LG KU990 Viewty

De LG KU990 Viewty is de tweede “full touchscreen” telefoon van LG, na de LG KE850 Prada. De naam Viewty slaat op “View the Next Technology”. Dit omdat het toestel aardig vooruitstrevend is en volledig op imaging gericht is.

Het toestel is het eerste toestel van LG dat volledig op imaging is gericht en is daarom ook niet te beschouwen als de opvolger van een bepaald toestel. Bijzonder is dat het toestel de eerste mobiele telefoon is die filmpjes kan opnemen tot maar liefst 120 frames per seconde. Ook is het toestel de eerste mobiele telefoon met ingebouwde DivX-speler.

LG KU990 Viewty

Uitpakken

Als je de doos van de LG viewty ziet, zie je meteen dat het toestel op imaging gericht is. Op het papieren omhulsel van de doos prijkt groot de lens van de LG Viewty, opgebouwd uit verschillende laagjes. Op de achterkant van het omhulsel staat nog eens een opsomming van alle camerafuncties van de telefoon. De doos zelf is klein, uitgevoerd in stijlvol zwart met een grote afbeelding van de LG Viewty op de voorkant. Naast die afbeelding staat met grote letters geschreven: “View the Next Technology”. Na het openen van de klapdeksel komt eerst een kartonnen pop-up in de vorm van twee LG Viewty’s. Achter de laag waar die pop-up op zit, komt eindelijk de echte telefoon naar voren. Deze is samen met de stylus verpakt in een plastick omhulseltje. Verder zitten er vier zwarte kartonnen doosjes in de verpakking: eentje voor de oplader, eentje voor de datakabel, eentje voor de headset en eentje voor de handleiding en software. Tot slot is er nog een klein plastic hoesje te vinden met daarin een screenprotector.

LG KU990 Viewty

LG KU990 Viewty

LG KU990 Viewty

LG KU990 Viewty stylus
LG KU990 Viewty

De LG Viewty word vrij compleet geleverd, met als groot gemis een geheugenkaart. Helaas is er ook geen TV-out-kabel meegeleverd, hoewel de LG Viewty wel een TV-out-functie heeft. Groot pluspunt voor LG is dat ze een screen-protector hebben meegeleverd. Iets wat met het 3-inch touchscreen ook wel nodig is, in verband met krassen. De meegeleverde software is goed te noemen. Er is zowel LG PC Suite als een aantal DivX programma’s meegeleverd, kortom alle software die je nodig hebt om je telefoon optimaal te benutten.

Uiterlijk

LG heeft met de KU990 Viewty geprobeerd om een stijlvolle cameratelefoon op de markt te zetten. Of het toestel een goede camera heeft, daarop kom ik later terug. Het stijlvolle uiterlijk is in ieder geval geslaagd. Het toestel zal door sommige mensen wat te groot gevonden worden, maar voor de meeste gebruikers is het geen probleem.

Het toestel is op het moment verkrijgbaar in twee kleuren: Black en Silver. En er komt wellicht nog een derde kleur bij: Pink. De variant “Black” is voor het grootste gedeelte zwart, met langs de randen een zilveren ring. Ik heb de kleur “Silver”, die mat zilver is, met uitzondering van een ring aan de randen, die, net als bij de zwarte variant, glanzend zilver is.

LG KU990 Viewty

De voorkant van het toestel word gedomineerd door het grote 3-inch touchscreen. Er zijn echter nog een paar dingen te vinden. Helemaal aan de onderkant is een balkje te vinden met drie toetsen: een bel- en ophangtoets en een wistoets. Als het toestel uit of in standby staat, zijn die toetsen allemaal dezelfde kleur, maar als het toestel gebruikt wordt, licht de beltoets groen op, de ophangtoets rood en de wistoets wit. Bovenin de hoek van de voorzijde zit de lens van de secundaire camera van het toestel. Tot slot zit er nog een speakertje boven het scherm, met daaronder het logo van LG.

LG KU990 Viewty

De achterkant ziet er eigenlijk interessanter uit: hier bevinden zich de lens met alles wat daarbij hoort en de speaker. De lens, die aan de rechterkant zit, steekt een beetje boven het oppervlak uit. Om de lens zit een grote ring, die als scrollwieltje fungeert. Links boven de lens bevinden zich de Xenon flitser en het hulplampje voor de autofocus. Verder zijn er links onder de lens nog twee streepjes te vinden van de speaker, en alweer het LG logo. Ook staat er links onder nog geschreven: “ISO800 – Image Stabilizer – DivX”.

LG KU990 Viewty

De onderkant van het toestel is rond afgewerkt, zonder enige toetsen of andere zaken. De bovenkant is plat en naast een haakje om je keycord, stylus etc. aan vast te maken bevindt zich ook een grote knop waarmee de aluminum achterplaat te verwijderen is.

LG KU990 Viewty

Aan de linkerkant van het toestel bevindt zich een schuifje waarmee de all-in-one ingang voor de headset, usb-kabel, oplader etc. onthuld kan worden.
Op de rechter zijkant van het toestel zijn drie toetsen te vinden. De eerste daarvan, de camera sluitertoets, werkt als snelkoppeling naar de camerafunctie en als sluitertoets voor de camera. Daarnaast is het knopje te vinden waarmee zowel de antishake functie van de camera als de scherm- en toetsenblokkering aan- of uitgezet kan worden. Als laatste is er nog een schuifje te vinden waarmee gewisseld kan worden tussen de foto-, video- en galerijfunctie van de camera.

LG KU990 Viewty

LG KU990 Viewty

Specificaties

Merk LG
Type Viewty
Telefoon model Tabblet
Besturingssysteem Java
Scherm 3″
WQVGA, 240×400 pixels
262.144 Kleuren
Geheugen
Geheugenkaart Type Micro SD, Micro SDHC, Trans Flash
Intern geheugen 100MB
Kleur
Kleuren Zwart, zilver, paars, roze, rood, wit
Gewicht en omvang
Gewicht (gram) 112 gram
Lengte 103,5 millimeter
Breedte 54,4 millimeter
Hoogte / Diepte 14,8 millimeter
Energie
Accu LGIP-580A 1000mAh
Verbindingstypes GSM
GPRS
UMTS
HSDPA, 3,6 Mbps
Bluetooth 2.0
USB 2.0
Camera 5 MP
Video 640×480 pixels, 30 fps
320×240 pixels, 120 fps
Radio FM-radio met RDS
Audio MP3, WMV, AAC
Videospeler MPEG4, DivX player

Scherm

Het belangrijkste onderdeel van de LG Viewty is het 3-inch touchscreen. Het heeft een resolutie van 240×400 pixels, ook wel bekend onder de naam WQVGA of Wide QVGA. Deze resolutie is heel prettig in horizontale modus, omdat er dan nog genoeg plaats is voor een menu aan de zijkant. In verticale modus lijkt het soms een beetje overdreven hoog, maar dit is niet echt een probleem. Jammer is dat de meeste java-software en wallpapers ontwikkeld zijn voor gewone QVGA-schermen.
Het scherm is vrij helder, maar helaas niet goed te lezen in fel zonlicht. Omdat de bediening van het toestel via het scherm gaat, kan dat nog weleens vervelend zijn.
Het touchscreen werkt goed, hoewel het niet altijd heel snel reageert. Als je het gaat vergelijken met de Apple iPhone bijvoorbeeld, kan het voor je gevoel soms heel slecht werken. Nog een nadeel is het ontbreken van multi touch. Het scherm kan dus maar één beweging tegelijk registreren. Een groot pluspunt is de aanwezigheid van “Haptic feedback” waarmee de gebruiker door een kleine trilling weet dat het toestel zijn aanraking geregistreerd heeft.

Toetsenbord

De enige toetsen van dit toestel zijn de drie knopjes onderin. Deze zijn eigenlijk niet nodig in het gebruik, omdat er voor elke functie ook een virtuele toets op het scherm verschijnt. Desalniettemin zijn ze wel handig, want zo weet je voor een aantal basisfuncties altijd de goede toets te vinden.
Een vierde ‘toets’ is het scrollwieltje om de lens heen, dat word gebruikt voor in- en uitzoomen, maar ook voor het bladeren door bestanden en het veranderen van het volume. Soms is het ding erg handig in gebruik, maar soms kan je ook beter gewoon op het scherm de handeling uitvoeren. Een groot nadeel van de toets is dat hij om de lens heen zit en dus de lens snel vies wordt en je snel met je hand voor de lens komt bij het in- en uitzoomen.

LG KU990 Viewty

Batterij

De LG Viewty word geleverd met een 1000-milliampère Litium-Ionbatterij. Een mooie capaciteit, hoewel het door het grote scherm iets meer had mogen zijn. De batterij houdt het dan ook niet extreem lang vol, hoewel de stand-by tijden zeker acceptabel zijn.

LG KU990 Viewty

De batterij gaat ongeveer drie dagen mee, bij dit gebruik (per dag):

• 3 uur muziek luisteren
  • tien minuten bellen
  • een paar foto’s maken
  • tien minuten film kijken
  • twintig minuten java-/flash-games spelen

Geheugen

Het toestel heeft een nette 100MB dynamisch geheugen. Dit is voldoende om een paar foto’s en filmpjes op te slaan. Wil je je toestel echter ook als muziekspeler gebruiken, dan is dit te weinig. Het toestel heeft daarom gelukkig een ingebouwde MicroSD-kaartlezer. Helaas zit die wel onder de batterij en is die dus niet zo makkelijk te verwisselen.
Een groot gemis is dat er geen geheugenkaart meegeleverd is met het toestel, terwijl er om bijvoorbeeld spelletjes op de telefoon te zetten wel een geheugenkaart nodig is.

LG KU990 Viewty

Verbindingsmogelijkheden

De LG Viewty is uitgerust met de meeste moderne verbindingsmogelijkheden.
Het toestel heeft de volgende mogelijheden:

• GSM 900mhz
  • GSM 1800mhz
  • GSM 1900mhz
  • GPRS
  • EDGE
  • UMTS 2100mhz
  • HSDPA 2100mhz
  • Bluetooth met A2DP

Het toestel is dus in staat snel te internetten, hoewel het niet over WiFi kan. Bluetooth met A2DP wordt ook ondersteund, zodat het toestel in staat is om muziek af te spelen door een stereo bluetooth headset.

In principe is dus bijna alles mogelijk qua verbindingen, zij het niet dat het instellen van een werkende internetverbinding zo goed als onmogelijk is op dit toestel. Het is mij nog niet gelukt en ik heb dan ook niet kunnen testen hoe snel de verbinding echt is en of de voorgeïnstalleerde browser goed werkt.

Menu, interface

De interface van de LG Viewty is simpel maar handig opgebouwd. Op het basisscherm is een balkje te zien met vier items: menu, telefoon, berichten en contactpersonen. Alles wat je nodig hebt om gesprekken te voeren en berichtjes te schrijven. Na het drukken op een van de pijltjes in het basisscherm komt er een pop-up met snelkoppelingen tevoorschijn. Hier zijn verschillende, veelgebruikte zaken te vinden zoals bluetooth, profielen, mijn documenten, wekker, games, kalender etc. Helaas zijn deze niet aan te passen.

LG KU990 Viewty screenshot interface

LG KU990 Viewty screenshot interface

Handig zijn ook de widgets op het basisscherm: men kan kiezen tussen een aantal verschillende klokken, een kalender of beide. Onder de klokken zijn de types analoog, digitaal en dubbele klok. Die laatste is een dubbele widget die de tijd in twee zelf te kiezen tijdzones weergeeft. Door op de klok te tikken met je vinger komt er een wekkericoontje tevoorschijn. Door daar nog een keer op te tikken, ga je meteen naar het scherm om je wekkers in te stellen.
De kalender is wat minder uitgebreid, met maar een soort widget. Deze geeft alleen een kalender weer, waar je boven tussen de maanden kunt wisselen. Erg jammer hieraan is dat je afspraken er niet op staan.

Handig zijn ook de widgets op het basisscherm: men

Het menu zelf is opgebouwd uit vier tabbladen: telefoon, media, organizer en instellingen. Voor elk tabblad staat een aanklikbaar pictogram aan de zijkant. Zo is het dus altijd makkelijk wisselen tussen de tabbladen. Het systeem is even wennen, maar werkt op den duur heel prettig.

LG KU990 Viewty screenshot interface

LG KU990 Viewty screenshot interface

Ten slotte is er bovenaan nog een kleine balk met pictogrammen die altijd weergegeven wordt. Aan de linkerkant staat de ontvangst en aan de rechterkant het multitaskingicoon, de profielen en de batterij. In het midden is een balk waar de icoontjes van de wekker, mp3-speler, radio, bluetooth etc. staan. Handig aan het multitaskingicoon en het profielenicoon is dat je meteen naar het betreffende menu gaat als je ze aanklikt. In het profielenmenu is het mogelijk een ander profiel te selecteren. In het multitaskingmenu is het mogelijk om tussen alle open functies te schakelen.

De interface van het toestel is bedoeld voor de stylus, maar ook goed bruikbaar met alleen je vingers. Sommige icoontjes zullen voor mensen met dikke vingers een beetje lastig aan te klikken zijn, maar de meeste opties doen het ook prima met dikke vingers.

Camera

De LG Viewty is uitgerust met een 5-megapixelcamera. De camera heeft heel veel instelmogelijkheden en beschikt over een xenonflitser, die weliswaar wat slechter is dan die van een reguliere digitale camera, maar toch een stuk beter dan de leds in de meeste cameratelefoons. Een groot gemis in de camera is de lensbeschermer, die het toestel moet missen.

LG KU990 Viewty

De camera is te activeren door op de cameratoets op het toestel te drukken of door via het menu naar de camerafunctie te gaan. Met het schuifje aan de rechterkant, kan je schakelen tussen de video-, foto- en galerijmodus. Door de fototoets in te drukken, begint het toestel met filmen of wordt de foto gemaakt. Ook is er een toets aanwezig voor de antishakemodus, die overigens weinig uitwerking heeft. De laatste hardwaretoets voor de camera is het zoomwieltje aan de achterkant, dat gebruikt wordt voor in- en uitzoomen of focussen. De toets werkt heel handig, behalve dat het wieltje om de lens heen is geplaatst, waardoor je nog weleens met je vingers voor de lens komt.

De camera-instellingen in de LG Viewty zijn heel uitgebreid. Door een keer op het fotoscherm te klikken worden een aantal toetsen zichtbaar, die gebruikt worden voor:

• Flits
    • Auto
    • Rodeogenreductie
    • Altijd uit

• Fotomodus
    • Auto
    • Portret
    • Landschap
    • Nacht
    • Sport
    • Strand
    • Party

• Helderheid
  • Afbeeldingsvorm
    • Normale opname
    • Reeksopname
    • Panorama
    • Opname in lijst

• Menu

LG KU990 Viewty screenshot camera

LG KU990 Viewty camera interface

De secundaire camera heeft wat minder instellingen en tevens een resolutie van slechts 0.3 megapixels (VGA). Helaas worden niet alle instellingen van de camera bewaard, waardoor je afbeeldingsgrootte bijvoorbeeld op VGA blijft staan als je van de secundaire camera weer naar de hoofdcamera overschakelt.

De foto’s zijn van vrij goede kwaliteit voor een mobiele telefoon, hoewel het toestel wel erg last heeft van ruis en onscherpe of bewogen foto’s. Dat laaste is op te lossen door in plaats van autofocus de handmatige focus te gebruiken. De antishakefunctie draagt hier niets aan bij, howel dat natuurlijk wel gemoeten had.
Over de kleuren was ik ook niet helemaal tevreden, de kleuren komen soms wat saai over, of zijn niet werkelijkheidsgetrouw.

Hieronder staan wat foto’s genomen met de LG Viewty, en wat vergelijkingsfoto’s met de Sony Ericsson W810i.

LG KU990 Viewty camera sample

LG KU990 Viewty camera sample

LG KU990 Viewty camera sample

LG KU990 Viewty camera sample

LG KU990 Viewty camera sample

Hierboven: Links zonder smartlight toegepast, rechts zonder smartlight toegepast.
Hieronder: Links LG KU990 Viewty, rechts Sony Ericsson W810i (met aangepaste camera driver)

LG KU990 Viewty camera sample

Sony Ericsson W810I camera sample

LG KU990 Viewty camera sample

Sony Ericsson W810I camera sample

LG KU990 Viewty camera sample

Sony Ericsson W810I camera sample

LG KU990 Viewty camera sample

Sony Ericsson W810I camera sample

LG KU990 Viewty camera sample

Sony Ericsson W810I camera sample

LG KU990 Viewty camera sample

Sony Ericsson W810I camera sample

LG KU990 Viewty camera sample

Sony Ericsson W810I camera sample

Aan de bovenstaande foto’s is te zien dat de kleuren van de LG Viewty een stuk minder levendig zijn dan die van de Sony Ericsson W810i. Hier moet wel bijgezegd worden dat de gebruikte W810i een aangepaste cameradriver had en dus betere foto’s neemt dan met de voorgeinstalleerde driver.
De macro-opnames van de LG Viewty zijn wel een stuk mooier.
Wat opvallend is, is dat de LG Viewty ’s nachts veel donkerdere foto’s neemt dan de Sony Ericsson W810i, hoewel de LG Viewty is uitgerust met een Xenonflitser en de Sony Ericsson W810i met een led-flits. Dit verschil is deels te wijten aan het feit dat de W810i een veel langere sluitertijd kiest, waardoor de foto’s wel minder scherp zijn, hoewel de LG Viewty steeds de hoogste ISO waarde koos.

Video

De video-opname van het toestel is in een woord geweldig te noemen. Het toestel heeft zowel de mogelijkheid om slow motion beelden te maken met een snelheid van 120fps in QVGA-resolutie als de mogelijkheid tot het maken van gewone filmbeelden in een VGA-resolutie met een snelheid van 30fps. De VGA-beelden zijn heel helder en hebben geen haperende beelden.
Het is ook mogelijk om een filmpje met de secundaire camera te maken, maar uitsluitend in QVGA- of QCIF-resolutie.

LG KU990 Viewty screenshot interface

Hieronder zie je drie samples van de videocamera. Eentje in QVGA, 120fps, eentje in VGA, 30fps en eentje in WVGA, 30fps.

Zoals te zien is in het QVGA-filmpje, is de slow motion modus erg leuk om snel bewegende objecten te filmen. De filmkwaliteit blijft hier alleen een beetje achter.
Aan het VGA-filmpje is te zien dat het toestel goed met daglicht kan filmen en ook heldere opnames maakt. Die filmpjes zijn zelfs full-screen op een computer nog goed, scherp te bekijken.
Tot slot is in het WVGA-filmpje nog te zien dat het toestel, hoewel het balken vertoont bij het filmen van een beeldscherm, goed kan omgaan met veel kleuren en licht-donkerverschillen. Ook snelle bewegingen geeft het toestel goed weer. Helaas vertoont het filmpje wel wat ruis omdat het in het donker is opgenomen. Heel klein puntje van verbetering dus voor dit toestel.

De foto’s en video’s op het toestel zijn terug te vinden via het bestandsbeheer of in de galerijoptie van de camera. De galerij is heel mooi vormgegeven en werkt handig. De galerij kan geopend worden door de camera te starten en het functieschuifje helemaal naar rechts te schuiven. Het is dan mogelijk om te kiezen tussen alle foto’s/video’s op een rijtje of alle foto’s/video’s door elkaar op het beeld. Er worden in beide gevallen acht foto’s/video’s per pagina weergegeven. Door op een foto/video te klikken, komt er een kadertje met de datum waarop hij gemaakt/ontvangen is omheen. Door nog een keer op de foto/video te klikken wordt hij fullscreen weergegeven. Er is ook een mogelijkheid om een tabblad met wat informatie te bezichtigen, door op een plusje bij de foto te klikken.

LG KU990 Viewty screenshot interface

Video Playback

De videoplayback van het toestel is in een woord geweldig! Het toestel kan overweg met vele formaten zoals avi (alleen DivX 5), mp4 en 3gp. Door het grote scherm zien de filmpjes er mooi en helder uit en is ook ondertiteling goed te lezen. Het toestel heeft, ook bij hoge kwaliteit, geen last van vastlopers of beeld dat hapert. Hierdoor wordt het kijken van een film aangenaam, en kan die portable dvd-speler wel thuisblijven.

LG KU990 Viewty screenshot interface

Muziekspeler

De muziekspeler van de LG Viewty is wat beperkt. Het is weliswaar mogelijk om je nummers op allerlei criteria te doorzoeken, een equalizer of ander functie is er niet bij. Wel beschikt de muziekspeler over een shufflefunctie.
Het afspeelscherm van de speler is heel simpel, met een toets voor het menu, om het geluid te dempen en om terug te gaan onderaan. Daarboven is een rij met een play/pause toets, een volume-indicator en toetsen voor het volgende/vorige nummer. Het grootste gedeelte van het scherm wordt gebruikt om een zelf te kiezen visualisatie weer te geven. De keuze is tussen een simpele geanimeerde visualisatie, die altijd gelijk blijft of de albumart van het nummer met wat informatie over het nummer. Ook kan in dit deel de playlist weergegeven worden. Aan de bovenkant van het speler scherm zit nog een balkje met een knop om de playlist te tonen/verbergen, informatie of het nummer stereo of mono is, een shuffleknopje en een herhaalknopje.
Al met al is het dus een hele simpele muziekspeler waar je ook niet veel meer kan dan mp3’tjes afspelen. Het grootste gemis is het ontbreken van een equalizerfunctie

LG KU990 Viewty screenshot Muziekspeler

LG KU990 Viewty screenshot muziekspeler

LG KU990 Viewty screenshot radio

Het geluid is af te spelen via de speaker, de meegeleverde headset of via A2DP (draadloos stereo). De headset heb je ook nodig indien je radio wilt beluisteren. Een groot voordeel is de mogelijkheid om een eigen koptelefoon te gebruiken. In het microfoontje van de meegeleverde oortjes zit een 3.5-mm plugje, waardoor alle reguliere koptelefoons in te pluggen zijn. Ik had Senheisser In-Ear oordopjes aangesloten om de kwaliteit van het geluid te beluisteren.
De geluidskwaliteit van het toestel is niet heel goed. De nummers worden vrij helder weergegeven, maar het geluid klinkt wat schel en de lage tonen zijn heel slecht te horen. Misschien dat een equalizer daar wat verandering in had kunnen brengen, maar die heeft het toestel ook niet.
De speakers zijn wel aardig, hoewel deze niet zo hard zijn en nog steeds vrij schel.

Video uitgang

Het toestel heeft een video-out-functie, maar de kabel daarvoor is slecht te verkrijgen en niet meegeleverd. Ik heb deze functie dan ook niet kunnen testen.