Guitar Hero – World tour mobile voor Symbian

Guitar Hero World Tour Mobile is de nieuwste titel van de Guitar Hero-serie, na de gameconsoles en de iPhone is het nu ook tijd voor de Symbian toestellen. All About Phones testte of het spel voldoende in zich heeft om een grote rockster te worden!

guitar hero world tour x1

Guitar Hero World Tour Mobile is een titel die bij velen als muziek in de oren zal klinken. Wie heeft er nog niet in een arcadehal met een gitaar in zijn handen staan rocken of op een feestje de sterren van de hemel gespeeld? Voor hen die onbekend zijn met het relatief nieuwe genre ‘Rhythm Simulation’ hierbij een kleine uitleg: Guitar Hero is een serie spellen die voor de ‘grote’ gameconsoles is ontwikkeld. Bij het spel zat naast het schijfje een gitaar om het rockgevoel zo goed mogelijk te simuleren. Tijdens het spelen van de game moet je op de juiste momenten de juiste snaren aanslaan waardoor het nummer klinkt zoals het ooit bedacht is.

De mobiele versie is niet uitgerust met een losse gitaar maar moet bediend worden met de toetsen of het touchpad. Wij testen de Symbian-variant met een Nokia E75 om te kijken of we ook rocklegendes kunnen worden.

Gameplay

Na het opstarten van de game kom je in het hoofmenu van het spel terecht, je kunt alleen kiezen voor een career, of rocken in de N-Gage-arena. Voor je aan rocken toekomt in je nieuwe carrière moet je kiezen onder welke omstandigheden je wilt spelen. Na het kiezen van de moeilijkheidsgraad kom je in een menu met een vijftal nummers waar je uit kunt kiezen.

Per nummer kun je zowel de gitaar als de drums bespelen waardoor je een extra uitdaging erbij krijgt als aankomende rockster! Na het kiezen van een nummer kunnen de eerste noten en drumlines gespeeld worden.

Guitar hero world tour 1

guitar hero 3

guitar hero 5

Het spelen van de verschillende nummers is in de basis voor zowel de gitaarsolo’s als de drumlines gelijk. Er komen 3 lijnen in beeld waarop afhankelijk van het nummer rondjes langs komen schuiven. Het aanslaan van de noten doe je bij de gitaren met [1,2,3], [4,5,6] of [7,8,9] of een combinatie hiervan. Tijdens het drummen moet je gebruik maken van [1,2,3] en [4,5,6] voor de normale drums en om het voetpedaal aan te slaan gebruik je [7,8,9].

guitar hero 6

guitar hero 7

guitar hero 8

In bovenstaande afbeeldingen zie je in de eerste twee plaatjes de gitaarlayout, in de derde afbeelding zie je een horizontale paarse lijn die aangeeft dat er op het voetpedaal gedrukt moet worden. Tijdens het spelen kom je zo af en toe stervormige noten tegen, als je deze serie goed afrondt krijg je bonuspunten die je door te schudden of door de centertoets te gebruiken vrij kunt maken. Er komen dan bliksemschichten waardoor je puntenaantal snel oploopt. Er zijn verschillende bonussen te verdienen door bijvoorbeeld vijf nummers geheel uit te rocken of minimaal 300 notes achter elkaar aan te slaan.

guitar hero female guitar hero female

De keuze uit rocksterren is in het begin van het spel minimaal, je keus is beperkt tot de mannelijke rocker in de vorm van Axel Steel of een vrouwelijke in de vorm van Jude Nails. De gitaren hebben een iets breder assortiment met vier stuks, maar hier is de keuze ook niet echt uitgebreid. Voor de telefoon is dit geen enkel probleem omdat je tijdens het spelen alleen de rocker aan het einde van de gitaarhals ziet.

guitar hero gitaar 1

guitar hero gitaar 2

guitar hero gitaar 3

Graphics

Guitar Hero is een spel dat geen hoge eisen aan de graphics stelt. Het spel is simpel en doeltreffend vormgegeven, je kijkt op de hals van de gitaar waarop de noten verschijnen, aan het einde van de gitaarhals staat een klein podium met daarop je gekozen rocker. Doordat je blik gefocust is op de gitaarhals zie je bijna niet wat er verder op het scherm gebeurt. De menu’s zijn redelijk goed leesbaar en alles is goed terug te vinden.

guitar hero 9

guitar hero 10

guitar hero 11

Audio

Audio is waar dit spel om draait, de liedjes worden zo goed mogelijk uit een mobiele telefoon op mp3-niveau ten gehore gebracht. Je hoort het duidelijk als je een toon te laat of niet aanslaat. Als je een reeks van goede aanslagen hebt krijgt het publiek het meer en meer naar zijn zin en worden de toeschouwers uitbundiger. Vanzelfsprekend komt er geen Dolby surroundsound uit, maar het spel klinkt goed!

Guitar hero 12

Guitar hero 13

Guitar hero 14