken. Zo verschrikkelijk is het spel dan ook weer niet. Er zijn wel een paar leuke dingen en je kan je er wel eventjes mee bezighouden om te tijd te doden. Wel véél tijd in ieder geval, maar dat komt niet door de levels zelf…

Maar we hebben een deel van het spel nog niet behandeld, het puntensysteem. Dat werkt redelijk simpel: bij ieder level krijg je skill-points. Die kan je verdelen over je specialiteiten. Die bestaan uit strength, dexterity, endurance en energy, wat staat voor strength, handigheid, uithoudingsvermogen en energie. Des te meer skill-points je toewijst aan een specialiteit, des te beter je er in wordt. Hetzelfde geld voor je magie-krachten. Kledingstukken die monsters laten vallen als je ze verslaat kan je gebruiken en aandoen, om zo je beter te beschermen of je te versterken. Het typische puntensysteem dat je bij alle Hack ’n slash games vindt. Niet zo origineel, maar leuk voor de fanatiekelingen.

Grafisch is Dungeon Hunter een streling voor het oog. Het geeft het idee dat je vrij rondloopt in een mooie, kleurvolle en natuurlijke omgeving. Bomen zijn mooi afgewerkt, de patronen zitten goed en ieder kledingsstuk (uit de honderden die er beschikbaar zijn in het spel) ziet er goed uit in het spel. De monsters zien er helaas wel bijna altijd hetzelfde uit, het enige verschil is dat je verschillende rangen hebt in de monsters. De ene is al wat sterker en slapper dan de ander, maar toch zien ze er allemaal hetzelfde uit.

Helaas is het spel niet vrij en is alles voor je uitgestippeld en is alles op voorrand geprogrammeerd. Als je een bepaald level speelt, zal er op exact dezelfde plaats op exact dezelfde tijd dat zelfde monster weer verschijnen. Je moet tijdens het spel voortdurend een pad volgen, dat je leid tot het einde van het level. Helaas kan je helemaal niet van dit pad afwandelen, wat de vrijheid beperkt. Een ander nadeel daarvan is de camera-hoek. Die is altijd hetzelfde en draait met je mee, met als resultaat dat er soms bomen of andere zaken je zicht belemmeren. Dat maakt het vechten nog minder intens omdat je soms gewoon niks ziet.

Belemmering

In de grotten, mysterieuze catacomben en ondergrondse graftombes vind je altijd dezelfde patronen en decoraties terug. De schilderijen, beeldjes, alles is overal het zelfde en ook niet zo gedetailleerd. Gameloft had wel iets meer moeite kunnen steken op afwisselende patronen en achtergronden, want zo altijd hetzelfde is ook maar niks.

Ook het geluid heeft nog plaats voor verbetering. Je krijgt altijd het zelfde ‘woesh’ geluidje bij het slaan van een monster, hetzelfde ‘aaarggh’ geluidje bij het verslaan van een monster en een diepe zucht als je zelf dood gaat. Ook magie en het oprapen van coins heeft zijn eigen geluidje. Daar buiten speelt de hele tijd dezelfde muziek af in harmonie met fluiten van vogels. Gelukkig heeft Dungeon Hunter een ingebouwde muziek-speler die je toelaat om naar muziek van je iPod te luisteren tijdens het spelen. Zeker een pluspunt.