Gangstar: West coast hustle voor de iPhone

Gangstar heeft bijna alles weg van Rockstar’s GTA-serie en heeft ook alle succesfactoren van de serie. Vrij rondlopen in een 3D-wereld, missies, minigames en een goed verhaal. All About Phones neemt het spel onder de loep.

We kennen allemaal de wereldberoemde GTA-serie voor zowel mobiele telefoons, consoles en computers. Helaas moeten we nog wachten op Rockstar tot we eindelijk een GTA-spel krijgen voor de iPhone. Gameloft zag hier een kans en heeft die gegrepen en zijn bekende Gangstar franchise helemaal omgetoverd tot een geweldig mooie 3D-omgeving.

De vraag blijft of dit nu een goedkope rip-off is of een leuk spel. Het moeilijke aan de iPhone blijft natuurlijk de besturing, aan gezien er praktisch geen knoppen voorzien zijn op het toestel. All About Phones geeft antwoord op al deze vragen in deze review van Ganstar: West Cost hustle voor de iPhone.

Een volledige 3D-wereld waar je vrij in kan rondlopen en navigeren, daar heb je een zeer goede besturing voor nodig. Zeker op een toestel zoals de iPhone, dat bijna geen knoppen heeft en slechts één groot scherm. Met als resultaat dat alle besturingsmiddelen van het spel op het scherm moeten. De veel gebruikte snelheidsmeter kennen we nu al wel, maar kan je daar echt nauwkeurig en precies mee werken?

Gangstar

Hummer

Politie

Gameloft trekt bij dit spel de bekende joystick door naar de iPhone onder de naam van virtual joystick. Natuurlijk kennen we dit al bij andere spelen maar die van Gameloft werkt toch iets netter en precieser. Deze joystick kan je alleen maar gebruiken tijdens het wandelen. Tijdens het besturen van een auto schakelt de besturing automatisch over. Voor het besturen van de auto kan je kiezen uit een virtueel stuur, de accellerometer en een soort balk dat je van links naar rechts kan slepen met je vinger. Om te versnellen of te remmen kan je kiezen tussen twee virtuele pedalen of diezelfde balk als bi de besturing, maar dan verticaal.

Al bij al werkt de besturing netjes. Er is ook overal aangedacht, zo rijden sommige auto’s beter of sneller dan andere modellen die te vinden zijn in het spel. Natuurlijk kan je in het spel ook vechten met iemand. Dit kan je doen door je eerst op iemand te focussen door op die persoon of dat voorwerp de tikken. Daarna verschijnt de ‘vecht-knop’ in beeld waardoor je zeer simpel iemand kan slaan. Je tegenstander verweerd zich bijna nooit. Als je je 5 minuten niet verweerd in een gevecht met iemand gaat er slechts een paar procent van je gezondheid af. Het vechten in het spel is dus echt saai en zeker niet leuk of moeilijk.

Wandelen

Besturing

Gevecht

In GTA-spelen zit normaal altijd een verhaal, in Gangstar niet echt. Gameloft heeft die tijd er niet echt aan besteed en gewoon een gangster ontworpen die rond loopt in west Los Angeles en daar -natuurlijk- mensen vermoord, goederen transporteert en races uitvoert. Iedere keer als je een aantal missies doet ontmoet je weer nieuwe mensen die je ook nieuwe missies kunnen geven om zo het spel uit te kunnen spelen. In totaal zijn er zo’n 50 verschillende missies in het spel.

In het spel zijn ook verschillende minigames verstopt. Die kan je activeren als je in een speciaal voertuig stapt zoals een ambulance of in een auto van een hamburgerrestaurant om zo hamburgers te leveren. In de ambulance kan je zieke patiënten ophalen met je ambulance en ze daarna brengen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis brengen.

Briefing

Missie completed

Spy

Het allerleukste aan Gangstar is natuurlijk de 3D wereld waar je vrij in kan rondlopen en rijden. Het is simpelweg fantastisch. Je kan eindeloos rondrijden, over obstakels rijden, politie afschudden, en nog veel meer. Naar onze mening is dit het leukste deel van het spel en maakt het het spel ook zo uniek ten opzichte van andere spelen in de App Store.

In het spel zijn ook verschillende winkels. Hier kan je onder andere wapens en auto’s kopen. Nu, auto’s kopen heeft eigenlijk totaal geen zin omdat ze gewoon voor het rapen liggen op de straat. Je gaat langs een auto staan, tikt op een knopje en de auto is van jou en je kan er zoveel mee rijden als je wilt.

Er zijn verschillende auto’s voorzien in het spel die overal rondrijden. Zo zie je auto’s die toevallig veel op een Mini cooper lijken, en zelfs de typische Amerikaanse Hummers. Natuurlijk zijn er ook geweldige Ferrari’s en Lamborghini’s en andere dure, snelle auto’s. Samen met die auto’s en de talloze wegen in het spel kan je je stoutste dromen waarmaken.

Mini

Ferarri

Auto

Als je tijdens het spelen van het spel het niet kan laten om iemand omver te rijden of een auto te pikken én er is toevallig een agent of politie-auto in de buurt, heb je het zitten. De hoeveelheid politie die je je volgt wordt duidelijk gemaakt door middel van kleine schilden die in de bovenhoek van je scherm verschijnen. Iedere keer dat je iets fout doet komt er een schild bij. Deze kan je kwijt spelen door op de kaart te zoeken naar plaatsen die eveneens gemarkeerd zijn met datzelfde schild. Op die plaats vind je een zwevend sterretje waar je door kan rijden waarna je weer één schild verliest.

Als je tijdens het vechten geraakt word gaat er weer een paar procent van je gezondheid af. Maar dat is bijna onmogelijk tenzij je je iPhone voor een half uur links laat liggen tijdens een gevecht. Maar je kan wel gezondheid verliezen als je geraakt wordt door een auto of als er een auto ontploft. Als je aan het rijden bent toont diezelfde balk de toestand van je auto.

Gangstar is altijd al een spel voor Java-telefoons geweest en om het spel naar de iPhone te kunnen brengen heeft Gameloft alles volledig gerestyled in een fantastische 3D omgeving. Toch zijn er een paar kleine foutjes in het spel, zo kun je gewoon door lantaarnpalen en verkeersborden rijden.

Om die geweldige graphics te verwerken is er geheugen nodig. Heel veel geheugen. Zo is draait het spel zeer moeilijk op een iPhone 3G of 2G. Om het spel werkend te krijgen zal je eerst je Safari-tabbladen moeten sluiten en je toestel in Vliegtuigmodus moeten zetten. Ons is het gewoon gelukt door je iPhone te herstarten en daarna direct de applicatie te openen. Maar als je het eenmaal werkend hebt gekregen, speelt en ziet het spel er fantastisch uit.

Als je in een auto zit heb je de kans om een radio zender te kiezen. Je hebt keuze uit zenders met verschillende muziekgenres zoals rock en pop. Iedere zender is uitgerust met verschillende grappige commercials die echt nergens op slaan, zoals die van een winkel waar je de minst-originele kleren kan kopen zodat je niet meer opvalt op straat. In het spel zelf zijn alle acties uitgerust met de bijpassende geluiden, vooral de geluiden bij het slippen van een auto zijn super.

Loading

Carjacking

Politie