Fast & Furious The Game voor de iPhone

Fast & Furious the game is het iPhone-spel van de bekende filmreeks met Vin Diesel in de hoofdrol. Kan het spel op tegen Need for Speed Underground? All About Phones zoekt het voor je uit!

Het spel is ontwikkeld voor de nieuwste Fast & Furious film met Vin Diesel in de hoofdrol. De bedoeling is ook dat je alle racescènes in de film naspeelt. De hele film draait om straatraces en dat valt duidelijk te merken in het spel. Vin Diesel, of een van de andere karakters uit de film, komen helaas niet voor in het spel. Wel kan je scènes uit de film naspelen.

Het f&f splashscreen

Race

Score

Er zijn nu al veel racegames in de AppStore. Het is erop of eronder voor race applicaties, aangezien het idee al lang is uitgewerkt in de AppStore. Veel uitgevers en ontwikkelaars hebben al een applicatie uitgebracht over een film, maar dat is meestal gewoon één groot interactief reclamefilmpje. Is Fast & Furious nu een race game of niet? Is hij een waardige concurrent voor de andere race games? All about phones zoekt het uit!

Race games voor de iPhone zijn altijd riskant voor ontwikkelaars omdat de gebruikers de accelerometer(beweginsmeter) willen gebruiken en niet de standaard knopjes om te sturen.

De besturing in het spel varieert ontzettend fel bij iedere auto. De ene is praktisch onmogelijk om te besturen maar gaat dan weer supersnel, de andere is makkelijk te besturen maar gaat redelijk traag. Bij de meeste auto’s is bochten nemen echt een probleem.Wat opvalt is dat er geen kaart aanwezig is in Story mode maar alleen een verticale lijn waarop jij en je tegenstander(s) worden op afgebeeld om je een beeld te geven wie er eerste staat en hoe ver het nog is tot de finish. Dus een kaart met shortcuts, bochten en checkpoints vind je alleen in GPS mode.

Racen

Een missie

Een missie

Story Mode

In story mode speel je de verschillende scènes na in de film Fast & Furious 4. Iedere scène bestaat uit 3 delen die je moet voltooien om de volgende scène te unlocken. Je moet Persuit Mission, Drift Race en Road race.

Persuit mission is bij iedere scene uniek. Zo moet je benzinetankers omverrijden, auto’s van de weg rijden en nog veel meer. Drift race verschilt niet zo veel van road race, buiten het feit dat je in een drift race moet ‘pink slippen’. Dit betekent dat je je eigen auto kiest en ook die van je tegenstander. Als je wint krijg je de auto van je tegenstander, als je verliest krijgt hij die van jou. Road race is het klassieke straatracen maar dan iedere keer in een ander parcours.

Quick race

Er is ook nog Quick race. Quick race is nog uitgebreider dan story mode want het bevat zo’n 7 modes. Road Race, Drift race, Drag race, GPS race, Tunnel run, Persuit en Evade. Road race, drift race en Drag race zijn bijna hetzelfde maar verschillen een beetje van besturing en principe.Bij GPS race moet je, net zoals bij de andere modes, als eerste de finish halen. Het unieke aan GPS modus is dat je een kart ziet van het parcours rechts bovenaan. Je kan met de hulp van de kaart je tegenstander afsnijden.
Bij Tunnel run moet je als eerste uit een ondergrondse tunnel geraken zonder je motor te overbelasten (schakelen doe je door op de snelheidswijzers te tikken).

In Persuit mode moet je je tegenstanders van de baan rijden door er zo hard mogelijk tegen te rijden. In Evade moet je ontsnappen aan de auto’s die je achtervolgen en proberen te ‘vermoorden’.

Quick race keuzes

Game over

Slippen

Multi-Player

Fast & Furious heeft ook een teleurstellende compete online functie en een Multiplayer functie. De compete online functie is niet wat je denkt, maar gewoon een online puntensysteem waarmee je jou score kan vergelijken met die van andere spelers. Niet tegen elkaar racen. Wi-Fi multiplayer is wel een groot pluspunt. Als iemand op hetzelfde netwerk zit als jij kan je er tegen racen. Voor de fun of in Pink slip mode. Pink slip mode betekent dat je de auto krijgt van je tegenstander als je wint, of andersom.

De iPhone is natuurlijk geen PS3 en blijft een mobiele telefoon. Toch laten de graphics van het spel veel te wensen over. De auto’s zijn redelijk vierkantig, de ruiten spiegelen niet, de hele tijd hetzelfde patroon en hier en daar een kleine bug. Dat is redelijk spijtig, omdat we bij Need for speed undercover de graphics toch op een hoger niveau zagen. Ligt het aan het niveau van de hoogbetaalde EA-ontwikkelaars dat NFSU betere graphics heeft of hebben de ontwikkelaars van I-play nog niet genoeg iPhone ervaring? I-play heeft al een aantal games uitgebracht in de AppStore buiten dit spel, en ook die stellen wat teleur op grapisch vlak, geen uitzondering voor Fast & Furious the game.

Er zijn helaas ook geen actiefilmpjes tussen de levels in, wat redelijk spijtig is. Je bent dus niet betrokken met de acteurs van de film. Je zou denken dat er niet zoveel geld is gestoken in deze officiële game voor Fast & Furious.

Crashende auto

Game over

Op basis van geluid is het spel in orde, de slip- en botsgeluiden komen niet te laat. Het spel stelt wel teleur omdat er, helaas, geen achtergrondmuziek aanwezig is tijdens het racen. Alleen tijdens het kiezen van een scène of level in het menu is er een deuntje voorzien op de achtergrond.