Kodak Ektra review: voor de cameraliefhebber

Met de Kodak Ektra heb je op elk moment van de dag een compactcamera op zak. De telefoon lijkt daar namelijk heel erg op. In deze Kodak Ektra review lees je alles over de camera en de functies die op deze telefoon zitten.

Kodak staat bekend om fotografie. Dat is waar het bij deze telefoon ook voornamelijk om draait. De telefoon is vorig jaar in oktober uitgebracht en kan sinds december gekocht worden. De Kodak Ektra draagt de merknaam van het bedrijf, maar is onder licentie uitgebracht. Het Engelse bedrijf Bullit Group heeft namelijk de licentie. Dit bedrijf is dan ook verantwoordelijk voor de totstandkoming van de Ektra.

Is de Ektra écht een betere cameratelefoon? Of is het vooral uiterlijke schijn?

De afgelopen dagen ben ik op pad gegaan met de Kodak Ektra. Natuurlijk vooral om de camerafuncties van het toestel uit te proberen. Is de Ektra echt een betere cameratelefoon dan ‘normale’ smartphones? Of is het vooral uiterlijke schijn? Die vraag zal ik in deze Kodak Ektra review proberen te beantwoorden.

De camera valt meteen op wanneer de telefoon uit de doos wordt gehaald. De Kodak Ektra heeft namelijk een grote lens die aan de achterkant uitsteekt. De behuizing lijkt op leer, maar is van plastic gemaakt en de zijkanten zijn van metaal. Wat ook erg opvalt is de dikte van de telefoon, hij is namelijk 1,4 centimeter dik. Dat is een stuk dikker dan de smartphones van tegenwoordig. Ondanks de dikte weegt de telefoon 163 gram, dat is niet zo veel.

De onderkant van de telefoon heeft een kromming, hierdoor geeft het een écht cameragevoel. De kromming zorgt ervoor dat je een goede grip bij het fotograferen hebt. Daarnaast wordt er ook een zwarte handstrap met de telefoon meegeleverd. Deze kun je om een gaatje in de behuizing doen. Net als bij een echte camera.

Aan de zijkant van de telefoon zitten knoppen voor het vergrendelen, het regelen van het volume en het gebruiken van de camera. De cameraknop werkt als sluiterknop. Als je de knop licht ingedrukt houdt, stelt het scherp. Je maakt een foto wanneer je de knop verder indrukt. De snelkoppeling naar de camera is door twee keer op de cameraknop te drukken. Tijdens het fotograferen kunnen de volumeknoppen ook als functieknoppen dienen. Dat kan in de camera-app ingesteld worden. De volumeknoppen kunnen als sluiter of zoom gebruikt worden.

De camera heeft de Sony IMX230-beeldsensor. Dat is een sensor die in 2014 werd uitgebracht. De Kodak Ektra heeft een 21-megapixelcamera met een lens die een diafragma van f/2.0 heeft. De voorcamera heeft een resolutie van 13 megapixel.

Kodak Ektra

Omdat de sensor in 2014 is ontworpen, is het niet de allernieuwste. De camerasensoren die nu in smartphones zitten zijn nieuwer. Een 21-megapixelcamera komt ook steeds vaker in telefoons voor. Het diafragma is redelijk hoog, maar dat valt ook mee. Kodak Ektra heeft geen optische zoom. Dat heeft geen enkele smartphone, maar toestellen als de LG G6 en Apple iPhone 7 Plus komen er wel in de buurt. Kodak had zich hier bovendien juist kunnen onderscheiden van de ‘gewone’ cameratelefoons. Jammer.

Toch weet Kodak zich wel de onderscheiden met een groot aantal mogelijkheden in de camera. Er zitten verschillende camerafuncties op de telefoon, zoals Landschap, Portret, Sport en Nacht. Je hebt dus eigenlijk een ‘échte’ compactcamera in handen. De meeste smartphones bieden deze functies namelijk niet. Ook is er de ‘Handmatig’-functie, waarmee je de iso, het diafragma, de scherpte en andere functies bepaalt. De handmatige-functie werkt redelijk goed.

De camera schiet redelijk detailrijke foto’s

De camera schiet redelijk detailrijke foto’s. Vooral bij de camerafunctie ‘Bokeh’ en ‘Macro’. Als je foto’s automatisch schiet is er veel ruis te zien. Je moet de foto ook een paar keer opnieuw maken tot hij goed lukt. De automatisch gemaakte foto’s zijn vaak overbelicht en onscherp. Het kan dus geen kwaad om zelf met de instellingen aan te passen om tot betere resultaten te komen. De kleuren zien er ook best wel grauw uit. Automatische foto’s worden snel gemaakt, maar bij de andere functies duurt dat iets langer. Bewegend foto’s maken gaat ook redelijk goed, de foto wordt namelijk niet heel onscherp.

Naast de verschillende cameramogelijkheden zijn er ook Kodak-apps. Zo heb je Kodak-prints waarmee je foto’s kan laten afdrukken. En er is ook de Super 8-app die de look van een oude 8-millimetercamera heeft. Je maakt daarmee foto’s en video’s met een vintage uiterlijk. Helaas hapert de app vaak en stopt ‘ie soms ook weleens automatisch. Daarnaast zijn er nog de Kodak-app, waarmee je automatisch naar de website gaat en de Fotogalerij-app. De enige app waar je dus echt wat aan hebt is de camera-app.

Kodak Ektra

De telefoon heeft een batterijcapaciteit van 3000 mAh. De Kodak Ektra laadt snel op, alleen gaat de batterij best wel snel leeg. Dat valt zeker bij het cameragebruik op. Verder heeft de telefoon meer dan redelijke specificaties. De telefoon heeft de MediaTek Helio X20-processor die tien kernen heeft en maximaal 2,3 GHz klokt. Die wordt ondersteund met 3 GB werkgeheugen en 32 GB opslagruimte. De apps starten redelijk snel op, maar lopen ook weleens vast of stoppen automatisch. Dat is dus wel een beetje slordig. Het schakelen tussen apps gaat trouwens snel. De Kodak Ektra draait op Android 6.0 Marshmallow; niet meer de nieuwste versie van Android. Omdat het toestel vorig jaar is uitgebracht vind ik het een minpunt dat er geen update daarvoor is.

Dat de Kodak Ektra het vooral van zijn camera moet hebben, is meteen duidelijk als je hem ziet. Niet zo gek natuurlijk, want dat is ook waar Kodak vooral om bekend staat. Het uiterlijk past goed bij het ‘camera’-idee. En de camera zelf biedt vooral veel extra mogelijkheden. Als dat je aanspreekt, dan is deze telefoon zeker een aanrader. Ook zijn de mogelijkheden een leuke oefening voor beginnende fotografen. De telefoon geeft je namelijk extra behoefte om foto’s te maken.

Onder de streep vooral geschikt voor de Kodak-liefhebber en hobbyfotograaf

Of dat hem écht een betere cameratelefoon maakt, is alleen de vraag. De camera schiet best wel detailrijke foto’s, maar de foto’s zijn ook soms onscherp of hebben ruis. Bovendien duurt het focussen soms best lang, dus je hebt daar wel geduld voor nodig. Wat dat betreft doen sommige concurrerende toestellen het dus beter en maakt de Ektra zijn belofte niet helemaal waar.

De smartphone zelf functioneert over het algemeen gewoon goed. Het is zeker geen high-endtoestel op de meeste vlakken, maar belangrijke zaken als het scherm en de prestaties zijn wel naar behoren. Een nadeel is de software, die is een beetje verouderd. De Kodak Ektra kost 499 euro. Dat is wel wat aan de prijs is voor een smartphone die vooral goede cameramogelijkheden biedt. Het toestel is dus onder de streep vooral geschikt voor de Kodak-liefhebber en hobbyfotograaf. Hoewel die laatste doelgroep er vooral qua mogelijkheden op vooruit gaat, en niet zo zeer qua kwaliteit.

• Bijzonder ontwerp
  • Veel camearmogelijkheden
  • Detailrijke foto's