HTC Snap

Begin juli ontvingen wij van HTC de HTC Snap. De HTC Snap is een Windows Mobile Standard-smartphone zonder touchscreen. Aan de voorkant van het toestel zit een volledig qwerty-toetsenbord waardoor het toestel goed geschikt zou moeten zijn voor snel e-mailen, sms’en en andere kantoorfuncties. In onze verkleinde review gaan we kijken of de HTC Snap een goede zakelijke communicator is.

Op 1 april 2009 lanceerde HTC de HTC Snap, ook wel de S522. De HTC Snap heeft een volledig qwerty-toetsenbord aan de voorkant van het toestel en heeft geen touchscreen. Het toestel is de opvolger van de HTC S620. Het toestel heeft ook veel weg van verscheidene BlackBerry-toestellen, zoals de BlackBerry Bold of Curve) en de Nokia E71. Hieronder staan de belangrijkste specificaties van de S522 uiteengezet.

Merk HTC
Type Snap (S522)
Besturingssysteem Windows Mobile standard 6.1
Scherm resolutie QVGA, 320×240 pixels
Accu 1500mAh
Processor en Geheugen
Processor 528MHz Qualcomm (MSM 7225)
RAM 192MB
Geheugenkaart Type Micro SD
Intern geheugen 256MB
Verbindingstypes Gsm/gprs (quad-band)
3G UMTS/HSDPA
Bluetooth Bluetooth 2.0 +EDR en A2DP
Wifi Wifi 802.11 b/g
GPS aGPS
Communicatie poort Micro-USB
Camera 2MP, fixed focus

Het duurde even voordat we van HTC de Snap ontvingen voor een review. Oorspronkelijk hadden we het toestel al begin juni verwacht, maar volgens HTC was er een probleem met de software waardoor we het toestel later kregen. Na een controle van de software, nadat we het toestel begin juli ontvingen, bleek de software van begin mei te zijn wat uiteraard opmerkelijk was.

HTC Snap

Design

De Snap is een slank toestel en oogt compact. Doordat het scherm in landschaporiëntatie is geplaatst op het toestel is de telefoon breder dan gemiddeld. Het toestel is ongeveer even breed en lang als een iPhone en is daarmee groter dan het toestel eruitziet. Het toestel ligt goed in de hand en voelt niet al te zwaar aan. Ook voelt het toestel erg degelijk aan.

Aan de linkerkant van het toestel zit een volumeregelaar. De volumeregelaar lijkt een beetje op een Micro-SD slot, maar probeer de volumeregelaar niet te verwijderen om een Micro-SD-kaart te plaatsen. HTC had beter kunnen aangeven dat het om een volumeregelaar gaat door bijvoorbeeld twee kleine icoontjes erbij te zetten. Aan de rechter zijkant zit een mini-USB-aansluiting die ook gelijk de headsetuitgang is. De gekozen locatie vinden wij erg onhandig, zeker indien je een headset wilt aansluiten. De telefoon met aangesloten headset in de broek is vrijwel onmogelijk.

HTC Snap

HTC Snap

Aan de voorkant van het toestel zit een 2,4″ QVGA-scherm. Daaronder zit een bel- en ophangknop, enkele navigatieknoppen en een trackball. Daaronder zit een querty-toetsenbord met enkele extra functieknoppen. Bovenin zit een luidspreker voor als iemand belt met links en rechts bevinden zich de status-leds. Onderin zit een microfoon. Op de achterkant vinden we een 2-megapixelcamera met een luidspreker voor onder meer muziek en oproepen.

HTC Snap

HTC Snap

HTC Snap

HTC Snap

Scherm

Op de HTC Snap zit een 2,4″ QVGA TFT-LCD met LED-achtergrondverlichting. Het scherm is relatief klein vergeleken met dat van de meeste toestellen die tegenwoordig uitkomen. Ook is de resolutie laag waardoor er soms maar weinig in een keer op het scherm te zien is, zoals bij Internet Explorer mobile en Live Messenger. De helderheid van het scherm is prima.

Toetsen

Om door het menu te bladeren is de trackball nodig, het witte balletje in het midden. Wij vonden de trackball niet erg lekker werken. De reactie van de trackball is wisselend, soms reageert de trackball direct en soms moet je meerdere keren naar onder of opzij rollen voordat er een reactie op het scherm plaatsvindt. Ook is het niet makkelijk snel vier stapjes naar onder door het menu te lopen. Een standaard D-pad met vier richtingen werkt over het algemeen veel betrouwbaarder en sneller. Wat ons ook opviel is dat de trackball in maximaal vier richtingen werkt (onder, boven, links en rechts). Dit is erg onhandig in applicaties als Google Maps of Internet Explorer, waar het vaak gewenst is om schuin te kunnen scrollen. De uitvoering van de trackball is zwak te noemen. De andere navigatieknoppen bovenop zijn lekker groot en daardoor goed te gebruiken. Veel navigatieknoppen hebben een dubbele functie door ze lang in te duwen.

HTC Snap

Over het qwerty-toetsenbord zijn we evenmin heel erg te spreken. De knoppen zijn zeer klein en met de duimen nauwelijks te bedienen. De letters op een onscreen toetsenbord van de iPhone zijn nog groter. Toetsenborden van de Nokia E75, HTC TyTN-serie en Nokia N97 zijn een stuk prettiger in gebruik. De knoppen zijn niet te zwaar om in te duwen, dus met kleine vingers is het toetsenbord mogelijk goed te bedienen. Wat ons ook tegenviel was het typen van getallen of vreemde tekens. Hiervoor is de functieknop links onderin nodig. De combinatie van de functieknop en cijfertoetsen is zeer ongelukkig geplaatst. Het was makkelijker geweest als met de linkerduim de functieknop was in te duwen en met de rechterduim een cijfertoets. Dat is nu onmogelijk, wat het typen vertraagt.

Unboxing van HTC Snap

HTC Snap

In de doos van de HTC Snap vinden we uiteraard de lader die elke producent mee levert bij haar toestellen. Daarnaast zit er een standaaard headset in het toestel waarvan de kwaliteit wat te wensen overlaat aangezien de tonen eruit niet erg prettig zijn. De bas komt nauwelijks tot zijn recht en lage tonen komen niet goed over. Ook zit er een data-kabel bij zodat je alles kunt overzetten naar je pc.

Interface en toepassingen

Op de HTC Snap draait Windows Mobile Standard 6.1. Naast de Standard-versie is er ook een Windows Mobile Professional versie die terug te vinden is op Windows Mobile-toestellen met touchscreen. Hier zit dan ook het grootste verschil tussen de Standard- en Professional-versie, geen ondersteuning voor touchscreen op de HTC Snap. De besturing van het toestel is hierdoor anders omdat vrijwel alles via de trackball en toetsenbord gaat. Een groot nadeel van de Standard-versie is dat er lang niet zo veel software voor te vinden is als voor de Professional-versie. Dit komt doordat de meeste Windows Mobile-telefoons tegenwoordig touchscreentelefoons zijn, uitgerust met Windows Mobile Professional. Sommige Windows Mobile software werkt op beide besturingssystemen maar veel software voor de Professional-versie zal niet werken op Windows Mobile Standard.

Door de 528Mhz-processor draait alles erg soepel en gaat alles erg snel. Door de 1500 mAh-batterij gaat het toestel ook lang mee en komt het toestel gemakkelijk de dag door. Met niet al te intensief gebruik is twee dagen ook haalbaar. In de bovenbalk op het hoofdscherm is zichtbaar of er nieuwe berichten zijn, gemiste oproepen, netwerk verbinden (met signaalsterkte) en batterijduur. Deze balk is in vrijwel iedere applicatie zichtbaar, maar geeft helaas niet de tijd weer. Ook hebben we zo snel geen instelling gevonden die wel de tijd laat weergeven in de bovenste balk, waar dit bij Windows Mobile Professional wel in te stellen is.

HTC Snap interface hoofdscherm

HTC Snap interface startmenu

Op het hoofdscherm is groot de tijd zichtbaar met de datum. Ook kun je snel zien het aantal nieuwe e-mails, sms’jes, gemiste oproepen en het eerstvolgende agendapunt. Door naar beneden te scrollen komen andere mogelijkheden in beeld, zoals nieuwe sms’jes lezen, nieuwe e-mails lezen, Live Messenger, weerapplicatie (die helaas niet werkte), Internet Explorer favorieten, muziek en instellingen. De applicaties zijn te bereiken via het startmenu. Sommige applicaties staan in onderliggende mappen waardoor ze wat lastig benaderbaar zijn. Vooral enkele instellingen zitten ver weggestopt en zijn slechts te vinden door vele menu’s door te bladeren.

Op het toestel staat standaard Office Word, Excel en Powerpoint geïnstalleerd. Helaas is het met deze versies enkel mogelijk om documenten te bekijken en niet te bewerken. Toch kan het soms handig zijn om een Word-document snel te bekijken. Naast Office is er een pdf-reader aanwezig en ook Google Maps, Live Messenger, Java emulator en vele standaard Windows Mobile- en HTC-programma’s ontbreken niet. Het toestel is hiermee erg compleet geleverd en veel extra software is niet nodig. Een navigatieprogramma ontbreekt, wij beschouwen Google Maps niet als navigator. Aangezien het Windows Mobile Standard betreft zal het lastig zijn een goed navigatieprogramma te vinden. Wat ons ook opviel is dat de meeste software uitgaat van een numeriek toetsenbord. Een functie binnen een programma is vaak gekoppeld aan een cijfertoets. Doordat de cijfers lastig te typen zijn werkt dit wat minder prettig en snel dan bij bijvoorbeeld de HTC S740.

HTC Snap interface internet explorer

HTC Snap interface internet explorer

Voor internet beschikt de HTC Snap over Mobile Internet Explorer. Helaas werkt deze browser een heel stuk minder goed dan Opera Mobile, dat op de touchscreentoestellen van HTC te vinden is. Zo worden vele websites niet geheel goed weergegeven en ondersteunt de website geen transparante achtergronden bij afbeeldingen. Hieronder staat een foto van onze website ter illustratie van de browserweergave. Door HSDPA en UMTS gaat het browsen wel snel, ook zoomen gaat soepel. Het browsen door de site gaat via een muis. Deze is te besturen met de trackball maar helaas is het niet mogelijk om schuin te scrollen zoals we al eerder schreven.

De HTC Snap is in eerste instantie niet op de markt gebracht als multimediatoestel, toch bezit het toestel de nodige multimediafuncties. Zo heeft de HTC Snap een foto- en videocamera, muziekspeler, videospeler en de mogelijkheid voor slideshows van foto’s.

De muziekspeler lijkt veel op de muziekspeler die we ook kennen van HTC-toestellen met touchscreen. De muziekspeler is erg uitgebreid en je kunt eenvoudig muziek vinden op Artiest, Genre, Afspeellijsten en Album. Ook het afspelen gaat eenvoudig en soepel. Het geluid dat uit de Snap komt is wel wat schel en niet geweldig te noemen. Via A2DP of een headset zal het geluid beter klinken. De muziek kan op de achtergrond door blijven spelen, al vertraagt dit wel het toestel.

HTC Snap interface audio beheer

HTC Snap interface audio afspelen

De Snap heeft ook een 2-megapixelcamera om snel een foto te maken. Verwacht van de camera geen al te hoge kwaliteit. De camera is ook in staat om filmpjes op te nemen en weer terug af te spelen. Aangezien het een mini-review is en het toestel niet op de markt is gebracht als multimediatoestel gaan we verder niet in op de camera.

Voor de genomen foto’s en andere afbeeldingen is er een albumviewer aanwezig. Hierin kun je eenvoudig en mooi de foto’s terugkijken. Ook is het mogelijk een slideshow in te stellen.

HTC Snap interface foto overzicht

HTC Snap interface slideshow opties

Camera

De camerakwaliteit hebben we vergeleken met die van een Apple iPhone 3G. De toestellen beschikken over nagenoeg dezelfde camera. Hoewel de kwaliteit gelijk zou moeten zijn, zijn de foto’s van de iPhone 3G toch wat beter dan die van de Snap.

HTC Snap camera

Apple iPhone camera

HTC Snap camera

Apple iPhone camera

HTC Snap camera

Apple iPhone camera

Telefonie en sms

Het bellen van een contactpersoon is heel erg eenvoudig. In het hoofdscherm kun je de naam van de persoon die je wilt bellen intypen. Bij het intypen van “Da” verschijnt het nummer van mijn collega Danijel. Door de contactpersoon te selecteren en op de groene beltoets te duwen wordt de contactpersoon gebeld. Het is ook mogelijk door op de entertoets te duwen meer contactinformatie op te vragen. Via het vervolgscherm kun je kiezen om de contactpersoon te mailen, sms’en of te bellen.

HTC Snap interface persoon selecteren

HTC Snap interface contact opties

Tijdens het bellen is er via het menu de mogelijkheid de speaker aan te zetten of het nummer op te slaan. Ook is het mogelijk om snel de agenda te benaderen tijdens een gesprek om zo tijdens het bellen de agenda te controleren of een agendapunt in te voeren.

HTC Snap interface belopties

HTC Snap interface sms gesprek

De sms-functie verschilt op de HTC Snap niet zo veel van die op Windows Mobile-toestellen met touchscreen. De sms’jes worden als een gesprek weergegeven. De sms-applicatie werkt goed alleen blijft het typen van een bericht met de kleine toetsen erg lastig.

E-mail en Inner Circle

Net als sms is e-mail op Windows Mobile Standard ook niet heel erg anders dan op de Professional-variant. Het is mogelijk om meerdere postbussen toe te voegen. De HTC Snap ondersteunt Exchange, IMAP, POP3 en Hotmail (via Live Messenger in te stellen). Vanuit het hoofdscherm is het mogelijk om te zien of er nieuwe berichten zijn. Een groot voordeel van Windows Mobile 6.1 is de ondersteuning voor HTML e-mail. Hierdoor zien de meeste e-mails er goed uit.

HTC Snap interface e-mail startscherm

HTC Snap interface html e-mail

Op de HTC Snap staat HTC Inner Circle, hiermee is het mogelijk door met de groene knop op het toetsenbord de e-mailberichten van je favorieten personen te bekijken. Helaas leek bij ons Inner Circle alleen te werken met een Live Messenger-account en niet met een IMAP-account die we hadden ingesteld. Ook vinden we het jammer dat Inner Circle alleen e-mail ondersteunt en geen informatie geeft over laatste sms’jes en gesprekken. Het idee van Inner Circle is goed maar de uitvoering is wat mager.

Exchange

Een groot voordeel van Windows Mobile is de perfecte integratie met Exchange. Op de HTC Snap werkt Exchange niet anders dan op Windows Mobile toestellen met touchscreen. Instellen van Exchange kan soms wat lastig zijn, maar het werkt probleemloos. Via Exchange is het mogelijk om de agenda, contactpersonen, e-mail en taken te synchroniseren. Het grootste voordeel hiervan is dat de agenda, contactpersonen en e-mail altijd up to date zijn op de telefoon en de server.

HTC Snap interface exchange