LG 360° Cam en VR review

In deze review gaan we kijken naar twee producten van LG welke gefocust zijn op virtuele media; namelijk de LG 360 VR en 360 Cam.

Dit artikel is onderverdeeld in twee reviews; we beginnen met de LG 360 VR en nemen later een kijkje naar de 360 Cam. In de beide reviews zullen we uitzoeken of de producten gemakkelijk in gebruik zijn en een goede prijs-kwaliteitsverhouding hebben.

LG 360 VR review

Met de LG 360 VR stelt LG gebruikers van de G5 in staat tot het ontdekken van virtual reality. Waar concurrent Samsung een bril heeft waar je de telefoon in kunt schuiven, verbind je de 360 VR via een kabel met de telefoon. Hierom heeft de bril eigen schermen en sensoren, waardoor hij met een prijs van €224 meer dan dubbel zo duur is dan zijn concurrent.

Design: plastic, goed(koop) gevoel

De LG 360 VR heeft een kenmerkend en origineel design. Zo is de headset een stuk kleiner dan veel andere headsets met ingebouwde schermen, wat resulteert in een compacte, smal opvouwbare bril. Wanneer je de plastic pootjes ingeklapt hebt, kun je de VR gemakkelijk meenemen in de plastic beschermkoker. Veel onderdelen van deze bril zijn gemaakt van plastic; dit heeft als resultaat dat de bril maar 116 gram weegt.

Veel onderdelen van de VR zijn gemaakt van plastic

Door het lichte gewicht kun je de bril comfortabel dragen: hij valt niet snel van je hoofd en hoeft niet vastgesnoerd te worden. Hoewel het gebruik van plastic in dit opzicht fantastisch is, heeft het ook een nadeel. De bril voelt een beetje goedkoop. Er zit redelijk wat speling in de pootjes en de rand van nepsuède sluit niet netjes aan op de plastic voorkant.

 

Bovenop vind je knoppen voor ‘oké’ en ‘terug’, onderop zit een 3.5mm-ingang voor oortjes. Via een geweven usb-c kabel verbind je de VR-bril met een LG G5. Terwijl je de headset gebruikt kun je hem – in tegenstelling tot de Samsung Gear VR – niet opladen, aangezien er geen oplaadpoort in zit.

Set-up zou simpel moeten zijn

In theorie zou de set-up van de LG 360 VR erg gemakkelijk moeten zijn. Op je G5 staan een aantal apps: LG Friends Manager, 360 VR Manager en vrChannel. Wanneer je de bril eenmaal aansluit op de telefoon wordt automatisch een correcte applicatie opgestart waardoor de bril functioneert. Tenminste, dit gebeurt meestal. Soms lijkt de telefoon de bril niet te herkennen als verbonden apparaat, en zie je dus niks met de bril.

Het scherpstellen van de lenzen is een beetje gok- en giswerk, maar dit is vaker het geval bij virtual reality. Door het je telefoonscherm te tikken kun je bepaalde opties aandrukken, door je hoofd te bewegen kun je een cursor plaatsen.

Software met bugsLG vrChannel

Zoals al eerder verteld staan er standaard een paar applicaties op je telefoon om te gebruiken met deze VR-bril. Via de applicatiewinkel vrChannel zou je in staat moeten zijn extra apps te downloaden voor het gebruik met de 360 VR. Wanneer je vrChannel opent, krijg je de tekst ‘No Content Available’ te zien. Deze melding is zichtbaar omdat je nog geen applicaties toe kunt voegen – hoewel dit in de toekomst misschien verandert, maakt dat de 360 VR momenteel een stuk minder bruikbaar. Gelukkig staan de apps YouTube en Jaunt VR geïnstalleerd.

Beeldkwaliteit en prestaties

De prestaties van de bril voelen een beetje matig. Met de 360 VR heb je een resolutie van 920 x 720 pixels per oog, de Gear VR van Samsung heeft 1440 x 1280 pixels per oog. Het is dus ook niet moeilijk om losse pixels te zien zitten in de 360 VR. Verder is beeldkwaliteit matig; kleuren zien er een beetje vaal uit. Persoonlijk werd ik misselijk van de bril, 3 vanuit de 10 van mijn vrienden hadden hetzelfde probleem. Vermoedelijk wordt de misselijkheid veroorzaakt door de lage resolutie.

De gyroscoop (evenwichtssensor) werkte prima tijdens onze testperiode. Wanneer je je hoofd draait om achter je te kijken, draait de bril mee. De hardware in de voorkant van de bril kan een beetje warm worden, toch zijn temperaturen nooit oncomfortabel hoog geweest.

De eerder genoemde suède achterkant blokkeert niet genoeg licht, waardoor er reflecties zichtbaar zijn op de lenzen in de bril wanneer je hem draagt. Hierdoor word je snel afgeleid wanneer je media consumeert. Het laden van video’s of applicaties kan soms meer dan 10 seconden duren. Vermoedelijk wordt dit veroorzaakt door instabiele software, die de G5 soms erg warm maakt.

LG 360 VR

Conclusie

Al met al is de LG 360 VR een leuk product, met een groter prijskaartje en minder functionaliteit dan de concurrentie. De beide schermpjes voor je ogen verhogen de prijs van dit product, maar bieden geen meerwaarde. Doordat er momenteel geen extra applicaties beschikbaar zijn, durf ik deze bril niet aan te raden aan mensen die waar voor hun geld verwachten.

LG 360 Cam review

De LG 360 Cam is LG’s tweede ‘Friend’ met een focus op virtual reality, in tegenstelling tot andere Friends is dit product wel compatibel met meerdere apparaten. Met de 360 Cam kun je  je eigen VR-video’s maken op een betaalbare manier; de module heeft een prijs van €222.

Solide design

Het design van de LG 360 Cam voelt verrassend solide voor een plastic camera. De seconde dat je de Cam uit zijn plastic beschermkoker schuift, voel je hoe nauwe toleranties LG heeft gebruikt bij de productie van de camera. Onderop zit een klepje – dat netjes dichtgehouden wordt door een veertje – waaronder een poort is voor een micro sd-kaartje tot 1 terabyte en een usb-c kabel. Om de camera te bevestigen op een statief is een 1/4 inch schroefgat aanwezig.

Voor het bedienen van de camera zijn twee fysieke knoppen aanwezig: een aan- en een opnameknop. Hoewel de camera op zichzelf werkt, heeft LG ook een applicatie voor extra controle en het uitlijnen van shots. De camera kan verbinden met telefoons vanaf Android 5.0 of iOS 8, de verbinding wordt gemaakt via wifi. Twee camera’s zitten bovenop geplaatst, elk kan opnemen met een hoek van 200 graden.

Prestaties: precies wat je verwacht

De twee camera’s in de LG 360 Cam stellen je in staat tot het maken van 360 graden video’s met een resolutie van 2650 x 1280 pixels. Normale video’s kun je opnemen met een resolutie van 1536 x 1152 pixels. Met de twee 13-megapixel sensoren kun je ook foto’s maken in 360 graden met een resolutie van 5,660 x 2,830. Het is duidelijk te zien dat de camera geen foto’s of video’s opneemt in een erg hoge kwaliteit; dit is normaal bij VR-beelden, en zeker bij een camera van €250.

Wanneer er iets minder licht beschikbaar is, merk je dat er snel ruis aanwezig is in je video’s. Het bewerken van VR-video’s zal voor de meeste consumenten erg moeilijk zijn, aangezien LG hier geen software voor levert. Wanneer je beelden van de camera uploadt naar YouTube of Facebook, wordt automatisch herkend dat de video gefilmd is in 360 graden. Voor sociale media is deze camera dus erg leuk.

Met de 360 Cam kun je 5.1 audio opnemen, door de 3 ingebouwde microfoons. Aangezien 5.1 audio door weinig sociale media ondersteund wordt, heb je hier niet veel aan. De opnamekwaliteit van audio is niks speciaals, geluid klink redelijk hol en je hebt snel last van windgeruis.

De accuduur van de ingebouwde 1200mAh-accu stelt je in staat om 1 uur aan video’s op te nemen. Na enkele dagen merk je dat de accu langzaam leegloopt. Opladen doe je via de meegeleverde usb type-c kabel.

Hieronder vind je een testvideo gefilmd met de LG 360 Cam:

 

 

Conclusie

De LG 360 Cam biedt solide hardware, nette software en prima video- en fotokwaliteit. Via een handige applicatie voor Android en iOS kun je de camera gemakkelijk bedienen. Door de brede ondersteuning van VR bij sociale media is de 360 Cam een goede aankoop voor iedereen die wil beginnen met het delen van media. Doordat 360 Cam goedkoper is dan zijn concurrent: de Gear 360, is hij het geld zeker waard.

Onze review score

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via